|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Gen: Tack för din synpunkt :) Vh/ Kermit |
|
| Hakka4 stannar snabbare än nord frost3 annars så är båda mkt bra däck , även continental gör bra vinterdäck. | |
|
Kör just nu på ett par år gamla Pirelli 210 Snowsport utan dubb. Satt på fälgen när jag köpte den. Ingen höjdare när det är snö och is men OK på barmark. Varit i diket förut med odubbat så jag är ingen entusiast. Byter nog till dubbade Michelin snart trots hot om dubbskatt i Stockholm. Bara en plåt- eller fälgskada kostar ju också en del. Är också fundersam på hur slutsatser om ett speciellt däckfabrikat är helt överförbara på just MIN bil. Jag menar tex däcktesten i AMS som är gjord med en Alfa, eller, erfarenheter av ett 17 tumsdäck när jag ska ha 16 tum, eller, att ett däck inte fungerade på en framtung 540 när jag ska ha till en 530? Däck är ju mycket mer än bara mönster. Helt säkert användbar information men med en liten skopa salt. |
|
| Beror mycket på väglaget, själv bor jag i Skåne där vi i genomsnitt har ungefär 2 dagar när det är riktigt halt om året. Och att ha dubbdäck när det bara är barmark är ju inte bra för du får inget grepp i däcken vare sig vid acceleration eller inbromsning. Det är som att köra på såpa. Och då har jag (på bilen i jobbet) Hakka 4 dubbade däck som har gått 200 mil sen de var nya. | |
|
Jag kör med dubbade Gislaved Nordfrost 3 i dimensionen 225/45-17. De funkar väldigt bra. Tysta och bekväma. Vi körde hela förra vintern också utan anmärkning. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
| jag kör på nya Hakka4 dubb 225/50-17, greppar hur bra som helst i snön enda nackdelenär att dom känns alldeles för stötiga, fick jag välja om skulle jag hellre valt 16". | |
| Många som kör dubbat. Jag har nya Michelin X-Ice odubbade 225/50-17. Har iofs inte varit någon riktig vinter än men dom känns mycket bra på den is och snö som varit. Har kört odubbat de senaste 14 åren och skulle aldrig köpa dubbat igen. | |
|
Hej! Köp inte hakkapelita 4. Jag gjorde det! Köpte 245 * 18 till M5....alldeles för mjuk stomme!!!! Känns som att köra på en luftbalong. Svaijar i högre farter. 140-160 km/h. Inge fel på breden på fälgarna jag har 8 1/2 brett. Bilen blir helt nervös om man jämför med 17" Bridgestone som jag hade tidigare. Tänkte föra tillbaka dom .... Bra grepp är det annars..... |
|
| Med all respekt, jag är inte den som vill lägga mig i hur fort man kör, men ett dubbdäck är nog oavsett hastighetskod mer lämpat att framföras i lägre hastigheter. Jag menar att det kanske inte är helt rättvisande att bedöma ett dubbdäck utifrån hur det beter sig i 160 km/h. | |
|
745i: För information, vinterdäcken SKA ha mjuk stomme iaf jämfört med sommardäcken. Det finns inga dubbdäck dom är bra i hög hastighet. Smerto: Jag har för mig att dubbdäck är faktiskt kan vara bättre på barmark(inte tystare dock) mycket beroende på att gummiblandningen är ngt fastare än på dubbfria däck som måste söka grepp genom att ha så mjuk gummi som möjligt. Dubbfria däck kan och faktiskt ofta är sladdrigare och mera oprecisa i uppträden på asfalt pga detta. Dock kan bromsförmågan på asfalt vara ngt bättre. Kör själv dubbfritt och skulle inte byta tillbaka till dubbdäck med MINA körbehov. Tycker fördelarna trots allt överväger nackdelarna. Fabrikat kan man snacka om hur länge som helst, utan att komma ngn vart, Köp vinterdäck av ett erkänt bra fabrikat som är kända för bra vinterdäck- Priset kan vara avgörande faktor här. Att fälgen tar i oket kan bero på fel inpressning på den tänkta fälgen, 540i levererades origal med 16" så det ska inte vara några problem, om bilen¨har originalbromsar dvs. Testa ett original E39 16" på ett hjul om du har chansen, då jag menar att 16" som vinterdäcksdimension är betydligt bättre än 17", faktisk mera betydelse än skillnader mellan olika fabrikat på däck. MVH: Sakke |
|
|
Dålig kvalitet på dubbdäck - Råkade se följande däcktest som refererades i Barometern: Länk |
|
| Har väldigt svårt att förstå resonemanget kring dubbfritt, enda anledningen att köra dubbfritt är om behöver besöka kontinenten under vinterhalvåret. | |
|
Har Hankook Icebear 225/45 R17 o dom greppar bra! Det är inta fel på däck utan på dom som sitter bakom ratten! |
|
|
Hej! Oljebrännarn: Vad är det som är svårt att förstå? Lägre buller, jämförbara barmarksegenskaper, lika bra eller bättre egenskaper på snö och slask, lika bra som dubbdäck(eller tom bättre) på grov is. Dubbdäcken ger extra grepp och säkerhet bara när det är glashalt och isyta som är "blank". samt ger mera buller. jag körde med dubbdäck innan(BMW 323i) och var väldigt tveksam när jag köpte M5:n med dubbfria som följe med. Funkade dock väldigt bra så nu när jag köpte nya däck så köpte jag dubbfria igen. Det är faktisk så att dubbria fungerar bäst i norrbotten där vägarna är för det mesta torra och har jämt snö/istäcke på vägarna, längs kusten och södra delar där vädret är mer varierat och det är oftare temp omkring 0 som man verkligen behöver dubb. Men det är som sagt mest smak och prioriteringsfråga.... Funkar för mig. Sakke |
|
|
Eftersom det var jag som startade tråden så skriver jag en rad:) Visst har föraren ett stort ansvar och påverkan när man kör på vinterväglag men ej uteslutande. Val av vinterdäck har stor betydelse också. Jag har dock avvaktat med köp av vinterdäck, främst pga. alla utgifter innför julen :) Så jag kör vidare på mina odubbade Dunlop däck. De funkar hyfsat när det är lagom med snö men så fort saltbilen är ute och saltar samt att det sen fryser på slasket då är det halt värre och DSC:n jobbar febrilt. Jag kör väldigt lungt på vintern med en "lätt högerfot" men det slirrar hit och dit ialla fall. Hur upplever ni som kör lite motorstarkare bilar med bakhjulsdrift typ, 540, M5 mfl. vinterns is och slask? Med eller utan dubbdäck? Som personlig reflektion kan jag bara minnas mina tidigare vintrar när jag rattade min Peugeot 405 Mi16 4x4 med odubbade däck. Jäklar vad man var Kung ute vid rödljusen, kontrollen och väggreppet var fenomenalt. Jag körde aldrig fast med denna bil trots att den var betydligt lägre än min nuvarande 540 med M-chassie. Nåväl, alla bilar har väl sina för och nackdelar :) Gott Nytt år önskas alla på Forumet. Vh/ Kermit. |
|
|
Visst Grodan K. det har stor betydelse vad har man för bil men var man bor?? T.ex, snö i Göteborg ligger inte lika länge som i Kiruna. Skulle jag bo i Gbg då är det dubbfrit - mer vatten än snö Kiruna - dubbade.... Gott Nytt till alla! Grabber |
|
|
Dr Sakke; nja köper nog inte det där, inte bullrar dubben särskilt mycket på ett modernt märkesdäck? Barmarksegenskaperna är snarare sämre på friktionsdäck pga av sajpningarna som gör det svajigt, och det är väl när man blir överraskad av blankis som man verkligen vill ha fäste? Angående dubbfria Dunlop; körde en X3 med såna däck och dom var riktigt usla, borde inte få säljas som vinterdäck. För övrigt har jag ännu inte läst ett vinterdäckstest där ett friktionsdäck tagit hem segern. Gott nytt år! |
|
|
Oljebrännarn: Intressant reflektion om Dunlop däcken. De odubbade jag hade till min Peugeot var Kumho, modell kommer jag inte ihåg, men dessa däck upplevde jag som mycket bra på alla väglag. Men visst spelade nog fyrhjulsdriften roll med de däcken också. Grabber: Visst väljer man däck med tanke på vilka förhållanden man har på vägarna där man bor men då främst om det skall vara dubbat eller dubbfritt. Det jag ville poängtera var att valet mellan olika däck oavsett om de är dubbade eller ej kan skilja oerhört i bla. kvalitée, vägljud, grepp m.m. Det var främst dessa synpunkter jag var intresserad av när jag startade tråden, inte om hurvida man kör som en blådåre eller ej :) Vh/ Kermit. |
|
|
Oljebrännarn: Jag vet om du har läst mina(2) skriv här för du verkar upprepa det jag har redan sagt 1) Vi är eniga i att friktionsdäcken oftast är lite mer svajiga pga den mjukare gummin och sajpningarna, jag sa bara att egenskaperna¨på barmark är jämförbara. 2) Jag sa precis att det är på blankis som dubben spelar roll, ett känt faktum. Dock är jag djupt oenig i ljudfrågan, har precis kört med farsans 325xi -02 med dubbdäck(inte säker på fabrikat men kvalitetsdäck av känt märke) och däckljud var mycket mer framträdande än i min M5 från -93 som är utrustad med Nokian dubbfria(i mycket större dimension) Du har rätt i att det finns inga tester där dubbfria har vunnit totalt, men i de sista däcktester har jag sett resultat där de dubbfria däcken har varit bäst på allt annat undantaget rena isförhållanden (blank) och ev marginellt sämre än dubbade på asfalt. Dubbfria i toppskikt tenderar att vara bättre än dubbdäck som är sämre än medel även på is. Så däckval är beroende på vilka egenskaper man själv uppskattar oc´h var man bor. (norrbotten är ideelt, kiruna inkluderat, för dubbfria däck då du har stabila vinterförhållanden med snö och grov is och väldigt sällan våt, blank is) Grodan kermit: Det verkar som att enligt testerna är michelins sista dubbdäck marginellt bäst med continentals conti viking som knapp tvåa tätt följd av Nokian och gislaved. Om jag minns rätt så fick just michelin skryt över minst ljudnivå(av dubbade däcken). MVH: Sakke |
|
| Jag har haft problem med att fastna med BMW 320 med Gislaved Nordfrost så jag köpte Nokian Hakkapelitta 4 till E60. Jag körde i Gällivare ut för att åka skidor. Jag körde in på en oplogad parkering och tänkte om direkt. Man kanske fastnar tänkte man och stoppade mitt i snövallen som plogen gjort. Jag kom sen inte loss. Jag ringde till en kompis. Sem hjälpte en traktorförare som skottade mig. Det var ingen snö på bakhjulen och hjulen bara spann. Han i traktorn undrade om jag hade vinterdäck *s* BMW är tydligen inte bra i djup snö *s* | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.