AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.604

Växellådan verkar konstig på min Z3 2,8 Coupe

Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Hej,

Jag har nu varit Coupe ägare i 4 dagar och jag måste säga att det är verkligen en underbar bil både till utseende och körmässigt. Jag har dock upptäckt några problem som gör mig lite orolig.

* Växellådan verkar trög och det känns som det "kuggar" när man ska växla. Kände samtidigt att det verkar sitta något löst under bilen. Det är typ ett klonkande ljud. Jag provade att krypköra och gasa så man typ "hoppar" fram med bilen och då hördes det hela tiden. Vad kan detta vara? Jag har sökt på forumet och inte fått något riktigt svar?

* När jag blinkar med blinkersen så blinkar "konsolen" ink stereon. Inte mycket men tillräkligt att det ska märkas. Syns inte i dagsljus utan endast i mörker.

* När jag stod vid rödljus och trycker lite lätt på gasen så hörs ett litet blåsljud? Har även ett lite brummande/vinande ljud när man står på tomgång. Kanske ska motorn låta så.... Är ju inte van vid hur en sexa ska låta.

Känns som man blivit helt nojjig! Jag måste iallafall kolla upp dessa saker så snabbt som möjligt då jag jag har MRF garanti i 3 mån/5000Km.

Hoppas någon kan hjälpa mig med svar snabbt.

Mvh
Kristoffer
Hallå och grattis till köpet CompactK.

Vi har ju iofs inte exakt samma bil, så du kanske inte skall ta det jag säger som sanning, men dock.
Angående det klonkande ljudet: jag har hört flera Z3 ägare säga att detta hängde ihop med en dåligt spänd handbromsvajer, själv har jag dock aldrig hört det.

Blinkande ljus i konsollen låter däremot inte friskt, det hade jag bett försäljaren fixa.

Blåsljud vid tomgång? Humm, svårt att säga utan att ha hört själv, dessutom har vi ju olika motor. Det enda jag kommer att tänka på är att ACn kan ge ifrån sig ett ljud som låter som andningar/suckar, skulle väl kanske också kunna beskrivas som blåsljud, fast det har jag bara hört när jag har kört kylan på full fart, med panelen under handskfacket avmonterad. Mitt råd är att leta upp någon med likadan bil och jämföra. Hittar du ingen 2,8:a här i närheten, så har jag en kompis i Lund med en 3,0a som nog kan ställa upp för provlyssning, själv har jag en 3,2a du kan få lyssna på.
Fast förmodligen vore det bäst med en 2,8a Coupe, för att få exakt samma förutsättningar.

/ Fredrik
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Svårt att diagnostisera fel via nätet, men här är min erfarenhet av missljud.

I början av min z3-karriär så hade den ett klonkande ljud då och då. Det visade sig då vara en remsa isolering som flyttat på sig på dom "band" som håller fast tanken. Jag såg detta när jag hissat upp bilen. Isoleringen/dämpningen hade flyttat sig, och genom att trycka tillbaka den mellan bandet och tanken så upphörde klonkljudet. Tanken rörde sig tidigare en aninng vilket skapade ljudet.
Vet ej om detta överrensstämmer med ditt klonk, men det är ju enkelt att kolla.

Handbromsvajerfenomenet felsöks enklast genom att spänna handbromsen en aning under färd, om ljudet försvinner då så är boven just handbromsen.
Mats
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
1. Byt oljan till helsyntetisk typ redline elelr något så får du en ny växellåda.
2. KAnske dåligt batteri? Prova ladda det fullt och sen be en verkstad spänningsprova.
3. Har ingen aning. Be en bra verkstad kolla typ Tobbe på nfs.nu
Mvh
Asken
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Tack för alla bra svar. Jag har nu beslutat mig för att göra ett M test på min bil. De eventuella fel som upptäcks kommer jag att lämna in och få åtgärdat på garantin. Känns som det är det enda säkra sättet.

Zedrik: Jag bor i Malmö men jobbar i Lund. Vi kanske kan ses till helgen så kan du få "känna" lite på min bil och se om det verkligen är något att oroa sig för. Ska till Köpenhamn på lördag men söndag hade passat mig perfekt.

Asken: Om det är oljan som behöver bytas, tror du det täcks av MRF garantin?

Mvh
K
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Då har man haft bilen inne på M-test och den gick galant igenom. Det enda som behövde åtgärdas var lite rost på styrservorören. Tänkte få det åtgärdat nästa vecka. Ska nog ändå byta oljan i växellådan till helsyntetisk Redline.

Fan vilken go bil jag köpt, den blir bara snyggare och skönare för var dag som går =).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.