|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Riskok: Varför ändra ? den e one of a kind ;) Mvh |
|
Grubbe |
blagge: Jag kommer inte att köra med AA Steg II. ;) Våra bilar kommer inte att se ut som varandras. :D |
|
Grubbe: Vad kommer skillnaden att vara då ;) hehe |
|
|
blagge: Vad ska du ha för front? MVH / Jacob |
|
Grubbe |
blagge: Skillnaden är rätt stor, jag berättar mer senare. ;) |
|
Jacob: Har en Strassentech läpp på ingående men ska skifta mellan den o Ac/S läppen. Grubbe: Har snart bytt "allt" som man kan byta på M3an :). Dt du kan göra extra är i motorn isåfall men jag nöjer mig med runt 550 häst. Mvh |
|
Grubbe |
Så länge fick man vara ensam med Strassentech. Blagge: Tur att vi inte bor så nära varandra. Våra bilar får typ precis samma grejjor. :D |
|
G-Power har ett par grymt snygga 20 tummare till M3 E46. 9,5-20* finns dom i, och fälgbanan är så in i helskotta fet... Tror dom heter Rial Dytona(1 eller 2) Har haft såna fälgar själv tidigare på en annan bil, så jag vet. Synd med dessa är vikten, jag tyckte de var lite för tunga... Men de passar som handsken på M3 E46. Sen hur väghållningen blir med dom tänker jag inte yttra mig om... Är ingen Expert på just 20 tums fälgar på M3 E46, så jag säger inget. Vill inte bli påhoppad... Men jag tvivlar på att väghållningen skulle försämras DRASTISKT med ett par såna... Kanske något sämre men men, vad vet jag. Kimmen. |
|
|
Estorilmongo, Nej, men jag vet. :-) Vikten på fälgar och däck är mycket betydelsefull för väghållningen (den ofjädrade vikten) men fördelningen av vikten (avståndet till hjulets centrum) är nästan ännu viktigare. Om vi antar att vikten är exakt samma för två olika fälgar så är tröghetsmomentet ca 25% större för en 20" fälg jämfört med en 18" fälg och ännu större med bredare fälgar och däck. Men däcken är också en mycket viktig del av fjädringen och fungerar precis som progressiva fjädrar med en relativt stor stötdämpade effekt också (energin omvandlas till värme i däcken). Däckens fjädringskonstant är ca 10 gånger högre än fjädrarna och kan ändras något med hjälp av lufttrycket inom vissa intervall. Hårdheten beror också på däckets uppbyggnad men det som är mest avgörande är däcksidornas höjd (däckets profil) eftersom det bestämmer luft volymen i däcket och hur mycket däcket kan tryckas ihop vid belastning. Många tillverkare av racing däck påstår att däck med 40 och 45 profil är de mest optimala för väghållningen (prestanda och komfort). Men med 20" fälgar och däck i 25 profil så blir fjädringen otroligt stötig och bilen känns väldigt orolig vid minsta ojämnhet och väghållningen blir alltså avsevärt mycket sämre med så extrema däck. Fakta är att däcken är kanske en av de allra viktigaste komponenterna för både optimal väghållning och säkerhet (se bara på Formel 1). Och däckens storlek, uppbyggnad, gummiblandning och däckstryck är alltså mycket viktiga för bilens prestanda och komfort. Inte för att det här har någon betydelse om man bygger en bling bling bil men det kan kanske vara kul att veta ändå. :-) /RS2 |
|
|
Mycket intressant RS2, men jag har en liten följdfråga: Om man skulle byta från standard dimensionen på 19" orginalfälgen till 235/35 19" samt 275/30 19" är det teoretiskt möjligt att väghållningen skulle försämras? Jag har ev. planer på detta men jag kanske behåller orginal storlek då... |
|
|
Harris_85: Vad nu en RS2 säger så tro mig. ;) (Jag tror faktiskt han håller med mig) Jag kan lova dig att ingen på det här forumet möjligen en riktig race kille som har XXX antal mil på race banor runt om i Europa kan märka någon som helst skillnad. Gör man ändå det så byt märk eller modell. MVH Patrik |
|
|
Harris_85, Teoretiskt ja, men valet av däck (fabrikat och modell) har oftast större betydelse. Jag har Michelin PS2 i exakt denna dimension och skulle inte välja något annat. Många väljer 245 breda framdäck men 235 ger exakt samma omkrets (viktigt för DSC och andra system) och det är inte så stor skillnad på just PS2. Med 255 breda bakdäck på 9,5" fälgar så är ju däcket lite utspännt och detta gör man för att få större stabilitet i sidled. Så om man väljer 275 breda bakdäck så är det viktigt att de är förstärkta (XL eller RF) för att behålla väghållningen. /RS2 |
|
|
riskok: hehe nej jag kan inte heller tänka mig att det skulle vara nån markant skillnad men ändå kul o höra RS2s åsikt, han brukar ha koll på läget om man säger så. |
|
|
Patrik, Precis som du säger så är det större skillnad mellan olika däck (vilket man märker tydligt) än vad det är på 10 mm skillnad i bredd på exakt samma däck. /RS2 |
|
|
Patrik, Testa lite olika lufttryck (ändra bara 0,1 eller 0,2 bar) så ska du se hur stor skillnad det är. /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.