AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.285

Vart hittar jag fina 20" Fälgar till M3 E46?

Sida 3 av 5
Grubbe
Länk

Såhär hög är min bil för tillfället. :D

Är bilen högre = Skandal.

Grubbe,

Ta det inte som kritik. Jag gillar också stylade bilar och att skruva själv. Men att börja ändra fjädring och stötdämparsystemet utan att veta konsekvenserna ja då är man ute och cyklar. Det finns många exempel på de som kört av i 90 km/h på motorväg på grund av felaktigt installerade delar eller delar som inte är anpassade till varandra. Jag tycker bara det är synd att förstöra de bra vägegenskaper som E46 M3 redan har ifrån fabrik. Därmed inte sagt att de inte går att förbättra ytterligare. Men det finns så många missuppfattningar som t ex att större hjul och en kraftigt sänkt bil ger bättre vägegenskaper.

/RS2
Grubbe,

Jag kan garantera dig skador på chassi och delar i fjädringen om bilen står på stötdämparnas bump stops eftersom det inte finns någon fjädringsväg kvar.

/RS2
Patrik,

Finns det någon fjädringsväg kvar när du sänker ner bilen på marken eller står din bil också på stötdämparnas bump stops? Av bilden på KW chassit så verkar det ju inte finnas så mycket kvar.

/RS2
Grubbe
RS2: Jag har aldrig hört talas om någon som kört av vägen i 90 för att dom monterat fjäderben från KW. Jag hoppas innerligt att ingen tror att jag försöker förbättra min bils vägenenskaper genom att sänka den så mycket?

Jag har aldrig heller hört talas om någon som förstört sin bil för detta? då är jag ändå dagligen i kontakt med ett flertal människor som kör runt med KW på runt den lägsta inställningen. Ingen av dem har iallafall kört sönder något och många av dem åker t.o.m bana med sina bilar.

Jag är tacksam över tips och trix som du ger, men du måste förstå att väghållning är för t.ex mig helt oitressant. Går bilen att köra framåt och svänga lite till både höger och vänster utan att man naggar sönder skärmarna med hjulen så är jag nöjd. :)

Grubbe
I mina ögon är det bara KW som levererar vettiga coilovers till M3 E46, alla andra sänker ju knappt något alls, man får nästan svindel av att bara titta på bilen. :D

hampe m3
RS2, jag har sagt det tidigare o säger det igen, grymt impad av dina kunskaper o sättet du förmedlar det vidare.

Helt underbart att läsa litte "fördjupningar" kring trevligheter o inte bara stirra sig blind på tillverkarnas product blad.

mvh hampe
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Om jag någonsin skulle köpa en E46 M3 skulle jag absolut avsätta en del av budgeten till att hyra in RS2 som konsult vid köpet! :)
Ge
639
George.K
330ci - 02
Tycker kanske 20 tums fälgar kan vara lite mycket, dock såg en på e46 fanatics som hade 20 tums Hre 8-serien (kommer ej ihåg numret)

Ser maffigt ut, men frågan är inte om 19 tum är bäst om man vill ha stora fälgar på sin m3a.

För övrigt tycker jag 635 robbans kommentar va så överflödig så det finns inte...

Tycker att Riskok är en skön kille som vågar sticka ur med sina häftiga fälgar bland annat. Orka kolla på varje annons som har original m3 fälgar 18 tum, eller 19 tumarna.

Absolut inget fel på 19 tumarna, tycker dom är jäkligt läckra, felet är väl bara att dom är så vanliga.
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
RS2: Kan bara hålla med Grubbe. Håller Magnus bil för bankörning med 20" så kan jag lova dig att även våra bilar håller. Av folk att döma så är han antingen en helt överjävlig chaufför eller så har han väghållning så att det räcker för 90% av alla bankörnings killar. Så KW funkar kanon för mig och garanterat för alla andra utan dom som själv kan göra hjulinställningar ;)

Men jag kan inte förstå hur du kan säga att M3:ans chassi är grymt ifrån början. Jag tror helt enkelt inte på det. Även BMW måste kompromissa både för folk som gillar aktivkörning och folk som gillar komfort. Jag är helt säker på att om samma person och samma bil kör på tex. Anderstorp så skulle KW chassit gå vidare som segrare. KW är stor och dom gör grymt bra produkter. Skulle då detta företag totalt sluta bry sig om vad väghållning heter för att dom enbart vill ha ett grymt utseende? Nja i alla fall jag tvivlar på det… Bilstein i alla är men när bilen blir högre än original så börjar man undra. Anledning till att CSL :en tex har kolfiber tak är för att sänka tyngdpunkten vilket man inte lär göra om man höjer bilen.

MVH Patrik

Grubbe,

Så länge du är nöjd med utseendet så är det helt OK och jag har inte kritiserat dig och du får göra vad f...n du vill med din bil. Men jag kan ge hur många exempel som helst på problem med sprickor i chassit på olika ställen, trasiga länkarmar, bussningar och stötdämparföste, etc (se några bilder nedan) på grund av felaktigt installerade delar. Så kom inte med så löjliga påstående som att det inte skadar bilen att åka runt i det lägsta läget och på stötdämparnas bump stops utan någon fjädringsväg kvar. Och skilj på problemen med att sänka bilen för mycket för det gäller alla tillverkare av chassi-kit och problemet med KW stötdämparna. Om du ska sänka bilen så mycket så behöver du fjädrar som är extremt mycket hårdare än vad du har idag samt diverse förstärkta delar. Om du refererar till alla high school kids och college punks på E46 Fanatics och M3 Forum så har de ingen aning om vad de pratar om. Så det är nog bara bra att du endast ska köra rakt fram med din bil eftersom du ändå inte kommer att kunna svänga... ;-)

Länk
Länk

/RS2

Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Märklig chassi inställning på den sista ser det ut som eller? Men bilderna va inte vackra det kan jag hålla med om. Vad är det för chassi? Bak va det inte KW i alla fall.

MVH Patrik
Patrik,

KW gör normalt mycket bra produkter men chassi-kitet för E46 M3 är en mindre bra konstruktion för att tillfredställa bling bling folket. Fråga gärna Jay på Ground Control, Pete på TC Kline, Jerome på Moton eller någon annan på Koni, H&R, Bilstein eller AC Schnitzer vad de tycker om detta. Jag vet svaret eftersom jag själv diskuterat detta med många av dem.

Läste du överhuvudtaget länken om roll-couple och sänkning av bilen? :-) Länk

Jag sa inte att M3:ans chassi är grymt utan det är en kompromissa precis som du säger men det är faktiskt bättre än många tror. Och de flesta coil-over kit ger en stor förbättring av väghållningen eftersom fjädrarnas spring rate är anpassade i förhållande till stötdämpningen och fädringsvägen samt utprovade på bilen men det gäller tyvärr inte alla kit.

En intressant iaktagelse är ju att CSL inte är sänkt speciellt mycket (endast 12 mm fram).

/RS2
Patrik,

Bildern ovan är bara ett exempel (i det här fallet Ground Control chassi-kit med Koni stötdämpare och Eibach fjädrar) och de första bästa jag hittade för att illustrera prolemet. Normalt så är det inget problem med dessa chassi-kit men felaktig installation i kombination med fel delar (längd och hårdhet på fjädrar). Fram så är det utmattnings sprickor på grund av för låg spring rate i förhållande til fjädringsväg så stötdämparna har slagit igenom och bump stops har inte hjälpt. Bak så har den nedre länkarmen spruckit återigen på grund av för låg sänkning i förhållande till spring rate så fjädrarna var råkat ut för coil binding och all kraft har tagits upp av länkarmen. Men en rätt installerad bump stop bak så hade istället bussningen i det bakre stötdämparfästet gått sönder (och varit billigare att byta).

/RS2
Grubbe
RS2: Jag säger att jag är nöjd om bilen går att köra rakt fram utan att däcken tuggar i skärmarna och ifall det går att svänga in på Busstationen utan att det tar i för mycket.

Du behöver inte bli ohövlig bara för att jag inte samtycker med dina intressen.

Jag har klargjort min ståndpunkt i frågan och jag påminns återigen om varför jag nästan aldrig läser på Autopower.

Grubbe,

Om mitt svar uppfattades som ohövligt så ber jag om ursäkt. Jag hoppas du såg min smiley efter sista kommentaren om att bara köra rakt fram. Vi har alla olika mål med våra modifikationer. Jag försökte bara ge dig några råd och tips på vägen och du behöver inte lyssna på dessa. Men fakta är att en alltför för låg bil skadar olika chassi delar.

/RS2
Grubbe
RS2: Visst läser jag dina råd, men jag följer dom inte. :D Jag skulle aldrig kunna åka runt med en sådan hög bil. Höjdskräck du vet.

Nej, nu tycker jag att den här tråden får återgå till trådskaparens funderingar över vart man hittar fina 20" fälgar, inte hurvida bilen ska vara si och så hög, och utrustas med dessa däckdimensioner för att teoretiskt sett kapa x antal sekunder på Ringen.

Grubbe,

OK, lycka till med det fortsatta bygget och posta gärna flera bilder över alla snygga kolfiber detaljer! :-)

Jag tycker HRE C20 Competition är snyggast (lite bling men ändå racing) men de finns bara i 19".

Länk

/RS2
35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
"Håller Magnus bil för bankörning med 20" så kan jag lova dig att även våra bilar håller. Av folk att döma så är han antingen en helt överjävlig chaufför eller så har han väghållning så att det räcker för 90% av alla bankörnings killar. Så KW funkar kanon för mig och garanterat för alla andra utan dom som själv kan göra hjulinställningar ;)"

Grejjen är den att en helt orginal m3:a med 18" std fälgar åker ifrån den bilen både på bana och vid rakt fram körning och det kan ju kännas lite trist om man har lagt 2-300 000 på att "förbättra sin bil".

Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
355Hp: Gör man? Det visste jag faktiskt inte. Eller har du gjort det? Vore kul att se den filmen.

MVH Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.