AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.281

Vart hittar jag fina 20" Fälgar till M3 E46?

Sida 2 av 5
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Grubbe: Kolfiber förre lack heter det ;) Fick hem en massa onödiga kolfiber saker idag ha ha!
Grubbe
Haha, det är helt rätt. Kolfiber som knappt fyller någon "funktion" är bara för härligt. Våra bilar är riktiga posör-bilar. :D

_T
6
_Tudor_
320d Touring -2015
Tack för att så många svarar.......
Många synpunkter om inställningar Däck, fälg ,dämpare m,m
Men Håller med Riskok o många andra, man har olika ändamål med sin bil!
En fin uppsättning 20" sommmar Fälgar är nice, kör lite hårt ibland.
sen får man se om man blir sugen på typ banan framöver.

Men nu ska jag först få hem bilen sen kolla fälgar!

Mvh Tom
_T
6
_Tudor_
320d Touring -2015
Tack danne F för bra länkar!
35
96
355Hp
Bmw M3 E46 SMG 2003 Såld
Bmw M5 E39 1999
Det är skillnad på familjekörningen på BMCS Knutstorps träff och bankörning.
20" Fälgar och maxsänkning har aldrig varit optimalt.

betriebsanleitung3
Det är nog ingen risk för spruckna chassin om man bara glider runt mellan cafeerna, men varför köper man en m3 då, för mig verkar en 320 med krims krams logiskare.
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
betriebsanleitung3: Först och främst så är M3:an bättre på alla plan och såååå mycket snyggare. Varför tror du tex. att en bil blir mer svår såld om den haft 200 varv på Anderstorp? Nja M3:an bjuder mig och mina andra bröder på det bästa ifrån bägge världarna. Vill jag så kan jag höja till mitt chassi, montera mina 19" med R-däck och sticka iväg på en bankörning. Men jag kan även sänka pärlan max montera mina 20" och åka på utställningar mm mm

Så varför nöja sig med något som är sämre när det finns något som är bättre?

MVH Patrik
Visa användare
201
BMW635_Robban
635csi -84
325i -87 Cab
325ia -07 Coupe
330e -21 Sedan
Ja, de fälgarna som satt på din bil nu är ju rövfula mot vad som finns.

Sen kan man ju visa att man har pengar med ett par 20" även om det för stort ut på bilen. och sen blir ju bil högre!

Killen jag köpte min E39 av hade 19" Det såg för stort ut och nu snackar vi 5-serie!! Jag köpte helt nya 18" istället och det var INTE inte ett ekonomiskt val kan jag säga!
Visa användare
201
BMW635_Robban
635csi -84
325i -87 Cab
325ia -07 Coupe
330e -21 Sedan
Länk

Glömde länken till mitt bidrag....
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
BMW635_Robban: Ja du smaken är som baken ;) Jag tycker tex att 6-serien är den fulaste bilen som byggts efter Z4:an. Men att byta ifrån 19" till 18" för att fälgarna såg förstora ut säger väl rätt mycket om vad du tycker om fälgar som mina och grubbes. Då är det väl bättre att inte kommentera något alls eller?

Men tack fälgarna är rövfula precis som ägaren ha ha... Det är sånt här som jag bara tycker är löjligt med autopower. Folk är så original kåta att man knappt vågar skriva något alls.

MVH Patrik
riskok:
Stenhård look på M3'an!
Hade inte du en GTR huv förut?
Jag skulle nog inte våga sänka så mycket som du har, men det är j**ligt snyggt...
Vet du vad HRE fälgarna väger?

Spännande projekttrådar du och Grubbe har på Z!!

Mvh,
/Wille
hehe

riskok har Iforged fälgar, och du tänker nog på en annan silvrig bil ang huven ;)
Även jag tycker att fälgarna är en mycket viktig del i bilens utseende men om man ska använda bilen som en vanlig bruksbil så måste man vara medveten om de försämrade vägegenskaperna. Med större fälgar så får man sämre prestanda även om vikten är densamma eftersom vikten sitter längre ut ifrån hjulets centrum. Sedan så reduceras även den fjädrande och stötdämpande effekten med så extrema låg profil däck vilket gör att bilen blir stötigare och påfrestningarna på stötdämpare och chassi ökar krafftigt. Fakta är att E46 M3 har allra bäst prestanda med 18" fälgar och helt ok egenskaper med 19" men med 20" så har man gått över gränsen och väghållningen försämras tyvärr.

/RS2
Angående KW igen så gör de normalt bra produkter men E46 M3 stötdämparna är inget bra då de flyttat fästet fram på fjäderbenen för länkarmarna till krängningshämmarna. Om man gör detta så förändras krafterna och hur de inverkar vid olika fjädrings rörelser relativt tyngdpunkten.

När man designar ett fjädrings och stötdämparsystem så vill man ha så neutrala och konsekventa vägegenskaper som möjligt och som inte ändrar karaktär helt plötsligt och överraskar föraren i vissa situationer. Jämför gärna detta med bump-steer och plätsliga camber ändringar så kanske ni förstår problemet.

Men det är just detta som inträffar på E46 M3 om man flyttar fästet till krängningshämmarna. Så det är inte bara dåligt utan dessutom farligt så inga seriösa tillverkare som Koni, Bilstein, H&R, ASC, etc gör detta på sina coil-over kit till E46 M3.

Tyvärr så finns det en marknad i USA för coil-over kit som sänker så mycket som möjligt utan hänsyn till vägegenskaperna och det enda sättet att sänka mer fram är att flytta fästet om man vill ha någon fjädringsväg kvar alls.

/RS2

En annan pardox är faktiskt också att krängningen i sidled ökar om man sänker en bil med MacPherson hjulupphängning som E46 M3 pga hur roll center förflyttar sig. Hela konstruktionen av hjulupphängningen är designad för en viss fjädringsväg och höjd på bilen i förhållande till tyngdpunkten.

Och om man sänker bilen så mycket som i bilderna ovan så har man ingen fjädringsväg kvar utan man slår i stötdämparnas bump stops direkt. Därför måste man alltid anpassa fjädrarnas längd och spring rate till fjädringsvägen men även hårdheten på krängningshämmarna.

Om man inte tänker på allt detta så kommer minsta ojämnhet i vägen göra så att man slår i stötdämparnas bump stops (vid sänkning med andra fjädrar så duger inte original bump stops längre) och detta orsakar ökade påfrestningar på stötdämpare, länkarmar, bussningar och chassi (jag har sett skador på alltför många bilar).

Men inte bara det utan även vägegenskaperna påverkas kraftigt. Vid varje kurvtagning så slår man också i dessa bump stops på ytterhjulet och man förlorar greppet i framvagnen direkt. Så det som verkade som en bra idé ifrån början är i själva verket mycket mer komplicerat och man kan försämra väghållningen mycket om man inte vet vad man gör.

Hoppas alla bling bling människor lärt sig lite av detta! :-)

/RS2

Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
RS2: Du kan det här bra mycket bättre helt klart.
Här är några bilder på mitt chassi

KW chassit
Länk

ACS Bilstein
Länk

Om man tittar på bilderna samt ser det live så ser man klart och tydligt att kräningshämmaren har precis samma vinkel och höjd eller hur man nu ska förklara det. Men vad är det som försämras då? Staget som sitter i KH och i fjäderbenet är ju det samma men staget är kortare om du förstår hur jag menar. Vad är det då som försämras?

Med vänlig hälsning Patrik.
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
RS2: "Hoppas alla bling bling människor lärt sig lite av detta! :-)"

We don’t learn we lead! Try to keep up... ;)

MVH Patrik
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Intressant, ska komma ihåg allt detta om det blir tal om en M3 E46 någon gång...för jag ska isf ha på minst 19" också. Snygg bil, riskok! (Påminner mig om fete-Chryslern i den där 50-cent/The Game-videon)
Patrik,

Längden på länkarmen gör att kraften ifrån krängningshämmaren förändras i förållande till centre of gravity, roll centers, roll axis, suspension geometry, mm under fjädringsrörelsen. Nedan har du en bra länk som förklarar varför krängningen i sidled ökar om man sänker bilen utan att samtidigt installera både hårdare fjädrar och krängningshämmare.

Länk

/RS2
Grubbe
Men RS2: Alltså, en original Bmw 316 från 1979 har tillräcklig väghållning för t.ex mig. Jag nyttjar säkert inte 1% av bilens potential.

Bilen är inte ett verktyg för mig och alla andra som sänker sinnessjukt mycket. Min bil är som en prydnad ungefär.

Det är bra att du upplyser andra om vad som händer när man sänker sin bil, men det är inte precis som att bilen går sönder och man åker i diket då man glider i 90 på landsvägen. Eller hur? :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.