AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.286

Vart hittar jag fina 20" Fälgar till M3 E46?

Sida 1 av 5
_T
6
_Tudor_
320d Touring -2015
Hej jag ska strax köpa min första Bmw E46 M3 men vill köpa lite större sommar fälgar. Nån som har nån bra sida med snygga fälgar??
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Länk Länk Länk för att nämna några.

Mvh Danne
En E46 M3 är helt okörbar på 20" fälgar så glöm det!

/RS2
RS2: Naaaaaaa... Nu skojar du allt...

;)

Mvh Kimmen.
Estorilmongo,

Nej, det gör jag inte! Däcken (eller rättare sagt luften i dem) är en del av fjädringen och den totala fjädringskonstanten är summan av fjädern och däcket. Så man kan alltså se däcken som progressiva hjälp fjädrar. Och därför är också väghållningen (prestanda och komfort) bäst med 18" fälgar och R däck på E46 M3.

/RS2
Det är absolut inte optimalt, men det är inte okörbart. Jag har kört Magnus Björnerhags M3 på bana. Den är i stort sett maxsänkt och har 20". Det går ju inte att jämföra med 18" och r-däck, men det går att köra iaf. På gata funkar det alldeles utmärkt (dock inte när man gör u-svängar:).

MVH / Jacob
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Här kan du få lite tips på vilka fälgar som skulle passa din M3.
Länk

------
Länk
Jacob,

Jag håller tyvärr inte alls med! Maxsänkt och 20" går absolut inte ihop. Då har du inte kört en bil med rätt kombination av fjädrar och stötdämpare, hjulinställning och lutning. Det är en enorm skillnad bara man ändrar höjden något bak i förhållande till höjden fram. Jag har inte sett eller kört bilen du pratar om men jag lovar att en helt original bil med 18" kör snabbare på bana. ;-) Det har gjorts tester på bana med original 18" och 19" fälgar med samma däck och bredd. Gissa vilka som var snabbast.

/RS2
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
RS2: Då jag själv har 20” fälgar ifrån iForged som med däck väger ett par kilo mindre per fälg och däck så tycker jag att det känns bra. Killen frågade inte om vilken uppsättning fälgar man ska ha för att köra på bana. Gillar man sin bil och vill ha något riktigt fett så ska man köpa 20” helt klart. 18” är för riktiga race killar. Skulle dock inte ens tänka tanken att montera mindre fälgar än min bil levererades med då jag fortfarande tror att 19” CSL fälgar med R-däck är det värsta :)

Med vänlig hälsning Patrik

Det är skillnad på show och go... RS2 är ingen poser som vissa andra ;)
Grubbe
Ääähh, banåkarna får inga brudar med sina små 18". >:D

Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Grubbe: WORD ;)
RS2: Jag skrev att det var långt ifrån optimalt, men det var iaf körbart.

Jag har kört mycket bana i mina dar så jag vet att det behövs betydligt bättre inställningar, fälgar och däck för att få optimal väghållning.

MVH / Jacob
OK jag ska vara tyst i fortsättningen då jag verkar vara i minoritet bland alla bling bling människor här... ;-)

Riskok, du har helt rätt då alla har olika mål med sina modifieringar. Dock så anser jag fortfarande att det är helt fel att välja chassi kit baserat på hur mycket det sänker istället för väghållningen...

Imola, nej det är helt rätt! :-)

Grubbe, ja ja snacka går ju alltid men jag tror inte att brudarna bryr sig om storleken på ... våra fälgar!

Jacob, bra då är vi överens. Ibland måste man ju ta till ytterligheterna för att förklara vad man menar. Och tyvärr finns det ju en allmän missuppfattning att större hjul ger bättre prestanda.

/RS2

Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
RS2: Tyvärr så valde jag bort mitt ACS Chassi emot ett KW V.2 för att mitt första chassi vart för högt ;)

Här är en bild på min som den ser ut nu...

Länk
Länk
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
riskok: akta dig för trottoarkanter;)

Micke K. Länk
Riskok,

Att flytta fästet på främre stötdämparna för länkarmen till krängningshämmarna (bara för att det ska gå att sänka mer) som KW har gjort ger lite intressanta vägegenskaper. Det bedöms till och med så farligt att ingen av de andra seriösa tillverkarna av chassi-kit till E46 M3 (Koni, Bilstein, ACS, GC, TCK, etc) gör detta. Visst det ser väldigt snyggt ut på bilderna men du har ju ingen fjädringsväg kvar vilket kan skada både dina snygga och dyra fälgar och andra delar i hjulupphängningen. Bilen måste ju stå på bump stoppen nu eller? Har du installerat justerbara camber plattor fram eller har du kvar original övre stötdämpar fäste? Jag har sett flera bilar med spruckna chassi både fram och bak på grund av detta så jag vill bara varna dig.

/RS2
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Nja har Magnus och Jacob kört hårt på bana med samma chassi, fälgar och däck så funkar det säkert att glida runt med samt lite skoj körning ibland. Som sagt va så hade jag inte tänkt sätta några värsting tider på Anderstorp eller något annat men både fälgar och däck finns för detta i garaget. Vi får väl helt enkelt se vad som händer. Troligen säljs ändå bilen och något annat köps... Lutar lite åt en GT3:a men vi får helt enkelt se.

MVH Patrik
Grubbe
RS2: Jag har varit i kontakt med många som kör med KW runt det lägsta och ingen av dom har kört sönder sina bilar. Du kanske tänker på våldsam banåka eller något sådant?

RS2:

Du ska inte vara tyst i kören utan vi behöver din kunskap på denna enimenta site, och jag det är flera som ogillar bling bling bilar:))

Grubbe
Form före funktion till folket! :D

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.