|
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte en BMW 328IA -96 i april-05. Den har gått 12000 mil (kollat upp detta och det stämmer). Nu är det så att vattenpumpen gick sönder och "förstörde toppen". Tänkte bara höra om detta är vanligt förekommande eller ej? Var även inne på en verkstad med bilen där de sa åt mig att byta topp på bilen var inte möjligt utan att gänga om i blocket och sätta dit nya hylsor och sedan dra dit toppbultarna. En annan sa till mig att det är billigare att byta motor än att laga!!! Tänkte därför höra med ER alla om vad som är sant idetta??? Tacksam för svar //Mikael | |
|
328 motorn (M52) är ju byggd helt i aluminium så jag kan tänka mig att delar som toppen mm. kostar skjortan. Ett vettigt alternativ är alltså att leta upp en komplett fungerande utbytesmotor. M52 är i grunden skottsäker så länge den servas och sköts enligt föreskrifter, och bör utan problem rulla uppåt 40-50kmil. Det är mycket ovanligt att toppen ryker på M52, de enstaka fall som detta har inträffat beror det oftast på just det fall du beskriver, nämligen att vattenpumpen gått sönder och att motorn därefter blivit överhettad. Vattenpumpen till M52 är tyvärr ett sorgligt kapitel och brukar behöva bytas vid 13-15kmil (gäller även 528 E39). Den är tillverkad i spinkig plast och med tiden slits den därför rätt fort. Dock finns det vissa undantag som klarat av uppåt 25kmil med originalpumpen. |
|
|
Hej! Har köpt mej en 328 coupe års 95, hur vet man att vattenpumpen är okej`? har hört att om den "toffar" så är det inte bra, och vad sjutton är toffar?? Tacksam för svar BMW its a ride not a car |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.