AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.148

byta topp på m20

Ni
5
Nicke_Plattis
E30 320 -84
med borrad 323:a
2.6l
Jag har en gammal e30 med motor nord trimmad motor .. dock så verkar det som om jag har blåst hål i toppen någon stans...
Det är så att säga dags att byta.
Men mitt problem är att min far som ägde bilen innan mig inte vet vilken m20 det är som sitter i. Så jag vet alltså inte vilken topp jag ska skaffa om det inte är så att alla toppar passar alla block oberoende av volym. och i så fall.. är någon efektivare en sin nästa.
Om det inte är fallet så kankse någon kan hjälpa mig att identifiera motorn.

Nicklas Jonsson
Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
Vad menar du med " inte vet vilken m20 det är "
Om det är en 320? 323 eller 325?

ta bort toppen. sen finns det ju många många sätt att kolla det hela på.

Står ett nummer på "insugssidan" på blocket.
brukar stå "2,5/2,7" eller "2,5" eller "2,0" på avgassidan på toppen, nästan längst upp, nästan längst fram.

du kan mäta alla möjliga delar när du väl demonterat toppen... (ventiler, förbränningsrum, cylinderdiameter osv)
Hälge
Med tanke på åldern, så rör det sig nog om en borrad 323 motor...
Ni
5
Nicke_Plattis
E30 320 -84
2.6l
och det är ingen skillnad på topparna för övrigt så man kan alltså byta en topp från en m20b20 till en m20b25 utan något annat än effekt förlust som resultat.. och vissversa
Vet ni om kammen har någon idmärkning??
typ i stil med volvos M,A,K osv
svintoleffe
Effekt förlust komemr du o få, om du väljer en mindre topp, samt att har du en 325 motor, med en m20 b20 topp, då komemr kolvarna o ta i toppen, för man lär gröpa ur förbränningsrumet lite.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Ni
5
Nicke_Plattis
E30 320 -84
2.6l
okej men nu är det som så här va. Jag har en 320...
ingen aning om vilket block det sitter i
ingen aning om vad för topp det sitter i...
för att min kära far som bytte motorer som fjoser för ett par år sedan har fullständigt tappat minnet.. mycket irreterenade
Så jag vet ju som sagt inte ett skit. Så då vädjar jag till er.
Kan jag 1.sätta dit en m20b25 topp 2.sätta i min gamla catcam kam. 3. starta aset. Och allt det här utan att få problem om det nu är orginal blocket.
Vad jag har förståt så ska blocken tamejfan vara identiska på mm och att det är vev o stakar som skiljer dom åt. men jag fattar mycket fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.