|
|
|
|---|---|
Ragemannen |
Hejsan, Jag har fått ett skapligt fel i min bil som ger mig svettningar, var på väg ner till Malmö i Lördags och efter 30 mil ungefär så hoppar tempnålen upp på rött från att legat nästan längst ner! Bilen jag har är en E39 523 av -99 modell. Jag stannade bilen direkt och öppnade motorhuven men inget känndes varmare än normalt så jag givk iin i bilen igen och kikade ifall någon varningslampa lös men det gjorde det inte heller. Jag startade bilen i gen på tomgång och såg då att nålen lade sig på samma som innan straxt över blått. Jag körde vidare lite försigtigt och efter ytterligare 10 mil händer samma sak igen?! nu kommer det och går mellan 5-10 mil i mellan. Någon som vart med om samma sak vad kan vara fel? Skall lämna in bilen så fort jag vet vad som kan tänkas vara problemet. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Förmodat givarefel/glappkontakt till att börja med, har du bra värme och allt annat funkar ok så ligger det närmast till hands eftersom det går på blått och rött omvartannad, kan även vara termostaten som strular eftersom den går straxt över blått, men då borde du märka av dålig värme eftersom termostaten på 99 och uppåt brukar lossa i termostathuset och inte täta ordentligt vilket ger dålig värme, nu är väl både givare, termostathus, termostat en enhet som byts tillsammans på 99 och uppåt. ///MVH Hasso Länk |
|
passar på att fråga här jag också. Hur mäts denna givare på en e39:a med m52tu? Dessutom nyfiken på om någon har ett produktnummer på denna (så jag kan söka ut vilken av alla givare det är i ETK´n). Tacksam på förhand. /Martin |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man får koppla in sig över givarkontakterna med en Voltmeter, vet ej om det går att köpa givaren löst, följer med när man köper termostaten som em enhet med termostatahuset har jag för mig. Åtminstone på min 540-01 ///MVH Hasso Länk |
|
aha, men då är den ju bytt, två gånger till och med. Trodde det var kontakten till den elktroniska styrningen av termostaten. PS, tack för ditt mail, kalas!) /Martin |
|
Ragemannen |
super Hasso, då kan jag vara lugn får lämna in bilen för service i dagarna då. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.