|
|
|
|---|---|
|
En enkel fråga angående de gamla fördelarna med brytarspetsar... Brytarspetarna "styrs" ju av en slags "kam"... På bilen i fråga är denna "kam" lös,dvs den kan vickas i ca 1mm...Är detta normalt eller borde den vara helt tight? Felsymptomen e kraftiga misständningar (som det låter iaf) obefintlig tomgång o knappt körbar...Felet kom efter byte av tändstift, men jag har haft dessa symptom tidiagre o då bytte jag brytarspetsar o allt blev frid o fröjd, dock hjälpte inte byte av spets denna gång, | |
|
Precis som du säger så kan glapp i fördelaraxel leda till tändmissar,själv skulle jag byta kondensatorn först. Mvh/Micke |
|
|
Trucker:Jo ja ska börja med kondensatorn o ställa brytarspetsarna noga.Hjälper inte det ska ja testa med en ny tändspole.. Fördelarlock/rotor/tändkablar har gått ca 2000mil så de borde vara ok (lock o rotor såg fina ut, har dock ett till o testa med). Tändstiften e ju som sagt nya (varför skulle jag byta när den gick så bra med de gamla:-)?....) Tur att bilen är lätt mekad... Det lustiga är att felet kom direkt efter tändstiftsbytet, åtgärdade felet (trodde jag) genom att ställa in rätt gnistgap (0.8mm, det var under 0.6mm på de nya stiften, efter detta drog bilen snällt o utan ryck från tomgång...dock höll det bara i ca 15mil...)Kan det ändå ha med stiften att göra?Stiften är Equyem (franska stift),kanske inte några värsting stift men jag har haft dessa i mina E30 utan problem, samt även i en annan likadan bil som jag har nu utan problem... |
|
|
Om du vill kolla så gnistan ser bra ut så ta av fördelarlocket,sen lossar du tändkabeln som kommer från spolen, (alltså den som sitter i mitten på locket),håll den mot huset på fördelaren och öppna o stäng spetsarna med en liten mejsel.Obs spetsarna måste sluta dvs inte ligga på nock. Gnistan ska kunna hoppa minst 5mm dvs rejäl fart ska det vara. Tändningen ska vara påslagen:) Mvh/Micke |
|
|
100% säker på att tändkablarna hamnade rätt? /T |
|
|
Titan: 1-3-4-2 ska de va...blev osäker när den fortfarande gick knagligt efter spets-bytet så jag testade med 1-4-3-2 o då gick den ÄNNU sämre... E 99.9% på att 1-3-4-2 e rätt, brukar vara så på tyska bilar med BOSCH-fördelare...Bilen "går"alltså på alla cylindrar men misständer, kommer lite "knallar" ibland... |
|
|
i och med att problemen kom med stiftbyte skulle jag prova att byta / byta tillbaka. Eyquem är säkert ganska bra men ngk kanske passar bilen bättre? Vet att till exempel sa*bar kan få ruskiga problem med "fel" märke på stiften... lcyka till! /M |
|
|
bmwtouring: Har tänkt på det ja med...Det lustiga är att bilen gick felfritt med de nya stiften (efter att jag justerat elekrod avståndet) i ca 15mil...Att de skulle va fel på stiften har jag svårt att tro då jag använt identiska stift i en annan likadan bil tidigare utan problem,men som sagt jag har kvar de gamla stiften... Bilen i fråga är alltså INTE en BMW utan av ett annat mindre bra tyskt märke:-) |
|
| jag var inne på titan8's linje. tror att du har kastat om kablarna. | |
|
Har kollat upp nu..1-3-4-2 är korrekt tändföljd.Gissar på ett "skit" fel...Kanske spolen eller kondensator... Får bli lite snabbmek ikväll ser det ut som:-( |
|
parolof |
1mm glapp i siled är ingen katastrof, orsakar inte det felet du har. Mera glapp så kan rotorn slå söder locket |
|
Update: Gjorde "gnist" testet som Trucker beskrev o gnistan från spolen hoppade ca 8-9mm iaf... Testade med ett stift anslutet till tändkablen o lade sedan mot ventilkåpan men jag kunde INTE se nån gnista alls (satt i bilen), tror oxå att det inte kommer nån gnista då bilen inte tänder det minsta...Verkar alltså som om gnistan "försvinner" på väggen, kan det vara jordningsfel på motorn tex jag tänker på jordflätan? Eller kan det vara som så att strömmen till spolen försvinner när man kör på startmotorn o det är deärför det inte gnistrar? Kan man isf dra + resp minus direkt från batteriet i testsyfte för att utesluta fel/kortis i fördelaren? Nästa steg blir att kontrollera respektive tändkabel ansluten direkt till spole o ett tändstift o se om det kommer någon gnista på stiftet när det hålls mot ventilkåpan.... Om det gnistrar då vad är nästa steg?? För övrigt råkade jag ut för samma fel på en annan likadan bil jag hade (VW Polo),bilen bara "dog" o gick ej starta mer...Men då det endast var 2v kvar tills den skulle till skroten så lät jag bli att laga den, antagligen samma fel på den jag har nu Tacksam för tips:-) |
|
|
Inte på VÄGGEN utan vägen:-) |
|
|
Hm ta en startkabel o jorda motorn med så har du uteslutit det alla fall. Eftersom du fick bra gnista vid test så är det fel i rotor .lock, kabel, stift i den ordning som är uppräknad.Kondning kan du utesluta. Men det är ju även en luring med stiften,har du provat dom gamla igen. Mvh/Micke |
|
|
Trucker: Jag bytte aldrig stiften eftersom jag inte fick de gamla stiften att ge gnista via fördelaren....Testa även med en annan rotor o 2 andra lock... Ska kolla kablarna,de kan ju ha tagit skada vid tändstiftsbytet trots att jag var försiktig... Så det kan inte vara som så att själva fördelaren kortsluter på något sätt, dvs får gnistan att gå felväg? Finns ju inte så mycket delar i den mer än lite "centrifugalvikter" eg, men det kanske kan bli "elfel" där ändå? Det lustiga är att när jag kom hem efter det att bilen "dog" var den omöjlig att starta, tände inte alls, likadant efter byte av brytarspetsarna...Sen drog jag bort + kabeln till spolen,satte tillbaka igen o den hoppa igång men med kraftiga misständningar...Efter det gav jag upp, o då när jag fortsatte igår var den åter stendöd,inte minsta antydan till gnista... Har kollat plus till spolen med glödlampa o påslagen tändning (jordade mot chassiet) o den var Ok. Minus till spolen vet jag ej hur man kontrollerar(testa med plus från batteriet o jord via spolens minus utan framgång) med hjälp av glödlampa om det ens går.Vet du hur man kan kolla om minus kablen till spolen är OK? Bytte kondensatorn för övrigt. Alltid "skitfel" som e svårast att hitta... |
|
|
Its alive...Felet var att jag hade ställt brytarspetsarna fel så "gnistan" hoppade först när spetsarna var öppnade till max o då inte mellan spetsarna utan mellan en skruv o sjlälva "brytarspets-armen"...Så efter en "grov justering" av spetsarna så startade bilen fint (får plocka bort fördlaren o ställa in spetsarna ordentligt då det är mycket svårt att se i vilket läge spetsen befinner sig i när den e monterad). I vart fall går den på alla 4 dock utan tomgång... Såg oxå ut som om det var vatten i bränslefiltret (eller nåt annat "kläggigt" genomskinligt")...Tror att det är detta som gör att jag ej har tomgång, förgasarens "tomgångsmunstycken" e helt enkelt igensatta. Har ju tidigare haft problem med läckande tankpåfyllningsrör som nu är 100% tät. Kan det vara som så att tanken är "för" tät så det bildas mängder med kondens? Ser nästan ut som "geleklumpar" i bränslefiltret, så vad tror ni det kan vara?Någon som haft socker i min tank eller liknande? Kommer i var fall plocka isär o rengöra förgasare,bränslepump samt byta till nya bränslerör/slangar.Tanken skall oxå plockas ner o sköljas ur, min fråga är om det går bra att skölja ur tanken med varmt vatten? Lite drygt o köpa 35liter bensin bara för o skölja... Tacksam för tips |
|
|
Hur ställer du in brytarkontakterna? Med bladmått/trådmått, eller mäter du kamvinkeln med instrument? Nu vet jag inte hur det ser ut på den fördelare du håller på med, men jag har aldrig hört talas om att man ska behöva demontera den för justering. |
|
|
Bladmått...det svåra är att se när brytaren står så att säga i justeringsläge....Man måste kika från sidan o det är skymd sikt...Fördelaren sitter endast med 3 skruvar så det går lätt o få bort den... Har även en sån där tändlampa modell "avancerad" från Biltema som kan mäta kamvinkeln men har aldrig satt mig in i hur den skall kopplas in för det ändamålet, och manualen e så klart borta:-) |
|
|
Bilen är fixad nu o går "toppen":-). Blev en mindre renovering till slut, rengjorde hela bränslesytemet (tank,ledningar,bränslepump o förgasare),bytte ut de gamla bensinslangarna med. Fördelaren fick sig en översyn den med, ny kondensator o brytarspets samt rengjord. Efter att ha ställt in brytarspetsen på 0.4mm o grundställt tändningen starta den fint på alla med tomgång:-).Justerade sedan in tändningen med lampa så nu är allt frid fröjd, får bara hålla koll på CO-halten ett tag framöver, har hittils lyckats att pricka in CO-halten "kusligt" bra enbart genom att "känna" hur bilen går i kombination med att kolla stiftens färg samt observera temp-mätaren o dess beteende( går den högre upp än innan (Co var ca 0.5 vid besiktningen i höstas, HC 300*haha*...) så bör blandningen var för mager...) Fanns övrigt en hel del "skit" i tanken, bla vatten,hammarlack-färgrester,grus,stenar o lite röd silikon(hamna lite i tanken när jag "täta" det mellan slag o påfyllningsrör)... Att bilen började gå så dåligt berodde på i första hand på brytarspetsen, sen att det fanns en hel del vatten mm i tanken gjorde inte saken bättre... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.