AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.993

Rök vid gaspådrag

Hejsan.

Var ute och körde en runda på lunchen idag. Tog det hyfsat lugnt, eftersom det var blött på vägen och det kanske kunde finnas någon halkfläck kvar.

Blev orolig när jag märkte att det kom vit rök ur avgasrören, mer gaspådrag = mer rök. 75% gaspådrag resulterade i oroande vitt bakom bakrutan. När motorn kommit upp i runt 90 grader försvann problemet nästan helt, men det känns inte riktigt bra..
Notera att det inte verkar vara kopplat till varvtalet, redan vid ca 2000 varv rök det duktigt och jag håller det rekomenderade varvtalet vid kall motor.

Jag har tidigare sett att det ryker lite vid kall motor och kall väderlek, men idag såg det ut att vara lite för mycket.

Någon som vet? Är detta normalt? Skall man låta verkstaden titta närmare?

/ Fredrik
eF
900
eFx
520d Touring -09
Hej hej,

jag tror inte du behöver vara det minsta rädd. Avgaser ryker alltid om det är kallt ute/riktigt fuktigt i luften eftersom det bildas kondens i avgasröret/katalysatorerna. När motorn blir tillräckligt varm (eller snarare katalysatorn och rören) bildas ingen kondens längre och det finns ingen fuktighet att förånga.

Vit rök när motorn är riktigt riktigt varm är däremot inte alls bra, då kan det t.ex. vara en topplockspackning som gått, men då brukar man å andra sidan märka att man måste fylla på kylarvatten hela tiden.

/eFx
www.z4.se
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Instämmer! Det samlas en hel del kondens i rören.. Om man gasar på ordentligt när oljetempen kommit upp i temp så försvinner bilen som ligger bakom i röken (visserligen försvinner den utan kondens oxå ;)

Z MMM Coupe
Okej, tack för de lugnande orden.

Har aldrig upplevt det så här mycket på någon annan bil, beror väl på aerodynamiken.. Har heller inget minne av att det rök i fjol, men minnet är ju selektivt. Jag trodde väl att bilarna försvann bara av den andra anledningen.

/ Fredrik
An
29
Andreas S
525i Touring -96
Hej!

Jag har en 525 touring som ryker som attans ibland. Speciellt när det är mellan 0 och +5 grader och jag har kört många korta svängar ett tag. Sedan försvinner röken helt när man kört en längre sträcka (5 mil typ). Då är rökern borta ett tag men kommer tillbaka efter man kört korta svängar ett tag igen. Det verkar dock som att det inte är allt för ovanligt att bmw:s sexor gör så. Min 318 -99:a ryker inte alls nästan.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Hej
min bil är för närvarande avställd så jag vet inte hur den skulle bete sig nu i denna väderlek men av tidigare erfarenhet med kondens i avgassystem så har jag borrat ett 2mm hål på undersidan av avgasröret innan det går in i bakre ljuddämparen och även i denna har jag borrat ett par hål och där droppar alltid lite sotvatten ut då motorn är kall, av erfarenhet från en MB-60tal hade mellanljuddämp. bytts så nummer och Philipssons lapp satt kvar men dämparen började att bli rostig på undersidan jag petade och det gick hål men tro mig eller ej det formligen rann vatten så jag kunde vrida svart sotvatten ur dämpmaterialet inuti dämparen trots att troligen dämparen bytts för inte alls så länge sedan, kontentan är väl att bilen körts mycket korta stycken med påföljd att kondensvatten bildats och inte torkat därför har jag alltid på alla mina bilar dräneringshål under på dämparna och det är så små hål att det inte hörs
MVH Uffe/bildock
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
får du inte problem med avgasvärdena vid besiktningen när du borrat hål i rör/dämpare? har du otur får du helkonstiga värden det har jag själv fått på en 940 jag hade med en pytteläcka i avgassystemet.
Visa användare
886
bildock
svar: jag tittade på bes.papperen och dessa värden är identiska som för ett år sedan och borrade hålen gkorde jag nu under sommaren
Ps. jag startade idag bilen i garaget och den har nu stått i två manader fick gå en halvtimme så den blev riktigt varm och under den tiden både det rann och droppade ur dräneringshålen samt att det rök ånga ur avgasröret dock inte så mycket mot slutet då avgassystemet började att bli bra varmt om någon känner för den här metoden kan jag bara tillkänna ge de fakta jag har som erfarenhet av den här metoden men som sagt värdena var identiska före och efter borrning av hålen
MVH Uffe/bildock
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
skulle man få fel på avgasvärdena efter att borrat hål e det ju bara att gänga hålet o dra i en skruv men man bör vara medveten om att det kan bli tokiga värden på grund av hål i avgassystemet baroende på vilken mätare dom använder. använder dom mätarn som sitter i avgassugen kan det sugas in "färskgas" genom hålen och lamdavärdet blir helfel men använder dom mätarn utomhus som bara sticks in i avgassystemet brukar det inte bli några problem.
Visa användare
886
bildock
hej och tack för svar
jag har aldrig haft reflektionerna att avgasvärdena kan förändras men jag tackar för sakkunnig information, jag tänkte själv på den saken när fler inlägg kom att just dra i en skruv om allt skulle gå snett, jag kan också säga att jag använt den här metoden säkert i 10 år på mina olika bruksbilar och aldrig haft problem med avgasvärdena
MVH Uffe/bildock
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.