AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.202

Hur betalar Er firman Trängselskatt?

Sida 2 av 2
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
"Trängselskatt vid resa med egen bil i tjänsten
Om arbetsgivaren betalar den anställdes utlägg för trängselskatt i samband med tjänsteresa med egen bil, behandlas ersättningen som lön.

Trängselskatt vid resor med förmånsbil
Om arbetsgivaren betalar trängselskatten blir det inte någon skattepliktig förmån utöver bilförmånen, eftersom det är ägaren av bilen som är skyldig att betala trängselskatt - inte föraren."

Vanudå RS2 ???? får man inte tycka saker här längre. Jag kommer att fortsätta tycka detta är helsjukt ända ifrån grunden.

Kan du förklara logiken i detta ?????

Om jag kör i tjänsten i privatbil och företaget betalar mitt utlägg så får jag bara behålla hälften eftersom jag ska skatt för det. Ska företaget behöva betala dubbelt upp då, Du borde det ju vara så på alla mina utlägg för samma resa tex hotell osv????

Om jag kör privat i tjänstebil, då kan företaget betala mina privata nöjesresor "skattefritt" utan att det kommer på lönen.

Vad är det logiska i det?????

BMW_MAN,

Vad jag menade var att skatteverket redan har bestämt reglerna så vi kan tycka vad f...n vi vill men det ändrar tyvärr inte på sakfrågan hur det ska beskattas. Jag håller helt med om att hela systemet med trängselskatten är idiotiskt ifrån början till slut och det finns ingen logik i det hela.

Vägra betala trängselskatter!

/RS2
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Hej Syfte med denna tråg av mest att se hur arbetsgivare löst detta.

tex en konsult firman , betalar 60kr/dag som ersätting, oavsett vad det kostar, efter som de är för krånglig att administrera det.
Jörgen,

En av diskussionerna har ju varit varför företag där de anställda använder sin egen bil i tjänsten ska behöva betala nästan 200 kr/dag (60 kr/dag + den anställdes skatt + sociala avgifter) medans det större företaget med tjänstebilar (förmånsbilar) betalar mindre (inga sociala avgifter och momsen kan dras av). Jag vet flera företag som kommer att tvingas att betala 120 kr/dag (60 kr/dag i trängselavgift + den anställdes skatt) som ersättning till de anställda annars kommer de att börja åka taxi istället. Sedan finns det de företag som betalar en högre milersättning istället för att slippa hålla på med all denna extra administration.

/RS2
Men i slutändan så får väll ändå kunden betala det om jag ska in till stan och jobba! Dvs +/- 0 för oss men dyrare för kunden!!

Sen det där med röstningen om att det inte spelar nån roll va (innerstadsboenderna) tycker är ju sjukt utan endast en "riktlinje"
När staten ser alla pengarna rulla in tror ni dom kommer ta bort biltullarna?

Nej!
Delerium,

Se mitt inlägg i den andra långa tråden om biltullar/trängselskatt.

"Liksom alla kommunala folkomröstningar är även denna formellt endast rådgivande, men de politiska partierna har lovat att följa resultatet."

Länk
Länk

/RS2

RS2 Dom lovade också att inte införa "biltullar" men se nu, snart pyntar vi likförbannat! :(

Jo jag tror ja minns nån nyhets sändning om att dom lovade. Kanske borde spelat in det göra 40000 kopior å sen skicka dem till politkerna om dom inte följer Nej svaret som jag fö. hoppas det blir!
Delerium,

Jo men å andra sidan vilket parti har någonsin hållit sina vallöften? Det är lite annorlunda nu med en folkomröstning och de kan inte gå emot valresultatet den här gången.

/RS2
Hur kan man kalla det för en folkomröstning när bara innerstads folket får rösta!? Nått jag missat? nånting jag inte är med på? (:

Dem kommer säkert tycka det är skönt med mindre trafik! och endel kommer irritera sig på tullarna men mesta delen av folket tar ju bara t-bana och bussar just för att dom går varje 5:e minut och inte ska så långt!

Lär ju bli till att köpa 2 skyltar där det står "billström betalar" :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.