|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Många bor ju utanför, jobbar som konsult, eller dylt innanför. Jag åker privat bil, och får milersättning, passerar så jag får pynta detta. Betalar min firma detta på samma sätt som den betalt min p-avgifter etc, så blir jag ju förmånsbeskattad (skatt på skatten, Jippe). Så min fundering är, hur har andra firmor löst detta ? |
|
Normalt förfarande enligt vad jag förstår om privat bil anvädes i tjänsten: Ersättning för trängselavgift i samband med tjänstekörning utgår med dubbelt belopp för att nettoersättningen skall motsvara avgiftens storlek. Detta pga. att ersättning skall beskattas som lön och belastas med sociala avgifter. |
|
|
Kan någon människa förklara hur logiken ser ut bakom detta??????? Om jag kör i tjänsten så ersätter ju mitt företag mina utgifter rakt av utan att någon skatt tilkommer. Om jag parkerar utanför en kund betalar firman pbiljetten. Om jag tar färjan betalar firman biljetten Om jag tar öresundsbron så betalar firman Om jag tar taxi betalar firman Om jag tar flyget till kunden betalar firman Om jag behöver sova över på hotell så betalar firman. I inget av dessa fall tillkommer någon skatt, kan någon då förklara varför skatt skall tilkomma på trängselskattet igen????? |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Ja, jag bara håller med BMW_MAN, men skillanden är väl att öresundsbron tar en AVGIFT, inte en SKATT. Och firman får väl inte betala din SKATT, även om den indirekt gör det genom att belata milersätting vilken är tänkte för fordonSKATTEN. Har man firma bil så höjs väl förmånsvärdet antar jag. |
| Trängselavgiften är en avgift och ingen skatt. | |
![]() 2.226 530d G31
Bones... NEJ- lura ingen nu... Det är en SKATT, det är ju det som är bekymmret. Länk "När ska skatten vara betald?" Länk |
![]() 2.226 530d G31
eller regeringen sida kanske kan övertyga dig.. Länk "Skatt eller avgift? Enligt regeringsformen bestäms skatter genom lag, medan avgifter kan föreskrivas av regeringen eller kommunen efter beslut av riksdagen. En avgift förutsätter en motprestation från det allmänna, såsom till exempel vid bilbesiktning. Om den summa man betalar klart överstiger kostnaden brukar avgiften klassas som en skatt till staten. Den bedömning som görs i propositionen är att trängselskatten är att se som en statlig skatt. Det är därför riksdagen som har fattat det formella beslutet." |
| Aj, klantig av mig. Ber om ursäkt för mitt hjärnsläpp! | |
![]() 2.226 530d G31
Bones, hehe, Helt förstålig för hjärnsläpp på detta ämne, just därför jag behöver ventilera det... |
|
De flesta företag som har personal som kör privatbil i tjänsten borde ha tagit fram en policy för hur ersättnig skall utgå till den anställde. Det jag skrev i mitt första inlägg är så som jag tror de flesta kommer att göra. |
|
|
Skatt eller avgift spelar väl absolut ingen roll????? Om jag har ett utlägg för något jag gör i tjänsten så ersätter ju förtaget mig utan att det räknas som inkomst/lön. Om jag bor på hotell så kommer det ju inte på min lön. Om jag betalar en tåg eller flygbiljett så kommer det ju inte på min lön Om jag åker taxi så blir det inte inkomst Om jag betalar vägtull så blir det inte inkomst Om jag betalar broavgift Det kan ju vara allt mellan 0 och 100% i skatt på dessa utgifter. Tänk om allt amn betalade på tjäsnteresan skulle räknas som inkomst på samma sätt som trängseskatten hur skulle det då se ut.... |
|
|
BMW_MAN: "Om arbetsgivaren betalar den anställdes utlägg för trängselskatt i samband med tjänsteresa med egen bil behandlas ersättningen som lön. Ersättning från arbetsgivaren till anställd med förmånsbil för trängselskatt föranleder ingen förmånsbeskattning. " Länk |
|
![]() 2.226 530d G31
Bones, du har rätt ut det jag var rädd för... Två hjärnsläpp tillsamman blir en knivskarp lösning... Gött :) |
|
Försök inte hitta logik för detta är politik! Kolla bara hur det är med ersättning för körda mil, en del är ren ersättning (bränsle) resten läggs som lön med skatteavdrag och sociala avgifter. Så av de 30:- som ersätts per mil får du kanske 24:- efter skatt och arbetgivaren ska ut med 33:-. Så förutom bensinskatt och moms på bensin får skatteverket in nio spänn för varje mil du kör. |
|
|
Men hur sjukt är inte de här med tullarna igentligen då?? De kostade 4,5-5 miljoner att ta fram de som betalas av skattemedel,sen betalar vi skatt för att åka igenom dom...visst,de är logiskt i dagens sverige,men om man tänker utanför de alltså. Hur är de med valet till tullarna efter prövotiden? är de verkligen folket som kommer att rösta om de? |
|
![]() 2.226 530d G31
Start: Den 3 januari 2006 Stop: Den 31 juli 2006. Val:17 september 2006. Dock är valet "RÅDGIVANDE", dvs röstar ni inte som vi vill skiter vi i er.. |
|
Haas: Vet inte riktigt vad du menar med "De kostade 4,5-5 miljoner att ta fram de som betalas av skattemedel"????? Försöker med biltullar kostar totalt 3,5 MILJARDER!!!! Tro det eller ej.... - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Så valet är bara till för att de ska "se" demokratiskt ut? |
|
|
Ni som har koll på detta med om företaget betalar eller inte kan man inte: Ta detta på reseräkningen och sen betalar firman ut det som ett vanligt utlägg? |
|
|
Sorry,menade miljarder... De är 3,5 de kostar,och de räknar dom med att få tillbaka tom? |
|
|
Läs fakta istället för att gissa och tycka... ;-) Länk /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.