|
|
|
|---|---|
|
Var i helgen ut till sommarstugan där min 323ti -98 står avställd sedan ungefär en månad. Skulle bara starta den för att låta ACn jobba lite samt köra den 50 meter till macken för att fylla upp däcktrycket, vilket jag glömde vid avställningen. Döm av min förvåning då bilen vägrar starta!? Batteriet var full laddat, och det låter som om startmotorn drar runt motorn. Soppa får den definitivt då det luktar bensin och man hör även bensinpumpen gå igång. Men den vägrar tända!? Jag har kollat alla säkringar och dom var hela. Jag tror inte att den får nån gnista...? Bilen har ju inga tändkablar utan har väl separat tändspole vid var och ett av tändstiften. hur kontrollerar jag då gnistan? Det kan väl inte vara så att alla tändspolarna har lagt av samtidigt? Och skulle bara en gått sönder borde väl bilen starta, men gå dåligt? Eller kan det va nåt helt annat fel? (bilen gick klockrent när jag ställde av den) /Jonas | |
| Har du mätt spänningen på batteriet? | |
|
jupp, och den var bra. Sen laddade jag batteriet iaf. och testade igen. Batteriet är fräscht och relativt nytt. /Jonas |
|
|
Körde du någon/några extremt korta sträckor strax innan du ställde av bilen? I såfall gissar jag på sura stift! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hur mkt i tanken? Lite i tanken kan göra att det är vattten kanske ispropp? Kan några gnagare ha knaprat av ngn tändkabel? Mvh Asken |
|
|
johan B: Jag körde ju 5 meter in i garaget det sista jag gjorde, å det innebar en hel del knixande.... men de va ju en månad sen!? Asken: Det är förvisso bara en 15-20 liter i tanken, men bilen står i varmgarage... å vi har inte nå problem med skadedjur vad jag vet... Tack så mkt, men jag tror det e nåt annat... Andra förslag? |
|
|
Blir ännu mer övertygad om dränkta tändstift! Skruva ur dem och byt dem helst, eller bränn dem åtminstone med gaslåga en stund för att torka dem. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det skulle även kunna vara ett enkelt fel. Läs i första inlägget i denna tråd och se om det hjälper. Länk | |
|
ok, tack för tipsen... jag ska kolla båda grejerna nästa gång jag e i sommarstugan... andra tips mottages givetvis tacksamt! /Jonas |
|
|
väcker den här något gamla tråden. Vid ett nytt försök i helgen startade bilen direkt.... skumt va!? /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.