|
|
|
|---|---|
|
Snälla hjälp mig, är på väg att köpa min första BMW, har sparat en massa pengar och är nu så sugen på denna bil! Länk Men blir lite fundersam på milen, kan det verkligen stämma? Hur kollar jag enklast upp milen? Mvh, Petrus | |
|
Kontakta BMW åf. och beställ en utrustningslista (du behöver reg. eller chassi nummer, kostar ca 250:-). I detta utdrag kommer du förutom bilens utrustning att se de ev. tre senaste garantiservicarnas km och datum. Brukar ge en fingervisning om tidigare årliga körsträcka, samt att i vissa fall kan styrka servicebokens äkthet om någon av utrustningslistans km-ställningarna återfinns i serviceboken. Om detta ser ok ut kan du ta ut papper från reg. bes. , dvs. kopior på org. Fahrzeugbrief mm.(namn på tidigare ägare i Tyskland som ev. kan kontaktas för info.) samt miltalet när den togs in. Be en lokal BMW verkstad göra en test på den för en mindre summa pengar så kan du känna dig lite säkrare på att inte göra en dålig affär. Lycka till! Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
| Det låter otroligt lite med 1000mil per år i snitt på en bil som rullat i tyskland tidiagre. | |
| Att bilar i Tyskland rullar fler mil per år än i Sverige verkar vara en föreställning som saknar grund. Nu låter i och för sig 1000 mil per år ganska lite oavsett om det är i Tyskland eller Sverige, men det ändrar egentligen inget. Bilen bör väl undersökas så noga som möjligt i vilket fall. | |
| Nockenwelle; Nej, det saknar inte alls grund. Bilarna går längre där nere, det kan vi vara överens om. Att det därremot finn massor av bilar som rullat lägre än snitt, ja det är ju självklart. Det finns ingen anledning att tvivla på den där bilens miltal, i vat fall inte innan man har sett den! | |
|
Jabbal, fel i sak att bilarna rullar längre i snitt, de rullar kortare! Dock brukar denna biltypen ha högre miltal generellt. |
|
|
Se länk och bli övertygad. |
|
| Nej jabbal, jag är inte överens med dig, i denna fråga. Jag har aldrig sett något som tyder på att bilar i genomsnitt körs längre i Tyskland. Den statistik jag sett pekar snarare på att bilarna rullar färre mil per år i Tyskland. | |
| Tycker bilen är rätt högt prissatt. Automat på 3-serie är skönt men majoriteten väljer manuell, kan vara värt att beakta om du inte tänker behålla bilen så länge. Kontroll av miltalet bör ALLTID göras... | |
|
Första intrycket man får är att den är på tok för dyr. Avsaknad av M-paket gör att den inte hör hemma i de högre segmenten, även om den bara gått 12" mil, vilket också känns tveksamt. Importerad på köpet. En rejäl koll på bilens historik krävs, samt en prissänkning sen kan de bli lite intressant. |
|
|
Jag tycker mig kunna se en nyans skillnad på framskärmen på bilden, men jag är inte säker. Kanske fronten är omlackad tidiagre av olika orsaker? En bil som man hävdar har gått så lite skall verkligen ha dokumentation som backar upp detta. Annars är priset på tok för högt. Jag vet inget om skicket på denna bil jag länkar till, men jag hade hellre satsat på någon liknande bil: Länk Samma prislapp i alla fall. |
|
|
Har fått ner priset till 65 000kr Har ringt till den första Svenska ägaren som berättade att det var en kompis till honom som hade kontakter nere i Tyskland och han köpte bilen på uppdrag åt första ägaren. Det var hans fru som hade den, dom hade den som andra bil så den gick inte så mycket under de första 3 åren i Sverige. Känns rätt så bra nu när man fått reda på sånt. |
|
|
Det bekräftar inte något, kan vara sanning likaväl ren lögn. Men man vill ju tro att det är sant om man vill ha bilen. Kolla upp den ordentligt, kontrollera ljusmodul på BMW. Den kan vara utbytt men är det slarvigt gjort som i detta fall Länk . Det du behöver är bevis svart på vitt, det är bäst. |
|
|
Ljusmoduls kontroll på en E36 är jag skeptisk till. Vart möjligt på först på E38 & E39 96- om jag inte är felunderrättad. Utrustningslista är det du skall börja med i ditt fall för att försöka få koll på milen. Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
| Ta reda på vad bilen gått i Tyskland och jämför sedan med de uppgifter du har, tex bes protokoll, servicebok... | |
| Herregud, låter som om ni försöker utreda ett ett morddrama. | |
| Bayerische, varför inte göra det man kan för att minska risken att bli tvärblåst? | |
| Bayerische: Är det inte det vi har forumet till? :) | |
|
Jo absolut=) Men somsagt, låter hyperallvarligt. Ringa kontakter, leta bevis, snoka sig till misstänksamheter..=) Vi talar ändå om ett ton plåt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.