|
|
|
|---|---|
|
har en 540 ia-93 och tycker att tomgången är låg,vid kall motor ca 900 varv och vid varmkörd ca 550-600 varv. vad kan vara fel? tomgångsmotorn var sitter den? eller kan det vara insugsmembranet? eller går det att höja tomgången på nått sätt. | |
Ulke |
Min tomgång ligger på cirka 600-650, helt normalt om den går jämnt o fint... mvh Ulke |
|
Hej Ulke men finns det inget där det står vilket varvtal den bör ligga på .. min 530 ligger ganska kloss på 700..jämt och fint visst litte skak men vadå bilen är ju 12 år så lite får man ta.... jag känner floskel det är en bekant sedan många år .. och jag har hört hans 540 på tomgång och jag tycker också att det låter som om den är för låg!! tror du att sådana fakta kan stå i den handbok som man brukar få med Bilen Mvh Bimmer |
|
|
När jag gjorde en diagnosavläsning på min förra 530 så låg tomgången så pendlade tomgången mellan 650 och 660 rpm under den tid tomgången visades på skärmen, innan de bläddrade vidare. Jag tyckte att det var lågt men fick höra att det var korrekta värden. jag hade själv problem med orolig tomgång, vilket var anledningen till diagnosavläsningen, inga felkoder kunde hittas på bilen. Senare fick jag veta att problemet med orolig tomgång berodde på trasig bränsletrycksregulator och trasigt insugsmembran. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
OK tack för ett snbbt svar och att 650 är ett rätt nomalt tomgångsvarv.. men 550 måste ju vara i det lägsta laget tycker jag Bimmer |
|
|
vad jag förstod så gick det inte att reglera tomgången för "hand" utan det sker elektroniskt, dock kunde min verkstad inte hjälpa mig med det. Vad gäller tomgångsregleringsventilen, när den inte fungerar så dör motorn istället för att gå på tomgång och tomgången pendlar friskt, så jag min gissning är att något annat felar, men eftersom du undrade så sitter den lägst fram på motorn under den stora plastkåpan ovanför insuget. kolla bild: Länk Det är den silvriga saken intill oljestickan. Det brukar samlas lite skit i tomgångsregleringsventilen och förhindrar att den öppnar och stänger som den ska, men man kan lätt rengöra den med lite T-sprit så återfår den sin funktion oftast. Om felet nu beror på den det vill säga. Här är en länk som visar hur man gör rent tomgångsreg. ventilen (visserligen på en BMW 325, men principen är den samma): Länk ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
På min E39 540 -97 är tomgången stadigt 600 med AC. 400 utan! Avläst på varvräknaren... Numera kör jag alltid med AC:n men när jag just köpt den brukade jag stänga av den ibland i ett vagt försök att spara soppa och då kunde det hända någon gång att motorn stannade. Speciellt när man kom av motorvägen direkt till ett röd-ljus. Med AC:n på har det dock aldrig hänt, så nu är det Alltid svalt och skönt i bilen ;-) |
|
| ja min 530 ligger runt 600rpm på tomgång med lyset på, stänger jag av lyset så sjunker det till 500-550rpm, känns lite avigt :/ | |
| Borde kännas rätt Sjöö. Belastningen på generatorn ökar med lyset på vilket innebär att varvtalet måste ökas för att kompensera detta. | |
|
Aha! Kane, min hastighetsmätare (bara den) har lagt av på 540n, MEN när jag "leker" med ljusknapparna, då går den upp och ner.. Så skummt, ska ta bort instrumnten och rengöra.. kan det vara så att det är oxiderade kontakter bara? beemoholist |
|
|
Har haft problem i en månad med för låg tomgång (500rpm) & pendlande tomgång & med skakningar. Värsta händelsen med problemet var när jag motorn bara dog i en korsning med stopp-plikt. Gick inte att få igång igen på plats. Fick sedan hjälp med startgas in i insuget & då startade den direkt. Nästa gång jag skulle starta bilen gick det inte igen. Läste här på forumet om fel & åtgärder kring detta. Har rengjort tomgångsreglerventilen, kamaxelgivaren & vevaxelgivaren med Breakcleaner (+ CRC krypsmörj till ventilen). Det gjorde att bilen startade igen iallafall fast tomgången var pendlande. Tvingade upp tomgången med att öppna lite gasspjäll med farthållarvajern & spänna gasvajern lite lagom intill. Då var tomgången ca 700rpm. Det gjorde att den klarade avgastestet på tomgång (CO 0,4 HC 086) men inte riktigt på förhöjd tomgång (CO 2500 0,5 HC 0,53 lambda 1,04). Detta med V-Power. Tänkte att jag tankar "miljöbensin" (alkylatbensin) från Aspen till ombesiktning så att den går igenom. Var idag & tankade 35L Aspen 4takt (+ en tablett EuroAd för att rengöra bränslesystemet inkl. kemiskt bundet syre). Låg tomgång & skakningar vid start så klart, men märkte att tomgången blev gögre och stabilare vid gassläpp i startkörning allteftersom. Gjorde en fullgasax för att låta motorn ställa in sig för Aspen bränslet över hela registret. Märkte även en villighet hos växellådan att hålla kvar 5:an när man tryckte gaspedalen djupare, utan kickdown, förut har den alltid växlat ner till 4:an efter att man tryckt förbi halvläge hos pedalen i 70km/h. Alltså mer vrid hos motorn. Väl hemma igen var tomgången stabil & höll sig på ideala 850rpm. Avgaserna luktade i stortsett ingenting heller. Snabb förbättring av tomgångsproblemet blev det med Aspen & EuroAd (första testet med EuroAd i tanken & som behövs absolut till alkylatbensin som är alltför torr). Nu blir det inga problem med avgastestet, det är säkert. Är säker på efter detta att problemet var beläggningar i insprutningsmunstyckena etc. Trodde att V-Power skulle hålla dom rena, men tydligen inte tillräckligt. Skulle jag vetat om orsaken så hade det hjälpt med bara EuroAd i tanken + åtgärdet med ett litet läckage i insuget som jag upptäckte efter besiktning. Avgassystemet tätade jag ordenligt ända till grenrörsflänsarna (för vid ena flänsen har jag haft läckage problem i sedan demontering av avgassystemet. Jättelitet läckageljud kan jag fortfarande höra vid ax, men det låter som det kommer från motorrummet; grenrören) före besiktningen så där var det inget läckage till lamdasonderna för högt lambdavärde, men ett litet insugsläckage kan ha bidragit till det. Men tomgångsproblemet som sagt löste sig med alla dessa ingrepp; rengjord tomgångsventil, kamaxel- & vevaxelgivare + tillsats för rengörning av insprutningsventilerna (TriPak eller EuroAd). Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Den stabila tomgången på 850rpm & utan skakningar är alltså med tillbakajusterad gasspjäll till originalläget & luft enbart via tomgångsreglerventilen :-) Med helstängd gasspjäll för tomgång låg den förut på enbart 500rpm. Rengörning & smörjning av insprutningsventilerna, insug/avgasventilerna mm med EuroAd + en REN Aspen-bensin Länk bidrog till en snabb bot mot tomgångsproblemet. Aspen-4t fungerar utmärkt som miljövänlig ersättning till 98- & 99-oktanig bensin för den har ett högre knackmotstånd vid hårdkörning med maxvarvande (MON). Oktantal RON: 95(aspen 4t) 95(95-blyfri) 99(Shell V-Power) Oktantal MON: 90(aspen 4t) 85(95-blyfri) 87,5(Shell V-Power) RON och MON resultat av två olika mätmetoder. MON är det intressanta värdet om man vill få en mätsticka på knackmotståndet i en belastad motor. Om man är intresserad av knackmotståd är RON av sekundärt intresse. Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
Fick inte med länken till EuroAd bränsletillsats: Länk Länk till Tri-Pak har ni ju i bannern högst upp på sidan, annars kommer den här också Länk Båda fungerar likartat förutom att EuroAd har kemiskt bundet syre i sig, i effekthöjande & förbränningseffektiviserande syfte för att minska utsläppsvärdena & bränsleförbrukningen. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
| tror att det är normalt har en 540 med samma varvtal på tomgång, så länge nålen inte hoppar o den går rent så är det normalt för en bil med det vridet.. om du lägger i växel på tomgången så drar den ju rätt bra på dom låga varven... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.