AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
721

tips på hur man luftar bromsystemet på en 735:a

he
38
hede_power
750il-99
318-94
jag har bytt bromsbälegen. men då såg jag att oken på höger sida hade en bromscylinder som satt fast pga rost. Till slut fick jag loss med lufttryck. Samma sak på andra sidan. När jag skulle lufta systemet fick jag inget tryck fastän jag tryckt ur all luft ur syestemet.
Ska man öppna nånting på huvudbromscylindern? kan det finnas luft där eller är huvudbromscylindern pajj?

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej,
Jag skulle inte lita på ett ok som kärvat fast. Det brukar alltid fastna igen.
Personligen skulle jag först plocka ur kolvarna, rengöra och smörja om, (kanske även byta tätningar och dammskydd). Luftningen går mycket lättare om du köper ett "luftningslock" till bromsvätskebehållaren. Det är ett lock med slang som man ansluter till framdäckets luftventil. På så vis trycksätts bromsvätskebehållaren och man enkelt lufta vid varje ok. (bl.a. Mekonomen har sålt sådana lock tidigare). Om man lusläser TIS på tillvägagångssätt för att lufta ett system med ABS och DSC, så ska man ansluta märkesverkstadens "manick" för lufta. Det den gör är att precis som luftningslocket, trycksätter bromsvätskebehållaren, (under 2bar), samt att den via diagnosuttaget öppnar ventiler i ABS/DSC sytemet för att släppa ut ev. luftfickor även där. Du kommer förmodligen att få ut luften ändå, om du luftar ett par gånger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.