|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken antyder har jag problem med mitt vinterskott, och det är en 518iS med M10B18. Utöver att bilen kan rycka till snabbt emellanåt på jämn gas så lägger den ibland av helt. Ibland lever den upp ganska snabbt, ibland får man starta om den. Den blir dock aldrig helt död utan går alltid att starta om den stannat av sig själv eller om jag själv stänger den av den. Problemen brukar oftast bara uppstå efter någon mils körning. Den har nya stift, tändkablar, rotor och fördelarlock. Har också lånat tändspolen från den vinteravställda E30´n för att kunna utesluta problem med denna, det fungerade kalas i typ två dagar sedan kom problemen tillbaka så det verkar inte vara tändspolen heller. Har mest riktat in mig på tändsystemet då stoppen är abrupta, en dålig bränslepump eller något annat bryter väl inte direkt abrubt och plötsligt? Måste tillägga att bilen kan gå bra i flera mil, sedan strula ett tag, sedan gå bra igen, o.s.v. Tips och förslag mottages tacksamt, allra bäst är förstås om det finns någon annan som varit med om samma symptom kan dela med sig av sina erfarenheter. Men jag är tacksam för alla svar! Känns lite snopet att vinterskottet ska strula när E30´n står i garaget och ska pysslas om i vinter. Men så är det väl när man handlar på sig gamla ök... ;) ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk | |
|
Kolla anslutningarna på pumpen brukar inte se så kul ut så var beredd på mycke skit.Bränslerelät kan lida av kallödningar. Mvh/Micke |
|
|
Min polare har en 518is -87 som hackade till , visade sig att det var laddregulatorn i generatorn. Men du kanske har ett annat fel. Håkan |
|
|
Jag hade liknande symptom på min och det var luftmängdsmätaren som spökade. /Martin Länk |
|
|
Prova att plugga pulsair systemet som sitter mellan luftburk och grenrör. Det är ett slags efterbränningssystem för oförbränt bränsle. Om ventilerna är trasiga kan avgaser och kondens komma in i luftburken och då börjar bilen gå dåligt eller ibland inte alls om det bildas is. Jag pluggade vid luftburken och sedan dess går bilen bra. Bilen går lika bra utan detta system och det har inte varit något problem att besiktiga heller. Ett annat tips är att kolla bränsleslangar eller om den drar tjuvluft. Kan enkelt kontrolleras med att spruta startgas öven insugsrör. Om varvet ändras får den tjuvluft. Hoppas det löser sig! OO=00=OO |
|
| Davve, är den trögstartad och speciellt när den är kall tror jag på spridarna! | |
| lmm kan spöka på det viset,kolla bränsletrycket med tanke på pump o filter,kolla även reläet till pumpen!en kalllödning i reläet kan konstra beroende på temperatur. | |
|
Tack alla för tipsen. Ska försöka komma ut ikväll och testa lite en del av förslagen. Det tar ju lite tid att felsöka då man måste köra en bit för att se om den aktuella ågärden hjälpen eller inte. Har redan kollat anslutningarna på bränslepumpen, det var riktigt fina då gummihättorna som sitter över kontakterna fortfarande är hela och mjuka. Passade på att spraya lite 5-56, men det har visat sig att problemet inte satt här. Symptomen har förvärrats en aning. Från början bara abrupta stopp, nu kan bilen även stå och rista på tomgång utan möjlighet att varva trots frenetiskt pumpande med gasen. Efter ett tag går bilen normalt igen ett tag och sedan kommer det tillbaka. Idag tog mina fyra mil hem från jobbet nästan en timme, det börjar bli lite drygt m.a.o. Ska testa att plugga puls-air. Det kanske kan stämma att det isar igen och har sig, en Audi 80 (förgasare) jag hade tidigare betedde sig på ett liknande sätt fast mer segande och i det fallet berodde det på kärvande värmespjäll i insuget. Ett felaktigt puls-air verkar ge samma symptom? Tja, jag får testa av och se. Misstänker också att jag har en kärvande termostat. Vad visar motortempmätaren på era bilar? Min reser sig knappt ur det blå fältet och bilen drar ganska mycket soppa för att vara en 518i, över litern, vilket tyder på att den ej kommer upp i drifttemp. J-vla skitbil jag fått tag i va? ;) ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
| Det kan också vara blandningsregulatorn som sitter under insugningsbälgen som har en mätskiva som är felinställd. Kontrollera givare också, nu vet inte jag vad en 518 1,8 har för givare men på min 323 sitter det en termotids- kontakt som ska ge signal till kallstarten hur länge den ska spruta och är den fel brukar bilen kunna dra extra mycket bensin, vara svårtstartad som kall osv. | |
|
Detta har hänt: Jag pluggade puls-air för att testa av detta och det var inte det som var fel, bilen började hacka ganska omgående efter pluggningen. När jag återmonterade puls-air-slangen till luftboxen så grunnade jag på luftmassemätaren och insåg att den var väldigt lik den som låg lös till min E30 (som fått en 535-LMM) men efter att ha kollat stiften i kontakten insåg jag att dessa inte skulle gå att byta. Men när kontakten var passade jag på och spraya lite 5-56 i den och även på den lilla kontakt som sitter på sidan mot motorn till (vad är den till?) och sedan detta har bilen gått som en klocka i två hela dagar. Peppar, peppar, men detta verkar ha hjälp. Bilen har aldrig varit svårstartad, varken kall som varm för att förtydliga problemen som varit. Således är det troligen inte kallstartventilen heller som gör den törstig. ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
|
Det var ju bra! /Martin Länk |
|
|
Vad står era temp-mätare på vid driftsvärme? Min går aldrig ur det blå fältet på landsväg men vid stadskörningblir tempen mer normal och står väl en "tio till fem i tolv". Måste vara termostaten som är kass? Har i alla fall varit och beställt en ny på Mekonomen. De j-kla skojarna vill ha 375kr! Nu blev det en sådan dyr i alla fall då jag har över tio mil till närmaste Biltema. ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
| hm då lär BMW vara billigare! min termostat bytte jag nyligen, 231kr från AD center då BMW tar ut ca 400kr till 323an. | |
|
Haha! De satt ingen termostat alls i det gamla huset. Så nu fungerar allt finfint efter byte till en ny termostat. Usch för att köpa bil som "fixare" varit på, detta är inte det enda skitreperationen jag stött på. Tanken var lagad med kemisk metall och läckte som ett såll tills jag bytte. Kamaxeln är någon äldre historia så rotorn går på fel håll. Men efter lite pyssel och omsorg går bilen ändå bra och jag måste säga att även en E28 518i med sin mediokra effekt är en ganska trevlig bil. ------ BMW CS #04839 Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.