AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.006

Vanligt med dålig oljepump/lågt oljetryck på M40?

Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Köpte en 318 med rasad motor för en liten penning för ett par veckor sedan. Var redan vid köpet inne på att skaffa en annan motor så jag provstartade bilen när jag hämtade den. Gick igång som ingenting men knackade våldsamt och oljetryckslampan lös. När jag kom hem skruvades motorn ur och ventilkåpan bort för o kolla läget lite. Helt kruttorrt uppe i toppen. Visst tänkte jag, oljepumpen som gått, inget mer med det.
Skaffade en annan motor och slängde i, och nu lyser oljetryckslampan när bilen står på tomgång samt att den knackar lite. Har flyttat över några av de hydraliska lyftarna från den "rasade" motorn till denna och knacket blev lite bättre. Dock är det dåligt oljetryck under 1500-1600varv ungefär. Det kommer olja o så, har kört motorn med ventilkåpan av o det rinner ner på kamaxeln som det ska och allt.

Frågan är nu, är det vanligt förekommande att oljepumpen eller något går sönder på dessa motorer som leder till ras eller motsvarande?
Min egna teori är att den övertryckshistorian hängt sig på nåt vis så det aldrig blir riktigt bra oljetryck. Är det enkelt att kolla detta eller måste man skruva isär halva motorn för att komma åt o se?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.