AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.244

Entusiast försäkring på 635csi

To
63
TomasF
635 csi -86
Hur många har sin 635:a entusiast försäkrad?

Vart finns era bilar?

Jag sökte förra året i Nyköping men dom påstod att en 635csi inte hade ngt historiskt värde därav ingen försäkring.

Ska försöka till sommaren igen.
Bilen måste vara 20 år eller äldre, så nästra år borde du utan problem klara det, om bilen är i gott skick.

Prova hos både MHRF och Länsförsäkringar även om de sistnämnda har lite snävare krav på hur bilen skall brukas.

Mvh,
Kalle
M5:an: Länk
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Pröva hos bilsport o Mc: Länk

MHRF:s försäkring funkar bara om du tidigare har en gammelbil som fyller samtliga krav på gammelbilsobjekt, se mer här: Länk
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Kalle: Vad grundar du det uttalandet på??

Vet med säkerhet en -83 som varit entusiastförsäkrad sen -98. Troligen ända sedan i början på 90-talet, men det ska jag låta vara osagt eftersom jag inte forskat närmare i det.

Är det bara i tillräckligt fint skick så borde det inte vara några problem. Dock måste alla krav från försäkringsbolaget uppfyllas. Det skiljer lite men oftast handlar det om brandsläckare, larm och/eller dold strömbrytare, märkta rutor (vet inte om det behövs på bilar äldre än 20 år), låst garage, max 500 mil/året plus att du måste ha en bruksbil osv osv.

Att en E24 inte har något historiskt värde vet jag inte om jag kan hålla med om.
Visa användare
165
Göran Benjamin
635CSiA -84
2002 -75
320d -12
2000 Touring -72
318i -88
TomasF,

Du ska kunna entusiatsförsäkra en E24 oavsett årsmodell.

Utdrag från BMW CS hemsida, medlemsförmåner.
"Definition: En entusiastbil är ett fordon som körs huvudsakligen sommartid, i begränsad omfattning och aldrig som vardagsfordon.
Fordonet skall vara 20 år eller äldre och förutsättes vara i fint skick och utan rost.
Undantag finns i vissa fall samt att BMW Z1 och BMW E24 är undantagna från 20-årsregeln."

Hälsningar
Göran
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
micke80, F-bolagen har blivit mycket hårda på 20 års gränsen sen ett tag sen, tidigare gick det att e-försäkra bilar mycket lättare.

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Abbe: Mycket möjligt, men som Göran skriver så är ju E24 ett undantag från denna regel. Står klar och tydligt på BMW CS hemsida. Men varje bil bedöms väl individuellt, och då gäller det att den är i tillräckligt bra skick.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Det är värt besväret att pröva. Tänk på att besiktningsmannen kan vara mer intresserad av dig än bilen. Att du är entusiat är viktigare än att bilen är en "entusiatbil". Det viktiga är du sköter och använder det tilltänkta fordonet som "entusiatfordon". Har man råd så kan man köra Bently till jobbet. Och har man mindre pengar kan en volvo 240 vara ett entusiatfordon för någon mycket mycket udda individ. (((Vid närmer eftertanke så kanske en volvo inte är något annat en ett tråkigt bruksfordon, även om 240 är bakhjulsdriven))) .

E
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Observera att det är respektive försäkringsbolag som bestämmer vad som är en entusiastbil, inte BMW-klubben, kolla noga upp annars kan du bli besviken.
micke80,

20-årsreglen tillkom nu i år. Jag var inte medveten om att E24 och Z1 var undantagna från denna regel, och kan faktiskt inte begripa varför de är det heller... Inte för att jag missunnar E24/Z1-ägarna sina entusiastförsäkringar, men E24 är ju inte precis någon unik bil. M5 E34 borde i sådant fall också vara undantagen, eftersom det är en ovanlig och handbyggd bil varav endast ett fåtal i originalskick kvarstår... för att inte tala om E36 M3 GT med flera...

Mvh,
Kalle
M5:an: Länk
To
63
TomasF
635 csi -86
Tack alla för hjälpen, jag ska försöka i sommar igen med att få en försäkring.

Jag tycker att alla som är entusiast borde få en sån försäkring, om man har en någolunda ovanlig bil, det får ju inte vara nån "dussin-bil".

Sen är det väll upp till var o en att bedömma vad som är "dussin-bil".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.