|
|
|
|---|---|
|
Hej! En enkel fråga bara. Har en 325ix. funkar kanon.. Så vill inte förstöra något med bilen.. Är det något som tar skada i drivlinan när man använder handbromsen såhär på snön när man sladdar? Tänkte eftersom man låser ju bakhjulen så vill den väl driva framhjulen och då kanske det kan bli något knas med fördelningslådan? Och 2 småfrågor som någon kanske kan svara på samtidigt. 1. Högra halvljuset slutade funka igår bara sådär när jag körde, dvs lampan är hel. Men de kommer inge ström dit. Har kollat jordkabeln och den sitter ju som den ska. Säkring är hel också. Något tips? 2. Jag kan inte använda mina spolare. dvs det händer inget när jag trycker på spaken. Säkringar är hela och spolarmotorerna är hela. Finns det något vanligt fel som har med detta att göra? Ska man få 12v i kontakterna till spolarmotorerna när man sätter igång och försöker spruta spolarvätska? Har provat mäta upp men inget utslag. Mvh Michel Länk | |
|
Menar då självklart när man använder handbromsen samtidigt som man gasar lite. Mvh Michel Länk |
|
svintoleffe |
Det sitetr en liten svart typ form av en box nere vid spolarna, kolla om den är hel. alla sladdarna går igenom den sen till motorerna, dvs, den skickar strömmen till pumpen. Länk Bimmern MVH Leffe |
| Du behöver väl inte använda kryckan för att få den att gå upp på ställ? Bara att gasa och ratta :) | |
|
totalmassconfusion, hehe, absolut inte nej. Men jag har sommardäck och det släpper lite väl mycket när man ska ställa upp den :) Och jag provade reglera med handbromsen vid ett riktigt brett ställ, dvs helt i sidledes och det blev bra kontroll då, så den inte snurrade.. Men kom sedan på att det kan ju kanske skada drivlinan. :) Mvh Michel Länk |
|
| Skillz -> Jaha, nu är jag med :) | |
|
Handbromsen använde jag ibland för för-ställ innan kurvorna.. men har bytt ut mot "The Swedish Knick" (stavning?).. Skillz - detta är inget jag vet, jag bara spekulerar. Jag skulle tippa på att det INTE är speciellt nyttigt för drivlinan. Även fast det kanske inte skadar direkt, så är det knappast nyttigt. Ut och träna på att ställa upp på annat sätt istället. (höhö, fyndigt..) |
|
|
Kryckan för förställ? Njae kryckan använder man bara om man har felhjulsdrift. Det är bara att ladda med gasen före kurvan! Oftast går det bra! :) mvh |
|
|
Du skall inte använda handbromsen på en 4x4bil. Och speciellt inte när du har den typen av koppling som finns på IX´en. Det kan rasa, det blir för mycket "ryck" i drivlinan. |
|
|
Tack för era svar :) Då vare som jag trodde. Skadligt för drivlinan alltså :) hehe. Går grymt fint att sladda på allmän väg, men inte där de redan är uppsladdat på parkeringar t.ex.. alldeles för halt :) Får helt enkelt försöka sladda som man ska göra, dvs utan handbroms.. Men läskigt när de går rakt fram ibland, känns precis som felhjulsdrift då.. hehe :) Mvh Michel Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.