AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.327

tona baklysen och blinkers

Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Jag hade tänkt att försöka tona mina blinkers och baklysen.
Någon som gjort detta och kan berätta om resultatet.
Tipsa om hur mycket man ska tona och vilket märke av toningsfärg man bör köpa.

Tacksam för alla tips jag kan få.
xe
621
xelerator
325IM TIC -90
328IC -96
ja har gjort det med mina o resultatet blev kanon....

se bara till o göra rent lysena o blinkers ordentligt innan..

det du ska tänka på är att spraya i omgångar, o inte för mycket på en gång...
låt de stå o torka mellan sprayningarna o försök att vara på ett ställe där det finns så lite damm som möjligt..

Tänk oxo på att dem inte kommer gå igenom besiktningen efter toningen.. så de blir o köpa reserver eller ta bort toningen en gång per år..

sprayen kan du köpa på micro tex.. kotar 150 kr...

lycka till

mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Är det inte egentligen bara färgen som är problemet? Att de lyser med fel färg? Jag har tonat mina framblinkers med en typ av solskyddsfilm som är rastrerad eller perforerad kan man kalla det också. Har besiktat med det i många år, men de lyser gult i genom filmen. Om man spraytonar blir väl färgen för tjock så det lyser mer svart än gult, eller? Gällande baklysen så måste väl reflexen finnas röd (borde gå att sätta en separat liten under kofångaren) och att blinkersen inte får blinka med annan färg än gult, väl? Menar det finns ju lagliga svarta lysen att köpa t.ex Treser o likn.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
mr.christian: Det är inte tillåtet att ändra utförandet med färg, tejp etc, oavsett vilken färg det resulterar i. Tilläggas bör även att den enda tillåtna färgen på körriktningsvisare (undantag finns för flyttsak, äldre fordon mm.) är orangegul, gult är alltså inte tillåtet...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Vi är nog tämligen överens om vad som är lagligt=) Det jag menar är att det har väl ingen egentlig betydelse vilken kulör glaset har, utan på ljuset...? Hm, hur solklart lät det...? Är det inte så att det ska lysa med viss ljusfärg, visst antal lumen och åt vissa förutbestämda håll och vinklar? Det är väl därför man inte får modifiera glasen?

Och en fråga på samma tema, Jeppe, hur bedömmer man vad som är gult och vad som är orangegul?

Jag hade plockat in 4w positionslampor i mina blinkers förut (amerikaljus...)och fick nedslag av Dina kollegor för att det "va fel färg". Jag får ha gula positionslampor fram, eller hur? Och jag får sätta dit klarglasblinkers med GUL lampa, eller hur? Varför får jag då inte ha en vit lampa bakom ett GULT glas till positionslampa, när jag får ha det till blinkers...? Nu tror jag inte att Dina kollegor gjorde nåt fel och jag har plockat bort dem också, men jag är nyfiken på hur Ni bedömmer ljusfärgen, vad som är GULT och ORANGEGULT...
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Har beställt tonade, blinkers istället.
Ska snart besiktiga så får se om jag tonar baklysena efter besiktningen eller köper färdig tonat även här.
Något tips på någon svensk återförsäljare med tonade baklysen, orginalstil. Vill hålla blien så clean som möjligt.
Mvh
Christoffer
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
mr.christian: Det finns inga hemligheter att avslöja, det är bara att titta och bedöma vilken färg det är...

Jeppe

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Håller man på med sprayer och jox längre??? finns ju en UPPSJÖ med div lyktor och blinkers ex a la lexus:( i regnbågens alla färger särskilt till e36 Länk

Mvh Danne
Da
1.734
Daniel.F...
Länk
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Daniel:
Din länk leder tyvärr till en tysk sida, och tyska har aldrig riktigt varit min grej. Hade företaget u Uppsjö ingen sida?

Da
1.734
Daniel.F...
Kika här då Christoffer Thell Länk finns flera ställen än detta bara surfa och leta.
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Jeppe, jag trodde inte heller att det va några hemligheter bakom Ert bedömmande utan mer om Ni hade någon schablon eller mall att jämföra med. Typ en färgkarta eller likn. Jag tycker det skulle vara skitsvårt att veta skillnaden mellan t.ex mörkgul och ljusorange... Men som tur är så löser Ni det...!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
mr.christian: Visst är det svårt i vissa fall, är det tveksamt ska man inte underkänna...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.