|
|
|
|---|---|
| Min 323a har sinnesjukt svajig tomgång, mellan 0-1500rpm kan förekomma. Från uppstarten på tomgång är allt väl, men efter att man kört iväg, beter sig motorn kall som varm på detta sättet såfort man inte har växel i och har tomgångsvarv. Bilen stannar också ibland. Detta har uppstått efter att jag mätte lite på bla uppvärmningsregulatorn (samt termotidskontakten) för att kolla Resistans och om den får spänning, vilket den får. | |
| har samma problem med min =( vet inte häller va de kan va ibland så går tomgången väldigt ojämt och vissa gånger så stängs bilen bara av i farten men de går att starta upp han igen. vet inte häller va de kan bero på. | |
|
Damasken, är din bil trögstartad, speciellt när det är kallt ute? hackar den lite vid jämn gas under landsvägskörning? Jag själv misstänker att detta kan vara spridarrelaterat problem. |
|
| jepp den är väldigt trögstartad när de är kallt ute. och den hackar vid jämn gas under landsvägskörning | |
|
men ja funtar på om de inte kan va bränslepumpen eller bränslepumpsrelät? vet ej |
|
| funkar din varvräknare? | |
|
ja den fungerar men ej backljus + dimljus av någon anledning. Jag tror ej ditt problem beror på något bränslepumpsrelä, är det dåligt går inte bilen eller startar överhuvudtaget, bränslepumpen brukar inte ge upphov till att bilen dör men kan ha glapp i kontakterna. Ta loss ditt bränslepumpsrelä och mät upp resistansen så är du säker på den. Jag är 100% säker på att ditt och mitt problem är spridarrelaterat! Gör såhär, vrid på starten och mal på i 5-10sekunder, precis så bilen inte hinner starta, plocka av stiften och kolla om de är blöta, det ska det vara. JAg mätte mina kompvärden för 2mån sedan och siften var knappt blöta och det luktade ingen bensin vilket tillsammans med hackningar vid jämn gas och startsvårigheter visar på att spridarna är slitna och har svårt att öppna. Kolla även dina stift, dvs färgen..är något eller några vita tyder det på att de får/fått för lite bensin vilket också beror på spridarna med största sannolikhet. Budget alternativ är att ta loss spridarna och spruta in bromsrengöring för att tvångsöppna dem, detta kan resultera i att de fungerar tillfredställande en tid, men behöver bytas senare i vilket fall som helst. Hur många mil har dina spridare gått? mina har gått 34200mil förmodligen och tex Saab spridare brukar bli dåliga runt 20000mil, så räkna på att runt dessa miltal kan det vara hög tid, många struntar ju att byta dessa då de kostar mycket. |
|
| bränsletrycksregulatorn styr trycket beroende på temp,så det kan vara en möjlig orsak. | |
|
ok tack FRIFART =) ska prova på de du förklarade.......men grejen var att min varvräknare hade lagt av å nu har ja fixat den för typ tre dagar sen å sen dess så har ja inte haft några sånna problem, men ja ska iaf kolla spridarna min bil har gått 26000 mil snart -damasken- |
|
|
dd har tänkt på bränsletrycksregulatorn också, men har hört av folk bla bMW att då den är dålig går bilen riktigt dåligt eller inte alls, min bil går ju bra i motorn när den väl startat och temepraturen ute påverkar inte prestandan överhuvudtaget på bilen. Men om bränsletrycksregulatorn är dålig och inte ger signal/reglerar trycket och bränslepumpen därför inte surrar igång och bygger upp ett tryck när man vrider om tändningen borde ju bilen starta om man tvångskör pumpen ett bra tag innan man startar bilen. Jag har ju mätt bränsletrycket med motorn igång och den ligger på runt 5bar vilket ger att allt är som det ska med trycket. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.