AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.322

Eftermontera RDC?

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Går det att eftermontera RDC (Däcktryckskontroll) på en E38 '99? Vore en kul grej att ha. På RealOEM.com ser delarna inte ut att vara sådär jättedyra, frågan är vilka moment som ingår och om det är nåt man kan göra själv?

Tack på fh.

Wilhelm Svenselius
W2K:

Det var ett test om däcktryckskontroll i en svensk motortidning för inte så länge sen=6måm, testat 6st samtliga var bra. Tyvärr kommer jag inte i håg vilken tidningen det var. När det gäller monteringen så var samtliga gjorde så att däckverkstaden skulle göra instalation av produkten. Ta kontakt med närmaste däckverkstad de har säkert testet kvar av olika anledningar.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Rimligtvis måste väl också någon typ av modifikation göras i bilen? Jag vill helst ha BMW:s eget system, alltså det som fanns som extrautr till E38 en gång i tiden. Något säger mig att erforderlig elektronik i bilen bara finns om man beställde RDC från början - det kan väl inte vara så enkelt att all elektronik sitter i fälgarna?

Wilhelm Svenselius
Scheckheft
Hej
Nej, all elektronik sitter inte i fälgarna, titta här:
Länk
Här ett tyskt företag som säljer produkterna för eftermontering:
Länk
Jag har ingen erfarenhet av RDC systemet utan kan bara referera till vad tyska E38 ägare tycker. Facit: hälften är nöjda, hälften är mest irriterade över ständiga felmeddelanden och osäker funktion av systemet.

Mvh
Scheckheft
E9:Länk
W2K:

Hittade lite efter lite googling:

Länk

Är osäker på om man kan eftermontera bmws orginal system men nja det kanske går bara en fråga om pengar kanske:)
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Verkar ju som ett icke-originalsystem kan vara att föredra då. Så länge det inte ser fult och utstickande ut - vill ju ha originallook :)

Nån som eftermonterat RDC och kan rekommendera något bra fabrikat/modell?

Wilhelm Svenselius
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
W2K:

Jag har själv RDC och det kostar en bra slant att byta givarna när batterierna tar slut efter 5-6 år. Det falsklarmar en hel del när batterierna blir gamla.
Sen har man ju vinterdäck halva året också. RDC kostar mer än det smakar tycker iallafall jag.

Mvh Nisse
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Har det själv och det är inget som jag dir. skulle sakna om det var borta i morgon. Visst är det bra att få larm när det saknas luft, men du får inte veta vilket av de fyra hjulen det är. Och då faller det tycker jag. Kan ju iofs. vara bra om man får "pyspunka" vid motorvägs körning i hög fart. Får du tag på prylarna och det går att montera in i befintlig kabelstam så lär det inte bli billigt. Bara sensorerna till hjulen kostar över 800:-/st x4.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Hmm .. man kanske ska vara glad för att man inte köpte en "maxutrustad" bil trots allt. Tack ska ni ha för all info.

Wilhelm Svenselius
Glöm RDC ! Bara strul när man ska byta till vinterhjul t.ex. Dessutom har sensorerna begänsad livslängd, typ 5 år, och är dyra att ersätta. Felindikerar ofta och är mest till irritation.

Sinnlos:

På vilket sätt är det bara strul när man ska byta till vinterhjul? Själv skiter jag i att ha sensorer i vinterdäcken och det är ju hur enkelt som helst (tar det ju ändå piano på vintern dom få milen man ändå kör). RDCn på min har hitills aldrig felindikerat eller strulat..
Jag tycker inte det är roligt med pling och plong och TYRECONTROL INACTIVE på displayen varje gång man kör med hjul utan sensorer. Som tidigare sagts här så börjar det strula när batterierna i sensorerna börjar ta slut efter c:a 5 år. De kostar c:a 800:- styck. Man kan ha roligare för pengarna tycker jag. Det är i alla fall inget jag skulle fundera på att eftermontera !

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.