|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått erbjudande genom en kusin att köpa hans avställda 325 för en symbolisk summa. Vi behöver en bil till landet på somrarna för övningsköring o dyl.. (har 3 små syskon som ska ta körkort närmsta åren) Bilen är avställd pga att ABS lampan lyser, min kusin har en till bil o brydde sig inte. Det jag undrar nu är; kan jag på något vänster släcka lampan så den går igenom besiktning? Jag bryr mig inte ifall abs fungerar lr ej, bara den tar sig genom bes... Bilen har rullat mkt långt o kommer förmodligen således aldrig lämna landstället rullandes. Mkt tacksam för svar. MvH Henrik | |
TobbeBMW |
Du ska egentligen inte kunna komma igenom besiktningen med defekt ABS, men jag har sett med egna ögon att det inte är så i alla fall, lyser lampan konstant så kommer du inte igenom (blir en 2:a) tar du däremot bort lampan så kan den inte "kontrolltändas" heller vid uppstart, har du tur o besiktningsgubben är trött eller så så kanske du kan komma igenom då. Det är kanske värt att chansa, upp till dej. |
|
Om ABS finns på bilen måste det fungera vid besiktningen. De gånger jag besiktat mina E36 har de alltid kollat om abs-lampan slocknar så jag hade nog inte vågat chansat, bilprovningen verkar känna till detta standardfel. När ABS-lampan tänds på E36 beror det i nästan samtliga fall på defekt givare till någon av hjulen. För att ta reda på vilket av hjulen det är är det enklast att göra en felsökning hos BMW. Tur i oturen är att detta är ganska billigt att fixa, det brukar kosta ca 1500-1800kr att fixa detta på BMW inklusive felsökningen. En mindre verkstad med lägre timdebitering som kan läsa av felkoder kan kanske pressa priset ytterligare. Bara givaren kostar 700kr så det är ingen större poäng att göra operationen själv. |
|
| Vet ni ifall givare måste köpas från BMW direkt lr kan man få tag på det billigare nånstans? | |
|
Det är Bosch som tillverkar givarna, tveksamt om du hittar dem billigare någon annanstans än på BMW. Var glad att du inte har en gammal Ford, en kollega till mig har en Sierra V6 med ABS, när han bytte givare på Ford fick han pröjsa 3500kr! Ibland är det rätt billigt att åka BMW :-) |
|
| Inga problem alls.Jag släckte abs lampan på mi gammla e36-a.De märkte ingeting på besiktningen. | |
sise |
samma här ,, gör som mej = precis när han ska starta bilen o köra in i bromsprovarn så frågar du honom något sammtigt som han vrider på nyckeln , typ hur låg får bilen vara för o gå igenom bes ; jag har själv gjort så 2gr o de fungerade hehe =) |
sise |
hur långt har bilen gått ? |
| Men om det är fel i en givare så lyser väl abs lampan hela tiden? Den slocknar inte efter man vridit nyckeln alltså. Eller har jag fel? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.