|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Swingan........ Har sökt efter din mirakelmedecin på nätet men kan inte hitta något ......... En länk kanske? Tobmag |
|
|
Betvivlar inte att du kan ställa en bra diagnos. Tobmag fortsätt du att tvätta händerna med ATF olja. Kolsvart olja som luktar bränt kan mycket väl vara hård körning och att man ej bytt olja i tid. Vi är väl här för att hjälpa tobmag och inte trampa varandra på fötterna som du kallade det. PS inlägget var gammalt. |
|
|
Japp instämmer att vi är här för att hjälpa varandra. Men Swingan tycker du inte att vi bör ställa en någotsånär riktig diagnos INNAN vi kommer med lösningen? Att tvätta händerna med ATF var endast ett ex på dess "rengörande" egenskaper. Skulle tippa på att alla oljor är mer eller mindre är hudcancer framkallande Vill forfarande gärna ha en länk till Protec! Tobmag |
|
|
Nu har jag iaf tagit loss lådan (trångt...) och tagit isär den nästan helt. Har hittat ett par lamellpaket som är brända, vissa sämre än andra, ska nu försöka identifiera vilka kopplingar som sköter vilka växlar.. |
|
|
Ajdå. Det var ju tråkigt att höra att det var så illa. Ett tips bara när du skruva ihop allt igen. Se till att allt är RENT. Renlighet är A och O vid dessa arbeten. Tvätta alldrig friktions lameller i någon form av lösningsmedel typ lacknafta eller dyligt. Detta är rena döden för dom. Använd endast ren ATF. Lycka till med lådan :-) Tobmag |
|
|
Vet någon vars man kan få tag i lameller och sånt till lådan billigt? I tyskland? |
|
|
Kolla här. Länk Och kanske här. Länk Tobmag |
|
|
Detta är ett urklipp ur Castrols rekomendationer: Automatiska transmissioner: ZF 3HP22, ZF 4HP22, ZF 4HP22EH, 4HP24, A4S270R/310R/310Z (med svart platta med märkvärden), Transmax Z / Transmax J / TQ Dexron III A5S310Z, ZF 5HP 19, ZF 5HP 24, ZF HP30 (med grön platta med märkvärden), Transmax J alla övriga, kontrollera dekalen för speciella livstidsfyllningskrav. Kontrollera alltid handböcker/dekaler så att rätt vätska används Låter dock som om det kan vara något som är galet :/ Har arbetat på Castrol :) |
|
| Oj...läste inte alla inlägg...men då var det ju lamellerna som var trasiga. | |
|
Ca 8500 i delar från lbm... lite surt men... då vet jag att jag har fräscha grejjer i lådan sedan. Och oljefrågan anser jag avklarad- svart dekal på lådan = röd atf dexron 3 duger... Men ser att Castrol rekomenderar lite dyrare oljor före dexron. |
|
|
Japps...då var det avklarat :) Bara nu hoppas att lådan fungerar som den ska och att du inte behöver fundera på dess funktion på ett mycket bra tag :) Ja det där med oljor är ju en riktig djungel...jag misstänker nog att det finns X antal oljor som fungerar bra, men medans jag var på Castrol så var det BMW som förespråkade Castrol, eftersom det var deras oljor som BMW använde som First Fill (på fabriken) och det var även Castrols oljor som användes på BMW verkstäderna, vet dock inte om det är så idag....innan Castrol fick det så var det Mobil som gällde :) Hoppas oxå att du får en God Jul :) |
|
|
Lånar tråden lite. magzon, hur byter man eller reparerar ventilpaketet i växellådan? Jag har samma problem som Mustang beskriver och har testat byte av olja och det blir riktigt bra i 10 mil men sen kommer det sakta tillbaks igen. Om ventilpaketet är dåligt eller igensatt, hur åtgärdar man det? Jag har a5s310z lådan. /CC |
|
|
hej är du helt jävla rätt med oljan, olika oljor funkar inte bra alls. har bytt olja i min 530DA 00 på bmw och dom garanterade att jag skulle ha en olja som heterETL7045E jag ifrågasatt de flera gånger men de skulle vara den, för de va sån olja i förut och den va väldigt fin sa dom,inget slitet och luktade bra,bilen hade dågått ca 19000 tusen mil.Den växlar i alla fall bra nu också.Slirar lite för mycke tycker jag när jag släpar ikring på min husvagn me n dom tycker att de går bra.Har svårt att få lockuppen att liggakvar någon längre stund, åker kanske försakta. Linkan! Många mil. |
|
|
Chris47, jag vet inte hur man byter ventilpaketet då det gjordes på en verkstad. Bilen var inlämnad 3 ggr innan felet hittades. //Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.