|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
En 530 ia -93 som när den växlar mellan 2:an till 3:an först varvar upp och sedan dunkar i växeln, vad kan det vara för fel? Olja och filter är bytt i lådan och nivån är rätt. Några erfarenheter? | |
| lådan kanske börjar bli lite trött...... | |
|
Började problemen efter oljebytet, eller fanns det där innan? Är det RÄTT olja? BMW:s automatlådor kan vara extremt känsliga för fel oljetyp! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är ATF dexron 3 (statioli transway dx III) i lådan nu, jag ha fått den uppfattningen att det ska vara rätt olja till den här lådan. Det är en ZF 5hp18 med svart etikett på lådan. Jag har hjort ett flertal täta byten för att skölja bort eventuella felaktiga oljor och föroreningar. |
|
| Det är fel olja!! Det skall inte vara Dexron 3, det är en mineralolja och har för hög viskositet. Rekommenderande oljor är Pennzoil Multi en halvsyntetisk olja, Shell har något passande också. Hör med BMW de vet. Rätt olja kostar cirka 2000:- | |
|
Länk Statoils olja skall vara en delsyntet enligt ovan. Vad exakt skall oljan möta för specifikationer? |
|
|
Enl. TIS så är Statoil Transway DXIII med på listan av godkända oljor på din bil. |
|
| Castrol rekommenderar också dexron 3 i sina listor men det är en felaktig olja för denna typ av växellåda.. Är till 99% säker på att det är lika dant med Statoil. Castrol gör att man får ett oljud i växellådan när den var kall samt vissa defusa växlingar. När jag bytte till Pennzoil försvann alla problem. Oljan kostade ca 140:- litern. Sedan kan du kolla om nivån i lådan är rätt.. Fattas en halv liter får man konstiga växlingar.. En sak till man kan göra är att skölja lådan med ett speciellt rengörings medel typ PROTEC, denna tar bort avlagringar som kan sätta igen ventiler mm. Jobbar och säljer för övrigt med PROTEC sköljmedel för motorer och växellåder. Är utbildad inom oljor. | |
|
Länk Är det den här oljan du förespråkar Swingan? |
|
|
Det verkar som ni har hängt upp er på oljan men måste nog ställa samma fråga som Johan B ovan. Började bekymmret efter oljebytet? Växlar den illa med både kall som varm? endast mellan dessa växlar,hur växlar en ner från 3an till 2an? någon skillnad vid lite eller stort gaspådrag? Swingan rekomenderar att köra igen någon typ av rengörningsmedel. ATF i sig innehåller extremt mycket "tvättmedel" själv så detta är i min mening helt onödigt. Skulle nu detta mirakelmedel värkligen få loss någon smuts i lådan vad kan det då inte göra med broms och kopplings lammellerna som har en pappersbeläggning som friktionsyta?? För att inte tala om alla tätningar till bromsar och kopplingar! Mekat med motorn? kolsvarta händer? = Tvätta händerna med ATF!! funkar kanon bra Om du nu är osäker på vilken olja som är OK, köp då hos BMW även om en kostar en tia mer per liter. Annars ska det funka bra med det som är specat i manualen. Pennzoil finns ju inte i alla länder och det är defenitift inte denna olja i från fabriken. Mvh Tobmag ( med över 15års professionellt skruvande i automatlådor) |
|
|
Köpte bilen med detta felet, ska ha börjat efter ett oljebyte men jag har försäkrat mig om och anser mig kunna säga att oljenivån inte är fel i lådan nu. När lådan är riktigt kall så är växlingen helt ok(vid 12 minus så kan man köra ca 1 kilometer innan den börjar dumma sig), den växlar endel senare när den är kall men det har med varmörningsfas och göra, eller hur? Jag börjar tro att något kopplingspaket är slitet.. |
|
|
Hur långt har bilen rullat? Det luktar inte bränt om oljan? svartfärgad? Är det bara mellan 2-3:an Kall olja = hög viskositet = mindre innre läckage i kopplingar och ventilsystemet. Låter nästan som det är dags att öppna upp och titta :-( Hur gör du EXAKT när du kollar nivån? Tobmag |
|
|
Har gått ca 17 tusen på mätaren, oljan var svart och luktade begagnat, felet är bara mellan 2:an och 3:an övriga växlingar känns bra. Jag startar bilen kall (stått över natten tex) lägger i alla växlar några sekunder går tillbaka till P och går sedan under och skruvar ur den stora pluggen fyller på tills det rinner över och skruvar sedan tillbaka.. Jo jag har som kommit till insikt om att något är bränt. Behövs specialverktyg för att ta isär? |
|
|
IOFS så ska oljan vara i driftstemperatur när nivån kollas med motorn igång! Men å andra sidan så var oljan svart och luktade illa så är det nog bara att öpnna. Normalt behövs inga special verktyg men en bra manual är alldrig fel. Tobmag |
|
|
Driftstemperatur? Jag har läst mig till att oljan ej ska vara varmare än 30 grader när man börjar kolla och hellst ej varmare än 40 innan man stänger igen pluggen i botten.. |
|
|
Om det står så i manualen så är det så. Normalt brukar man annars kolla nivån vid drifts temp. Olika tillverkare = olika förfarande. Tobmag |
|
|
Har en länk här Länk , kolla sidan 5-6 angående oljebyte. /Peter |
|
|
Har haft samma bekymmer på min 530iA -93. Bilen hade då gått ca 10 000 mil, precis köpt bilen och den förra ägaren stod för reparationen. Felet var ett ventilpaket i växellådan och jag vet inte vad det kostade att byta. Nu har den gått 33 500 mil och har inte haft några problem sen dess. //Magnus |
|
|
Tobmag. 15 års erfarenhet är ointressant i detta sammanhang. Då borde du väl veta att ATF olja är hudcancerframkallande och är inte att rekommendera att tvätta händerna med. Tobmag.. Pennzoil finns i Sverige och den fungerar utmärkt i Bmws växellådor. Det är inte den olja som finns i lådan från fabrik. Det är en shell olja och kostar ca 200:- litern. Pennzoil multi vehicle kostar ca 160:- litern så det handlar inte om någon tia tobmag.. Att ATF olja har en rengörande effekt stämmer men det räcker inte i de fall då smuts satt igen ventiler mm. PROTEC har funnits sedan 1975 är världskänt. Det är självklart testat och har verkligen inte sönder lammeller mm. Det är testat av Statens Provningsanstalt. T.ex i USA sköljer man alltid automatlådor som krånglar istället för dyra utbyteslåder eller helt nya. Jag själv hade inte kunnat dra in ett sånt stort kapital på något som inte fungerar och som skulle ha sönder växellåder mm. Utför dessa operationer till auktoriserade Mercedes, BMW, Audi, VOLVO, Chevrolet, Jaguar mm i Skåne distriktet. Jag får goda resultat på ca 8 utav 10 växellåder som jag gjort denna operationen på, resterande har mekaniska defekter. Kunderna är nöjda och kan pusta ut att det inte blev så dyrt trots allt. Mustang att byta olja i ditt fall räcker förmodligen inte.. Efter att du isåfall bytat olja som kostar ca 2000:- inte få bättre resultat. Du behöver skölja växellådan eller ett alternativ att byta den vilket inte är ekonomiskt försvarbart. Jag kan till 90% försäkra dig om att du skulle få ett bra resultat. Det är även viktigt att du gör rätt så att du inte får för låg oljenivå. Du är välkommen till Depå stoppet i Ängelholm så kan vi hälpa dig att få rätt på din växallåda.. Kan även skicka dig PROTEC automatic transmission cleaner MVH Magnusson |
|
|
Kanonlänk bobbafett! Har sökt något liknande men ej funnt.. Jag har även haft ner ventilpaketet på lådan och mätt upp och testat funktion efter bästa förmåga på alla elektriska ventilerna på ventilhuset. Kommer nog ta ner lådan och försöka ta isär den... |
|
|
Ojdå, tramapade jag dig lite på tårna Swingan. Skulle nog vilja säga att med min erfarenhet i ämnet så kan jag nog ställa ganska goda diagnoser vad som kan vara fel. Så även i detta fall. Kolsvart olja som luktar bränt, ja då fan är nåt sönder.............. Tror inte din mirakelsoppa kan reparera brända lameller. Har nog läst någonstans att det är nog bara morötter som inte är cancer framkallande. Tobmag |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.