|
|
|
|---|---|
| Det är många som säger att det är problem med galven på e46orna på forumet och att det är det som gör att det rostar.Titta på gamla Audi... så ser det ut när det är problem med galven som inte funkar med lacken.På min bil har jag bytt huv och baklucka och inte hade jag någon galv som var synlig där inte.Fick en liten repa på tröskellådan och det började rosta omedelbart alltså fanns det ingen galv där.Pratade med en på BMW i uppsala och frågade hur mycket av karossen som är galvad han sade då att inte någonting av karossen är galvad.Är det någon som kan visa mig att den skulle vara galvad så kan ni väl länka till den informationen. | |
|
De bubblor jag hade på min e39:a så var det rost innanför, den enda bubblan jag har haft på min gamla v____ 945 vid skärmkanten var de galv innaför bubblan. mvh |
|
|
vad jag vet är de zink och inte galv som audi mfl. använder för ett bra rostskydd. BMW CS #5139 |
|
| En helt vanlig rostskyddsgrund med andra ord då. | |
| Bytte precis huv å lucka på min e46-00, bmw tog det direkt på garantin men det är fruktansvärt dåligt det här!!!! Så här ska det inte behöva bli å det är ju ingen engångsföreteelse på bilarna direkt.. Hoppas bara tyskarna lär sig..nu hade jag ju som tur är garanti kvar. | |
| Det är i kittskarvarna som rost problemet finns. I alla fall på E39 så det borde vara samma på E46. Det är inte galvningen som brister, om den nu ens finns någon sådan. | |
|
Powermac: Kittskarvarna är inte ett vanligt problem på E46. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Att förzinka plåt=galvanisera den! För att förklara mkt förenklat: När två metaller är i kontakt med varandra uppstår sk galvaniska strömmar. Pga av detta kan man utnyttja det till att låta den minst ädla metallen "ätas upp" av korrosion först, man skyddare alltså den ädlare metallen(idetta fall så äts zinken upp före stålet). Därför är det direkt olämpligt att försöka använda aluminium ihop med stål, då stålet kommer drabbas hårt av korrosion, tiita exempelvis på dåligt konstrerade avtagbara dragkrokar där själva fästet är i stål men kroken är i aluminium. Får det sitta på en stund får man aldrig bort det igen.... Alltså galv är inget material utan en förkortning! |
|
| När man säger att en plåt är galvad i vardagstal så menar man att den är varmförzinkad.Sedan finns det hurmånga ytbehandlingar som helst som görs på elektriskväg (elektrolyt kallas det va?)Om man sprutar på såkallad rostskyddsfärg med zink eller annan metall, bly användes förr men förbjöds.Så kan man inte säga att karossen är galvad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.