AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
4.095

däcken utanför skärmkanten..

nxv
Mina däck kommer att ligga ½-1 cm utanför skärmkanterna på bilen.
vad kommer polisen samt bilprovningen att säga om detta?
ska man behöva valsa skärmkanterna?

Bilen på G:
Länk
Både Polisen och Bilprovningen kan ha åsikter om detta, ja. Av goda skäl, för övrigt. Varför inte montera korrekt fälgar/däck istället?
nxv
för att fälgarna är så äckligt snygga. men jag kan ju testa att ha lite smalare däck, då kanske de kryper in lite.

Bilen på G:
Länk
Visst gör utseendet en del men det är inte så skoj när bilen beter sig helt annorlunda än tänkt, när hjullager och hjulupphängning tart stryk, när däcket tar i insidan av skärmarna osv. Är det rätt ET på fäljarna så att de breddar lika både in och ut, dvs spårvidden är samma som tidigare? Om inte så skulle jag avråda att köra med dom, tyvärr.

FP
Så länge slitbanan på däcket inte sticker utanför är det inga problem.

/Fredrik
nxv
det är borbet A , 9" jag tror att det var ET40 om jag inte minns fel.

Bilen på G:
Länk
Slitbanan spelar mindre roll, det är själva hjulet (däck och fälg) som aldrig får sticka utanför. Även om man rullar ur kanterna lite så kommer blir utrymmet smalare längre upp och hjulet fjädrar ju osv. Kriterierna för besiktning och flygande kontroll är att inget fär sticka utanför, det får heller inte ta i vid full fjädringsväg eller rattutslag.

FP
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
när jha besiktigade min E30 med 16x9" borbet A (ET20) så frågadfe ja den besiktningsmannen om hur det va, han sa att det va OK så länge slitbanan va innanför skärmkanterna (vilket min var, 215/40-ZR16 däck) men man får inte sändra spårvidden så mycke som ja gjort så ja fick två på det istellet.

men vänta på jesperados svar, han brukar kunna ge korekta svar.

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Saxat från VV:s sida med regler och bestämmelser:
"Däck och fälgar ska ha fri rörlighet i hjulhuset med hänsyn till hjulupphängning och styrning".
Det blir liiite svårt med hjulen utanför kanten, oberoende av om det är slitbana eller slätt gummi eller hur?
Är nästan säker på att Jeppe redan har svarat på samma fråga tidigare, mer än en gång.

FP
nxv
fullt rattutslag är inga problem, och det går helt fritt för däcken back, dock har jag inte testat med full belastning bak i en skarp kurva, men det tar inte i när man trycker ner bilen.
Men däcken back måste endå bytas, så då tar jag bara lite smalare däck, då kanske 225/35/16 så borde det ordna sig.

Jajsen: vad menar du med att du ändrat spårvidden för mycket?

Bilen på G:
Länk
Här är en länk med lite info.
Länk
Tilläggas kan att spårvidden får ändras max +/- 5mm. Med rätt ET ändras inte spårvidden alls, då får man heller inga problem med skärmkanter osv. Dvs om hjulen breddar utåt så mycket så har de redan tagit i andra detaljer, fjäderben osv på insidan.

FP
nxv
så egentligen (om det bara fanns plats) så kan man ha hur breda däck som helst, bara inte rullkretsen ändras.

Bilen på G:
Länk
//Ted Andersson
Nja, enkelt uttryckt kanske man kan säga så, iaf på lite äldre bilar. Fast hjulen måste ju alltid få plats oavsett biltyp och ålder, nerfjädring, rattutslag och kurvtagning under last osv.
Rullningsomkrets och spårvidd måste alltid beaktas, samt de övriga fordonsbestämmelser som gäller, inom EU eller nationellt.
Reglerna är egentligen inte så svåra att begripa, vad som (åter) kommit upp i tråden ovan är det faktum att besiktningsteknikern är en människa, och dessa individer tolkar och uttrycker sig olika osv.
Det roliga är att alla (utan undantag) verkar tycka att bara för att nånting slapp igenom vid tidigare besiktningar så måste denna bedömning ligga till grund för alla därefter kommande besiktningar också...)

FP
nxv
jag får se hur det blir till våren då den ska besiktigas.
Jag vet en här som åkte på ombesiktning för att hans hjul låg percis vid skärmkanterna uppetil på en van, men karossen på dem sluttar in neråt, så det såg ju ut som att däcken låg långt utanför, fast de inte gjorde det.

Bilen på G:
Länk
//Ted Andersson
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
När det gäller däck som sticker utanför skärmkanten använder Bilprovningen och polisen samma regler, däckets slitbana måste täckas av skärmen. Skulle slitbanan sticka utanför skärmkanten är det mot stänkskärmen anmärkningen riktas, inte mot däck/fälg.
Sedan gäller naturligtvis de andra reglerna med att däcket inte får kunna ta i någonstans vid styrrörelser och fjädringsrörelser samt att spårvidden måste hålla sig inom toleranserna...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

nxv
Jesperado: så om bilprovningen skulle ge nedslag på att skärmarna inte "räcker till" så ska man "bara" behöva valsa ut dem en liten bit?

För i övrigt så går det ju fritt överallt.

Bilen på G:
Länk
//Ted Andersson
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
nxv: Om det bara är utsticket det blir anmärkt på så räcker det att se till att skärmen täcker slitbanan. Personligen tycker jag att valsning av skärmarna är det sämsta tänkbara sättet att uppnå detta, men det är en ren smaksak...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

nxv
Jesperado, vad har du för ett annat tips att lösa det på då?
förutom att byta fälgar.

Bilen på G:
Länk
//Ted Andersson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.