|
|
|
|---|---|
|
Hej Inhandlade i somras en beg 320i Sedan 2002 med 4500 mil. Har måttligt med teknisk kunskap om bilar och vet följaktligen inte om mina frågor nedan är tecken på fel på bilen eller bara utslag för onödig oro. Jag är ju jätteförtjust i min "nya" bil och vill så klart att den ska vara perfekt. Har även för avsikt att åka till en BMW-verkstad för att få klarhet i det jag undrar nedan, men ställer ändå frågorna här också då det vore bra med en "second opinion" från folk som verkar seriösa och kunniga utan att vara partiska. Alltså: 1. Hör ett svagt rassel så att säga stötvis från motorn på tomgång - oavsett om motorn är varm eller ej. Kan det ha något med kamkedjan att göra? Eller något annat som kan sitta löst? 2. Har bilen vanligtvis stående i garage. Men i natt stod den ute i kring nollgradigt för första gången sen jag köpte den. Startar den i eftermiddags och hör på tomgången ett ojämnt gnisslande från motorn, tomgången är högre än normalt och "pulserar" - i brist på bättre ord. Det hela håller på ca 1 minut tills det stabiliserar sig och låter som vanligt. Är detta bara ett skönhetsfel och/eller kan man/bör man åtgärda det? Hur i så fall? 3. Har läst på forumet om skenande klima kring nollgradigt ute? Tror jag upplevde något liknande idag. Stämmer det att det är ett mjukvarufel som är lätt att åtgärda? 4. Den kommande kylan får mig att fundera på motorvärmare. Läste om Webasto som nyttjar bilens soppa för uppvärmning. Låter väldigt smart. Kan dock inte hitta några priser någonstans. Har någon koll på kostnad för en Webasto till min bil? Är det mödan värt att låta installera en? 5. Någon som upplever att det ibland kan kärva med att lägga i ettans växel när man ska rulla iväg? Händer visserligen sällan, men ändå. Måste lirka mot tvåan och trean för att sedan gå tillbaka till ettan för ett nytt försök. Kanske bara beror på att jag är en halvtaskig förare, vad vet jag... Det blev långt - ber om ursäkt för det. Tack på förhand för alla svar! | |
|
Jag tror inte att det är något fel på din bil.Allt detta du har nämnt hände när din bil stod ute hela kvällen i minus grader. Sony |
|
|
Tack för svar Sony! Det känns betryggande att höra. Dock förekommer rasslet i fråga 1 även när bilstackarn inte tvingats stå ute i kylan en hel natt. Någon idé om vad det kan vara? Fortfarande nyfiken på erfarenheter av motorvärmare typ Webasto - någon...? |
|
|
Ja, och likaså kärvet med ettans växel ibland i fråga 5 förekommer även när det är varmt och gott... |
|
|
Gnisslet, rasslet kan komma ifrån spännrullarna för remmarna.Webasto är fina saker men dyrt att eftermontera, en vanlig motorvärmare med kupeuttag är en bra investering. Skriv "webasto" på sök inlägg och du har att läsa hela kvällen. mvh |
|
|
Tack för svar Dutta! "Spännrullarna från remmarna" låter intressant. Tyvärr har jag inte en aning om vad det betyder. Finns det en chans att du kan ge mig en lite närmare beskrivning? Känns som något jag borde nämna för verkstan om jag nu ska dit för att fråga dem om det här - litar ju inte riktigt på att de kollar precis allt... Webasto på "sök inlägg" nästa! :-) |
|
|
Alltid svårt att spekulera vad som ger oväsen men spännrullarna för va-pumpen,generatorn samt ac kompressor brukar ge ifrån sig missljud efter ett tag men kanske inte efter 4500mil. Rasslet som du ororar dej för kan vara när ac kompressorn slår till och startar likaså av. Prova att stänga av ac:n och lyssna om ljudet försvinner. mvh |
|
|
Tack igen Dutta! Ska prova med AC av. Info om spännrullarna lägger jag på minnet - i den händelse verkstan skulle behöva tips... |
|
| Vill bara flika in att jag har samma problem på min 320 -99, men problemet verkar bara finnas när det är hyffsat kallt ute...jag hoppas att det inte är allt för dyrt...verkar komma från höger sida, ung. i höjd med höger framhjul. | |
| en webasto till din bil går säker på 15-20k med montering | |
| HJ: Jag har precis samma fenomen som dig, och det hörs som sagt tydligast vid höger framhjul. Det kanske ska låta så? :) | |
|
Kan kort meddela att AC av inte gjorde någon skillnad. Har inte hunnit rulla in till verkstan än för att be dem lyssna på rasslet, men återkommer så fort så skett. Har inte heller lyckats lokalisera det till höger framhjul så som HJ och Mr328. Det är väl bara att konstatera att allas våra BMW är ena egensinniga små individer... Tack för prisuppskattning på Webasto, buzz. Svindyrt, som jag misstänkte = bara att glömma. |
|
| Även min bil rasslar lite från motorn innan ett oljetryck har infunnit sig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.