|
|
|
|---|---|
|
Har tyvärr upptäckt att min 320-98 har lite väl mycket kondens i oljan, samt att det bubblar lite i värmepaketet.. dvs det mesta pekar mot en trasig topp-packning. Är det några som utfört detta på en m52-motor som kanske kan komma med lite matnyttiga tips? Tacksam för svar. Mvh/Pär | |
Hälge |
Lämna in bilen för reparation, innan den är ett minne blott... |
|
exakt, kör inte med bilen för mycket! blandar du kylvattnet (som innehåller glykol) med oljan så gillar inte lagerna och kammen det, så kör inte med bilen och byt toppackningen snarast, eller om du inte kan så lämna in den och få den bytt...om verkstaden vet vad dom sysslar med så fixar dom allt... om du skall byta själv så skall du köpa dig en sotningssats, då får du toppackning plus lite andra packningar såsom ventilkåpspackning, insug och grenrörspackningar (som man ändå ska byta) och ventiltätningar som du också kan passa på att byta när du ändå har av toppen...iväg med toppen till en motorrenoverarfirma som kollar så att den är plan, är den inte det så får dom plana den...gör man inte detta så får du aldrig det till att funka riktigt! har aldrig rivit en m50 eller m52 men du får ju lossa en del grejor för att få loss toppen, så då kan man ju byta t.ex. vattenpump samtidigt (om du inte har papper på att den är bytt nyligen!) ngt annat kan jag inte komma på nu, men gör ett nytt inlägg om jag kommer på ngt! MVH Johan K |
|
|
Kolla vattenpump innan nåt annat görs. Mvh/Micke |
|
|
Ett tips är att du kan lämna in bilen på verkstan,där kan dom kolla upp om du har avgaser i kylarvätskan. Dom sätter ett instrument på behållaren där du fyller på glykol. En fråga bara om din undran över trasig topplockspackning: har du märkt att bilen börjar gå dåligt,tappa kraft eller temperatur problem? Men går den rent och fint som den har gjort sen du köpte den så bör det vara nått annat problem....men vem vet :) ...........ett komptest kanske |
|
|
Fint att ni engagerar er :D Felet upptäcktes av mina två vänner som är mekaniker när de monterade motorvärmare åt mig för exakt en vecka sedan. Fukt och "klegg" i och kring oljelocket samt lite brun och något för lite kylvätska Bilen har aldrig rört sig över mitten på tempmätaren under de 1100 milen jag kört bilen, helt säkert. Först när de påpekade en trasig topp-packning ville jag inte riktigt tro dem, men strax efter började det bubbla i värmepaketet vilket bör vara kompression som går ut i kylvattnet.. Ska beställa sotningssats under morgondagen, förmodligen från motornord. God natt på er! |
|
|
Fukt o klägg runt oljelocket behöver inte betyda blåst topp /packning speciellt inte denna årstid.Sen att det kommit in luft som kan bubbla i värmepaketet när du nyss monterat motorvärmare är väl inget att hetsa upp sig för.Så länge motortemperaturen står stadigt så är mitt råd låt allt vara. Mvh/Micke |
|
| grå olja kring påfyllningslocket tyder oftast på många och korta körningar!med andra ord kondens!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.