AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.989

Kan jag bygga turbo med orginal topp?

Kr
46
Krumeluren
525i -90 Turbo
Har börjat fundera på att bygga turbo i min 525i med m20 motorn, men jag vet inte hur mycket min topp klarar. Vill ha ca 300hk när jag är klar. Vad rekomenderar ni, villka orginal delar MÅSTE bytas ut, kanske svetsa toppen? Min ekonomi är inte på topp just nu eftersom att jag pluggar så om ni vet någonstans som man kan hitta bra saker så får ni gäran säga till.

All info uppskattas.

Mvh// Micha
sise
300hk borde m20 toppen klara ,, dom har ju tydligen en tendens till o spricka .

du borde kompsänka byta vevlager\koppling isf ,, sen alla extrautgifter tex kompletteringsasats vevlager och sotningssats slutar säkert på nästan 3000kr

bra saker kan du hitta på pure-pf.com .

prova o sök på "325 and turbo" så hittar du massa om just din motor o folk som har bygget turbo på m20

Kr
46
Krumeluren
525i -90 Turbo
okej. tror du man kan lösa problemet med toppen genom att svetsa den?

tack för länken föresten

Mvh// Micha
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Svetsar du toppen ska den inte spricka. PPF gör det åt dig och dom vet inte om någon som spräckt sin topp efter svetsningen- finns dom som spräckt topparna på orginal motorer oxå! Finns väl annars inga delar som MÅSTE bytas ut, ja tror du skulle kunna köra med 300hk o orginal komp också! Är motorn i bra skick så borde det va lungt, ett tag i allafall ;) Mera soppa behövs ju, så köp volvo v70r spridare på 340cc och en 535 luftmängdmätare, det körde ja på en e30 som ja hade 2004, funka kanon.
Kr
46
Krumeluren
525i -90 Turbo
aha.. fan va nice! Passar 535:ans luftmängdsmätare med all annan el rakt av eller?