|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Slutsats 3: Man kan inte jämföra priset på två bilar ur samma serie när de skiljer sig så markant åt som de två. En långmilad, snikutrustad, 11 ägare sedan import för fem år sen, årsmodell -94 vs. en lågmilad, välutrustad (inkl individual), svensksåld, en ägare, årsmodell 2001... Klart priset skiljer sig. Sen att -01:an inte kommer att säljas för 269 000 är en annan sak. :) | |
| Rätt duktig skillnad mellan de där 2 objekten också :) | |
| Jo klart men utseendemässigt så är det ändå samma modell. | |
| typ 5 ggr priset för samma looks i trafiken. | |
| Griseknoen: Precis! Äntligen någon som förstår mig.. | |
|
Otroligt ytligt att bedöma två bilar som likvärdiga för att de ser nästan likadana ut. Dessutom är det osant, den ena var ju FL, ett stort lyft till E38:s utseende i min mening. Wilhelm Svenselius |
|
|
Ehh, att jämföra två bilar ur samma serie som befinner sig så långt ifrån varandra vad gäller årsmodell, miltal mm, och konstatera att det är stor skillnad i pris? Det är ju något som är sant för i princip alla bilar, inte bara 7-serien. Det vore betydligt märkligare om de hade ungefär samma pris. |
|
|
W2k: Visst är det så, fast det är bara entusiaster som ser det. Jag vet inte vad som gjordes under faceliften. Fast jag tycker att dom ska ha vita blinkersglas, dock. /Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
|
Detta var nog bland de mest urspårade diskussionerna här! Det är så här enkelt: Man får vad man betalar för ! Den som tror att han köper samma bil för 80000:- som för 200.000:- bara för att det är samma kaross är nog ute och cyklar. Än är det långt kvar innan man kan köpa en FIN E38 Facelift för under 100.000:- ! |
|
|
Jo, kanske det, men själv menade jag bara att billiga bilars pris sänker den totala prisbilden och bidrar till att sänka dyrares bilars priser. Fast det kanske inte behövde skrivas egentligen. /Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
|
Kan hålla med om att det blir skumt att jämföra en importead tidig snikutrustad E38 med en venksld sen välutrustad, men jämför då istället den svensksålda sena välutrustade E38:an med en svensksåld tidig välutrustad E65:a, typ denna --> Länk Då inser man snabbt att den sena E38:an trots allt var på tok för högt prissatt... - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
| Visst är det så att om priserna börjar falla på en kategori så drar det ned priset i övrigt också. Börjar husen i ett område att falla i pris så kan man ju inte stå där och tänka "mitt hus är ju nymålat och har ett nykaklat badrum, jag får nog 300.000 mer än dom andra som sålt". Vad jag menar är att kan man köpa en bil för 65.000:- så kan det nog vara svårt att få ut det tredubbla för samma bil av enbart anledningen att den är sv-såld. Visst kan det skilja några procent till den svensksåldas fördel men inte 2-3 ggr priset. | |
|
Kanske den E38:an var för högt prissatt, men det finns många fans av E38 som gärna betalar bra för en fin E38 och aldrig skulle vilja ha en E65:a. Det märks inte minst på prisutvecklingen i Tyskland. Tillgång och efterfrågan: Det börjar bli ont om sena lågmilade E38:or vilket avspeglar sig i prisbilden. När det gäller dylika har prisfallet stagnerat det senaste året och snarast stigit. |
|
|
Är det dyrt ca 250000 kr för en 740i som rullat 4500 mil som bilen i länken? Utifrån ett rent marknadsperspektiv är det säkert det. Men ponera att man köper bilen för att behålla den i minst 5 år och för att köra kanske 1000 mil om året med den, så kommer den ge stor portion bilkultur till en förhållandevis rimlig kostnad. Om miltalet är korrekt borde man dessutom kunna köra bilen under de åren utan större problem. För en köpare som tänker enligt ovan kan en sån bil bli ett fynd. Den stora frågan är dock hur många som tänker så? Inte många förmodligen. Vilket kanske är tur, så vi entuisaster kan köpa bilarna billigare? Jag köpte en lågmilad 7 år gammal 530i som jag använde ungefär enligt ovan innan jag sålde den och det enda jag bytte på den var 2 glödlampor, en backkontakt och 2 bromsskivor! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.