|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Satt och kollade på blocket här för några minuter sedan och sökte lite på bmw 750 e38 , dom sjunker ju bara mer o mer för varje dag. Trodde dom hade nått sitt "bottenvärde" redan... Finns en som gått 13 tusen mil i bra skick för ngt på 80 tusen. Vad får man då för sin egen som gått 16-17 ??? Mer o mer kostar man på bilen och så slutar de med att man nästan får skänka bort den gratis. Om ett år så ligger dom väll nere på 45-50 tusen strecket. SORGLIGT !! Mvh Richard | |
|
Jo, men man får vad man betalar för och jag hade inte vågat köpa en bil med mätarställning 13t mil för 80k :) MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
sise |
alla bilar sjuker i värde om de inte är speciel modell typ m3 e30 mm |
| Sedan är det ju så att ju mer en bil kostar att hålla rullande ju mer sjunker den i värde. M5-E39 har ju passerat under 200.000:- med råge idag. Det är ju nästan så att en 540 kostar lika mycket, trots att skillnaden ny var några tusen kronor;-). Men ska man ge M5'an lite omvårdnad så får man ta ett finaxlån... | |
|
tyvärr är de fullt normalt, bilarna börjar ju bli gamla och ganska många är lite risiga.. då sjunker prisbilden... se bara på E32..samma sak händer med E38an.. att dom skulle nå nått bottenvärde nu tycker jag låter helt orealistiskt, tror dom kommer fortsätta rasa tills dom inte har nått värde alls, exakt som E32an... BMW CS #5139 |
|
|
sålde min förra 750ia 95a i somras för 65000 kr, är väl där dom rätt många ligger nu, tror man kan hitta en vhygglig med 24-25000 mil för ungefär 50.000 redan nu, i tyskland. BMW CS #5139 |
|
| Men varför skulle de ha nått sitt bottenvärde? Precis som med e32:an kommer det snart drälla av E38 750 för 15-20´ som ingen vill ha... | |
|
Sorgligt? Nejdå jag tycker att det är härligt, då kan man snart byta E30 mot E38 som bruksbil :))) Mvh, Kalle M5:an: Länk |
|
|
Håller med KH här. Varför skulle det vara negativt att så fina bilar blir billigare att köpa? Då kanske folk väljer att köra E38 istället för en massa andra skitbilar ;) Wilhelm Svenselius |
|
|
Det tråkiga är väl att när dom blir billiga så buskas många till och det är synd på så fina föremål. Dock är det ju ypperligt om man är spekulant som bemödar sig att leta lite efter fina ex. På mobile.de mm finns ju en e32 B12 Lang, Highline + någon mer e32 B12:a för drygt 100000kr, är dom fräscha och ärliga så är det ju helt makalöst vad mycket bil det är för pengarna(även om det är mycket för att vara e32:or). Vore jag inte student(iofs bara någon dryg månad till:) och besatt av B7 Turbo coupé så vete tusan... Driftskostnaderna i all ära, men nog skänker det mer livskvalite att glida runt i en B12:a med volleder än en fabriksny Hyundai Atos, om än en "fullutrustad" sådan. /Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
|
En sjua behöver inte vara så dyr i drift om man skiter lite i den, alltså låter bli att fixa allt stup i kvarten och servar den själv. Trist på vagnen, men en himla fin slit och släng bil. Focuseringen på fabriksnytt och nya karosser samt svenssons BMW fobi skapar detta syndrom. För "alla" vet ju hur lifsfarligt det är med bakhjulsdrift och hur jättedyrt all är på BMW. Sen så är alla bilar skumma typ krockade eller skruvade, och antagligen bägge. Usch då, bäst att springa till skogs. Volvo är nog bäst i radhuslängan... ;) |
|
|
Ha ha! Håller helt med PowerMac, även om jag tillhör dom "dumma" som kanske pysslar om bilen för mycket ur ekonomiskt perspektiv. Men sen så glidar man ju fram i ett lyxigt autobahn slagskepp och inte en plastig stjärtlapp på fyra hjul. Prioritering! |
|
|
E38 kommer och håller på att gå samma öde till mötes som E32, dvs att de hamnar i händerna på folk som inte har råd med dem, därefter står de och förfaller p.g.a. bristande omvårdnad. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Powermac>> Ganska trångsynt resonemang! Att köpa en gammal sjua måste väl ändå vara som att spela på Lotto. Går något sönder så brukar det kosta pengar att laga. Går inte bilen igenom SBP pga. höga avgasvärden, vilket tyvärr inte var alltför ovanligt på gamla 750-E32, så har man oftast antingen ett förestående kattbyte eller renovering av ventilsätena. Detta innebar en kostnad på ungefär 30.000:-. Därav kunde man för några år sedan ofta läsa saker i annonser som "i kanonskick förutom en enkel liten tvåa från SBP som jag inte har tid att årgärda, därav priset". Man får ha i åtanke att anledningen till att en bilmodell faller som en sten i andrahandsvärde inte är helt taget ur luften, det finns alltid en bakomliggande anledning. Skulle 740-E38 för 50-70':- vara världens bästa bil så finns det ju ingen anledning att folk betalar lika mycket för en Volvo 940 S2,3 som dricker lika mycket bensin |
|
|
PowerMac: Ha ha! så sant, och Mugge har också rätt. Personligen skulle jag inte kunna tänka mig att ha en sjua, oavsett kaross, utan att sköta om den ganska mycket. Den typen av bilar bör ha puts på sig. Dom har ett så exklusivt formspråk så dom måste i mina ögon se fräscha ut. Annars blir dom bara äckliga, dom ser stora, dyra och äckliga ut, motbjudande tyvärr. Jag vågar inte ens tänka på hur e65:orna kommer att se ut om sissådär 5-10 år när rosten börjar komma, repor och parkeringsskador, sprucket framlyse, väl inrökt och fjädringen hänger lite där bak Brrrrrrr.... /Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
|
Jag förstår emellertid att alla som äger en E38 tycker att värdeförloppet är sorgligt, men ta och fetglöm det där med att bilarna nått sin värdebotten :) Om ni är rädda för att förlora pengar på era E38:or - sälj dem snarast (gärna till mig, och gärna till saftiga underpriser ;) ) ! E38 går samma öde som E32 till mötes värdemässigt. Det är sorgligt i bemärkelsen att marknaden översvämmas med vrak - men de fina bilarna kommer att se mycket bättre ut i jämförelse :) Mvh, Kalle M5:an: Länk |
|
|
Tomas: Det ligger mycket i det du säger. Bosse Bildoktorn lär ha sagt en sak (innan han blev ett urvattnat varumärke) att:"Senildementa lyxbilar är det värsta som finns". Men sedan är det en sak att många människor tänker "stor BMW=dyr bil= den har bara direktörer råd med". Jag fick t.ex tjata som f.n på mina föräldrar innan de köpte sin e39:a, bara för att dom trodde att priset var högre än det faktiskt är, och "vi behöver inte en så fin bil". Nu älskas den dock i fulla drag och deras bekanta tror att den har kostat en halv miljon bara för att det är en BMW med skinninredning... Min kusin var t.o.m otrevlig, tänk så dumt det kan bli... Alltså tror jag att många helt enkelt inte letar efter den här typen av bil därför att de inte tror sig råd med dem(åtm. Svenskar). Vilket i och för sig kanske är tur för det finns säkert en hel del skumma buskar där ute som bör undvikas och det krävs lite extraarbete om man vill ha ett riktigt bra ex. /Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
|
635csi>> Kanske ska poängtera att det skiljer lite mellan en 740 med V8 och kanske en 523 med sexa, både i driftskostnad och teknik. Men visst är det så att många tror att det är en extrem bil bara för att den kostade mycket pengar när den var ny. |
|
|
Tomas: Visst gör det, bara försäkringskostnaden måste ju skilja ett par tusen per år, om det räcker, sedan servicekostnader etc, det förstår jag. Sedan är det ju klart att man inte vill betala stora summor pengar för en bil som kan kosta fläsk i reparationer, därav en del i prisraset. Egentligen borde jag inte ha blandat in 5-serien alls, men vad jag menade är att tänker folk så om en 5-serie, "stor och dyr", vad tänker dom då inte om en 7-serie. Är bilen sedan blank så måste den ju vara dyr och ny... Självklart menar jag inte benhårt att "så här är det", men jag tror att många tänker så, min far t.ex gjorde det i alla fall, definitivt. mvh. Fredrik Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk |
|
|
Samma modell men ändå vilken skillnad prismässigt: Objekt 1: Länk Objekt 2: Länk Slutsats: Prisspannet för E38:an är stort |
|
| Slutsats 2: Den ena blir såld inte den andra. ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.