|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Tycker oxå det är bra att de minskat på saltet, det blir så glatt och trevligt. Folk får helt enkelt lära sig köra bil. Dessutom ökar det chanserna för min gamla E30 att överleva lite längre. /Fredrik |
|
|
Personligen tycker jag också det är bra att de har minskat på saltandet. Bättre att folk lär sig anpassa körningen efter rådande omständigheter. Däremot tycker jag att de är bra att de grusar istället, särskilt i tätorterna. Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
ja det är konstigt att norrlänningarna kör så mycket bättre än många här nere.Men som sagt så verkar folk här nere tro att det står 90 på skylten då ska vi fan hålla det oavsett väglag.Ett exempel på det var i somras (Dock inte i halka:) här på motorvägen genom halland där ju det exprimenteras med variabla hastigheter.Denna dagen var det kraftigt regn och åskan slog ut dom elektroniska skyltarna så att det stod att det var 120km/H som gällde.Och bilisterna fick vattenplaning till höger och vänster pga detta. Till sist så är även jag glad att min gamla E34 får hålla sig någorlunda rostfri:) |
|
Njuren |
Finns det inget som motsvarar salt? Vill heller inte ha älgkebab på bilen BMW - i nöd och lust? |
| Har kört pite lule ikväll -22 snustorr och stenhård väg helt super, 180 knyck hela vägen gör om det i saltslasket. | |
svintoleffe |
Jag kan säga att jag är skit glad, att jag slipepr ploga i stockhoilm, ialal fall. För där fick jag reda på förra året, att där plogar dom ,samtitigt som dom sandar, har dom slut på sand då MÅSTE dom vända o fylla på, sen spelar det ingen roll, om snö högen är 15 hög, dom måste ilal fall vända. Njuren Kör du efter vad väglaget är, så slipepr du få älg kebab på bilen, o hur kan jag veta dte då.? Jo för mina föräldrar bor på ett ställe som kallas världens ände, o nu, då kör man inte fort där, för där kliver det ut älgar lite hipp som häpp. Sen vad det gäller saltningen, så ska dte avskaffas helt det spelar ingen roll om man bor neer i skåne, eller i norr. Man kör efter vad väglaget tillåter, svårare än så är det inte, dom som inte kan hålla sig till dte rekomenderar jag att lämna in körkotet till vägverket. Jag har ett riktigt bra exempel, förra året, när det kom väldigt väldigt mycket snö här i gävle, då sitetr han o plogar riks 80, tro på fan att i den snö yran o allt, så ska en buss jävel köra om, o så hakar den i plogen på lastbilen, det blev väldigt stor kalabalik då. Varför kan man bara inte vänta för.? nä för alla ska ha så jävla brottom, det märker jag oichså, när jag plogar buss ficker, alla ska probmt ända upp i arslet på maskinen, till vilken nytta.? Håller i mötade fil, elelr stanna hemma.? elelr det bästa Vänta o köra om en plogbil, dom vill bara hjälpa er, men för få värkar förstå det. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Jag tycker åxo att vägsaltet ska bort. Mycket trevligare att köra på en salt fri väg ljusare och trevligare. Sen som så många säger här på forumet. Man får anpassar farten efter väglaget. Jag hatar salt. Jag blir bara förbannad på att alltid ha en bil som ser ut som den aldrig har sett en tvätt på 200år. Alltid kletig och smetig framruta pga detta jävla salt 5liter spolarvätska på inte ens en vecka. (outspädd) Så när man har blandat den så är det ca 15liter spolarvätska som man ödslat på mindre en en vecka. Istället för en saltfri väg så skulle den räcka hela säsongen. Om inte ännu längre. Sen finns det andra nackdelar med salt åxo som rostangrepp mera djur på vägen och för att inte snacka om miljön pga all spolarvätska man spyr ut för att se något över huvud taget. Nä jag är allmänt negativ till salt. Ända fördelen jag ser med salt e väll att åkarna har mer jobb genom att dom ska ut och salta så fort det blir + eller - så hurra för dom då :( |
|
svintoleffe |
Hålelr helt edm dig Länk Bimmern MVH Leffe |
Len |
Med eller utan salt........Finns det bara vajerräcken så löser sig allting i alla fall! Länk (eller gör det det, på Vägverkets stolthet, den säkra E4an, norrut från Gefle?) L |
|
De saltar fortfarande för mycket... tvättar bilen 2 ggr per vecka och den är allit full med saltfläckar... ___ Min Bil-Blogg: Länk |
|
|
alltid full med saltfläckar skulle det vara ___ Min Bil-Blogg: Länk |
|
|
Vem tycker om salt? Ingen så klart, fast när det underkylda regnet kommer eller när rimfrosten omvandlas till blankis i morrontrafiken är det ingen som klagar på saltbilen, i synnerhet inte om man varit nära avåkning eller kollision men klarade sig undan med 210 i puls en stund... Det är tveklöst så att halkbekämpning räddar liv, oavsett salt eller socker eller sand, när det funkar. Att man sedan kan slippa detta om man bor i Norrland är väl bra, men det börjar bli tjööötigt med standardkommentaren "lär er köra bil i halkan" o.dyl. FP |
|
|
Len Om du är med om en bilolycka så är det inte säkert du tycker allting löser sig bara det finns vajerräcke. När ambulansen inte kommer fram i tid p.g.a att det låg en lastbil och körde i 70 km/h där det var enfiligt, eller att ambulansen måste köra till nästa avfart och vända p.g.a vajerräcket. Nej, jag tycker att man skall lära folk att köra bil istället. Minst 50% av alla bilister skulle överhuvudtaget inte få köra bil än mindre när det är halt. Salta eller inte salta, spelar ingen större roll. Kan vara bra vid underkylt regn annars kan det va. |
|
|
Ang. vajerräcken: Håller med, en nödlösning som man sällan ser nån annastans än i Sverige, om de ens finns nån annan stans. Riktiga solida räcken ska det vara. Men sen kan man ju resonera som du, folk som inte kan köra utan att köra över på andra väghalvan skulle inte få köra bil.... Tyvärr går det inte att resonera så, och även om du själv är världsmästare så kan du behöva väja för något eller så kan nån som är mindre duktig komma mot dig osv. Det finns gott om statistik och exempel på hur det går om man inte saltar vid halka, tyvärr är det så. FP |
|
|
Bra skrivet inlägg om saltet folke! mvh |
|
|
folke Vajerräcken finns som sagt inte på så många ställen. I Danmark t.ex är dom förbjudna p.g.a att dom är livsfarliga. Där är dom ersatta av betongblock istället. Jag sa inget om att köra över på andra vägbanan (vilket inte går ändå när det finns vajerräcken) och jag påstår ej att jag är världsmästare på att köra men tar man bort dom som inte klarar av att hantera ett fordon så blir du av med väldigt många olyckstillfällen eller hur? Statistiken du menar är jag intresserad över. Tar du långt norrut där det är riktigt kallt så saltar dom ju inte för att saltet biter inte om det är för kallt. Norrlänningarna klarar det hur bra som helst ju, eller hur? Visst smäller det lite då och då men som jag sa innan 50% borde inte få köra. Har själv kört en 10-15 tusen mil på halt väglag och har aldrig varit nära att tappa kontrollen över min bil och då skall tillägas att en väldigt stor del av de milen är med sommardäck (innan lagen kom). Man måste ju planera sin körning, visst hoppar en älg ut framför en så kan man ju inte planera in det innan naturligtvis men du skall ju ändå vara beredd på att den kan hoppa ut när som helst. Och saltet lockar ju dit djuren till vägen för djur tycker väldigt mycket om salt:) |
|
|
Folk verkar inte fatta ett skit... Så fort det blir lite halt så blir det kaos och folk kör av vägen och man skyller på bl.a. att vägen inte var saltad tillräckligt, Man ska ju köra efter väderleksförhållandet!!! Om det är skithalt så kör man inte i 90 på 90-väg bara för att det står så på skylten, 90 betyder max hastighet(om någon inte visste det) och inget annat. I Finland byter de ut skyltarna på många vägar vintertid för att fol inte fattar att de ska sakta ner... KANSKE NÅGOT VI BORDE INFÖRA I SVERIGE...? |
|
|
Måste tillägga att vägsalt är bland det dummaste jag känner till... Det fungerar ju sådär och bara ner till en viss temperatur, om det blir kallare så är det värdelöst. Naturen mår inte precis bra av det och det gör inte våra bilar och husdjur heller! |
|
|
Smerto: Det var visst ett inlägg med bild på forumet nyligen som visade att man mycket väl kan flyga i genom/över ett vajerräcke om det vill sig illa. Många måste ju av olika anledningar ge sig ut i vinterväglag oavsett hur duktiga eller inte de är, vi kommer aldrig ifrån detta tyvärr. Att inte saltning funkar under c:a -7 till -10 är nog bekant för de flesta, men då är å andra sida vägbanan oftast relativt torr och sträv, detta kan inte jämföras med plötsligt påkommet underkylt regn eller frost när tempen ligger runt nollan osv. Problemet är att norrlänningar inte är så bekanta med dessa förhållande i södra Sverige där detta förekommer frekvent under vinterhalvåret men många tycker ändå att det är ett förarproblem osv. Kom gärna med förslag på hur man undviker att bilister åker av vägen vid dylik blixthalka men skyll inte på föraren. Det är en sak att köra i snö eller kyla när man både ser och känner hur väglaget är eller förändras och har en viss kontroll osv, svarta vägar som är glashala osv är en helt annan sak. Det går självklart att hitta på många argument emot salt men kom gärna med lite konstruktiva förslag på bättre sätt att rädda människoliv osv i stället. Det skulle säkert välkommnas av alla. FP |
|
|
folke Annars är ju det vanliga att man slungas ut i skogen eller nåt eftersom vajern är som en pilbåge, när däcken inte klarar att hålla grepet längre så flyger man rakt ut i skogen om man har otur. Dom som klarar konststycket med att klättra över räcket bevisar bara att räcket är för lågt. Det här med bra och dåliga förare kan man inte utesluta när man pratar om att rädda liv. För oavsett om det är halt eller inte så krockar många p.g.a att dom är för dåliga förare och inget annat. Sen kan man ju diskutera åtgärder för det men det blir ju samma resultat varje gång någon försöker få igång den debatten. T.ex kontroll av äldre förares duglighet som förare, då är det kränkande för dom alltså kan man inte införa det. Hmm, jag tycker snarare att det är kränkande mot övriga människor i trafiken som råckar ut för dessa trafikfaror som är blinda (nästan iaf) döva (nästan där med) och helt utan reaktioner och som kör bil p.g.a ingen gör något åt det. Naturligtvis är inte hög ålder det samma som dålig bilförare, absolut inte men det finns en hel del äldre som skulle slutat sin karriär som förare för många år sedan. Sen körkortsutbildningen, där har man dom som klarar utbildningen galant och som kör föedömligt, sen har vi dom som absolut inte kan lära sig att framföra ett fordon, där blir det till slut så att de godkänns för att lärarnas hjärtan inte klarar mer. Dom borde alltså aldrig ha fått sitt körkort. Sen finns ju dom flesta där i mellan och många blir bättre med åren. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.