AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.844

Vägverket har minskat för mycket på saltandet

Sida 1 av 3
Har tidigare vintrar ondgjort mig över vägverkets onödiga saltande här nere på landsvägarna.Nu har dom verkligen minskat ner på saltet,Lite väl mycket faktiskt.För nu verkar dom knappt bry sig om att salta alls.Vägarna har varit fruktansvärt hala här hos mig under ett dygn nu.Jag är riktigt glad att jag fick på nya vinterdäck i fredags för det var riktigt glaserade vägar i gårkväll.
Men men det är bara att konstatera.Dom skiter i landsbygden mer och mer.Jag är mycket förvånad om det inte händer någon olycka här denna vintern om dom sköter vägarna lika dåligt som nu
sise
hehe hur vägverket än går så är du inte nöjd ändå , saltar dom mkt så är de inte bra , saltar dom lite är de inte heller bra ,,

Än så länge har jag nog bara sett till en saltbil. Antingen är jag ute på vägarna för lite eller har Vägverket ändrat strategi? Normalt sett brukar dom inte göra något annat än att salta vid den här tiden.

//Erik
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Här i Varberg har jag mött tre-fyra saltbilar sen igår kväll, bläää... Jag har riktigt dåliga vinterdäck på min bil men så länge man tar det lugnt och försiktigt är det inga som helst problem att ta sig fram. Håll ordentligt avstånd till framförvarande, bromsa i god tid inför korsningar och provbromsa lite då och då för att se hur pass hal vägen är.

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Det värsta med halka är att det räcker med ett släpp på fel ställe så är det kört. Om man nu inte skall salta i så stor omfattning så är det O.K för mig, bara dom informerar folk om detta. Många kör runt med M+S märkta godkända hockeypuckar som är i stort sett värdelösa vid akut halka...
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag har hellre en skitig/saltig bil än en älg på taket (igen). Jag tycker de ska salta mer än de gör.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Här på fängelseön har vi inga saltbilar. Knappt så det sandas ibland. :)
Ci
531
CiM
325ciM-04
bood:

att du får en älg på taket beror det på att de saltar vägarna. älgen och andra djur vill ha salt, så de dras till vägarna. så ju mera salt, dessto större älgar. hehehe
Salt älg, något för Mat Tina att sätta stektermometern i längst vägkanten. ;)

Föresten; varför har man inte krav på bäst före datum på vinterdäck egentligen?
Visst är det skönt på ett sätt att min bil blir skonad från saltet,men jag har aldrig klagat när det verkligen behövts salt.Det jag tyckt varit så onödigt är när vägverket körde ut och saltat när det var 3-4 plusgrader vilket jag sett många gånger senaste åren.Och som powermac säger så kunde det åtminstone informerats bättre.I lördags kväll körde jag pappa till en födelsedagsfest och vägarna var glashala och ändå såg man ljushuvuden som låg på i uppskattningsvis 80-90km/H
Saltet är det värsta skit dom nånsin hittat på slask planing och noll sikt. Tacka vet jag riktiga vintervägar klarar man inte av det finns alltid buss.
svintoleffe
Nu är det så här, att det ska nte saltas över huvudtaget, varför?

Jo för att saltar man då ökar folk farten är det halt då kör folk saktare.

Ska man göra något då kan man sanda där bussarna startar o stannar samt vi rödljus o nedför backar, o såna saker, men helst inte, då man öker hastigheten.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Vad är det för fel på sand det ligger ju dessutom kvar på vägen vid minusgrader.Det saltas ju inte uppåt landet varför ska vi ha skiten neråt landet avskaffa saltet

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt mig finns det egentligen få tillfällen då det egentligen verkligen behövs salt på vägarna och det är när det finns stor risk för glansis (t ex vid underkylt regn), vid nästan alla andra tillfällen skulle det gå att halkbekämpa genom plogning och/eller sandning. När man som nu (tidigare) vräker ut salt på vägarna för att försöka få bort snö - och i stället skapar slask, görs det enbart av bekvämlighets/billighetsskäl. Det är nämligen förhållandevis billigt att halkbekämpa med salt...

Utan saltet hade vi förmodligen haft ännu äldre bilpark än vad vi har i dag - det är ju som bekant rosten som främst gör att bilar skrotas ut (bortsett från rena olyckor)....saltets "bilpopulutionsutrensande" effekter är på gott och ont! ;o))

Nya EU-krav på att minimera miljöförstörningen kring vägarna (saltföroreningar) har dessbättre satt press på våra snåla väghållare att hitta alternativ till den kortsiktigt billiga saltningen!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Egentligen så är inte saltet som sådant som är problemet. Det dör visst ett hundratal personer av dubbdäcksdamm årligen om man får tro kvällspressen. På det så tillkommer det alla som inte statistiskt kan beläggas som har vattenplanat i dubbdäcksfåror. Sen vill vi inte ens tänka på hur många liv som har gått till spillo på grund av värdelösa godkända stenhårda hockeypuckar utan ett tillstymmelse till grepp. Respektlösheten inför halkan och överskattningen av den egna förmågan drar sitt strå till stacken. Addera valfi siffra på det och försök att sova lugnt i natt...
Jo visst är även jag tacksam på ett sätt att saltet minskat.Det som oroar mig är att många här nere i landet är usla på att köra på vintervägar.Men förhoppningsvis så lär väl folket sig här så småningom också
Kanske ska tillägga att jag själv behärskar vinterunderlag hehe
Vägverket har här nere i skåne gått ut med att de fr.o.m. nästa vintersäsong ska dra ner på saltet. Alltså denna vintern ska det saltas som vanligt. Nästa år är det tänkt att det ska saltas som vanligt i början av vintern för att trappas ner allt eftersom folk vänjer sig vid halkan (för av någon anledning så måste vi vänja oss vid halkan varje år - den överraskar ju de svenska bilisterna gång på gång). Sen en sak som jag tror många ignorerar eller inte känner till: Vägbanans temperatur är så gott som alltid några grader lägre än lufttemperaturen. Det innebär att när det varit +5 grader på dagen och framåt eftermiddagen sjunker ner mot +2-3 grader och solen fortfarande skiner, så kan det vara nollgradigt på vägbanan.

518jimmy: Det är därför de saltar i 3-4 plusgrader.

Om vi här i söder hade haft lika fina vintrar som i norr, så hade vi kunnat skita i saltet här med. Är det någon stans som salt och dubbdäck behövs så är det i landets mest södra delar. Temperaturer runt nollan nästan hela vintern bjuder till många frysningar/tiningar och återfrysningar igen. I flyget pratar man om att den största risken för halka (landningsbanor) är mellan +5 och -5. Bilarnas frostvarnare brukar tända sin varningslampa vid +2. Då är det så gott som alltid nollan på vägen.

Hade vi här nere fått en riktig vinter som håller goda minusgrader, så att snö och annat får stanna, så hade det inte varit lika viktigt med saltet. Om det inte blåser; i och med slättlandskapen så innebär blåst vid snöväder att snö blåser över vägarna och polerar dem.

Ovanstående förhållanden tillsammans med bristande respekt för halkan ger oss många halkolyckor. Sen så är det mer dubbfria vinterdäck här än i Norrland, vilket ju är intressant. Norrlänningen är van vid vinter och vill inte fuska med däcken (även om dubbfria snödäck säkert klarar jobbet ibland). Skåningen resonerar ofta att "här har vi inga riktiga vintrar ändå" och struntar i dubben trots att isen är den verkliga faran här.
Varför dom inte sandar beror på att det är betydligt dyrare än salt.

Sen har dom börjat salta här uppe också fastän det är -10 fullkomliga fullblodsidioter. För 10 år sen hade vi suveräna vintervägar torra och fina nu är det bara blött och slaskit men idioterna som bestämmer har förmodligen inte körkort.
852
Sörpan
325xi -02
Enda gången det är befogat med saltning är vid underkylt regn.

Man kan ju undra varför man saltar vid -10 eftersom det fryser vid -7 har jag för mig?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Dom får gärna minska ännu mera på saltandet. Det saltas totalt fel. Här i Västeråstrakten så saltades det för fullt mitt på dan, 3 timmar senare så har vi 3 plusgrader och bara saltsörja överallt.

Om folk lärde sig att anpassa hastigheten efter väglaget så vore det inget problem. Och dom som inte kan det får lära sig eller skylla sig själva...
Synd bara att dom drar med sig andra trafikanter om dom orsakar en olycka.

Det är ju väldigt konstigt att norrlänningar klarar av att köra bil utan salt...

Keep Your Distance!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.