AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.615

Blev av me lappen och yttrande vid körkortsingripande.

Blev av me lappen i Fredags när ja totalt missade 30 skylten:(
51km/ gick de i så de blir en ynka km för fort för att klara lappen.
Hur länge blir ja av me lappen tror ni?
Det borde förmildra straffet en del om man fyller i en sån där lapp om yttrande vid körkortsingripande dom fins hos Länsstyrelsen, men hur ska man skriva på bästa sätt?
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Försök få någon arbetsgivare att skriva något att Du kan bli arbetslös om Du inte har tillgång till bil, eller något annat viktig åtagande i samhället. Jag klippte en 50 skylt i 89km/h och klarade mig utan lapp i bara en månad. Har Du inte haft alltför kriminellt körsätt tidigare, bör Du inte bli drabbad av så mycket mer. Lycka till!
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag tippar på 1600:- i böter och 2 månader, det brukar vara praxis...
...... om du inte har några gamla synder i bagaget!

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
1 månad om din arbetsgivare kan motivera att du behöver bil i tjänsten. Två månader annars.
Bjoerck: Det dä är helt individuellt från fall till fall. Jag har varit med om flera fall där handläggaren fullkomligt struntar i om arbetsgivaren kan styrka att körkort behövs i tjänsten eller ej. Självklart om du kör taxi eller budbil är det en annan sits. I de fallen blir du iregel alltid av med jobbet vid en sådan händelse.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
wendtan: Självklart förutsätter jag att körkort KRÄVS för att kunna utöva sin tjänst. De som brukar få spärrtiden reducerad är alla chaufförsyrken, resande säljare etc där bilen är avgörande för att kunna sköta jobbet.
jag kan säga att länsstyrelsen inte tar så väldigt stor hänsyn om du behöver kortet i jobbet(iag inte i väserbotten) jag yrkade på det pga att jag har arbetstider där det är omöjligt att ta sig till och från jobbet med buss men det blev ingen förmildring
Powder80: Att resan är svår till jobbet är inte något skäl till reducering av spärrtiden. Det är snarare syftet med indragningen. Att göra vardagen lite svårare så du kör långsammare nästa gång... Om reducering skulle ske för alla som får det svårare att ta sig till jobbet så skulle nästan varenda svensk på landsbygden få reducerad spärrtid.

Vad jag menar är att reducering av spärrtiden ofta sker för yrkesgrupper som är BEROENDE av körkortet för att kunna utöva sin tjänst aktivt. Exempelvis taxichaufförer.

En kompis till mig jobbar som resande säljare och körde 58 på 30-väg. Då han fått en bot för en fortkörning några veckor innan så trodde både han och polisen att indragningen skulle bli tre månader.

Hans arbetsgivare skrev ett standardbrev till länsstyrelsen och spärrtiden blev 1 månad.

Om man lyckas få sin arbetsgivare att skriva på att man kör mkt i tjänsten så kan det alltså förmildra omständigheterna...
Kollar Länsstyrelsen upp detta eller kan arbetsgivaren ljuga lite för att va schysst mot mej utan att få skit för detta?
Tips på hur arbetsgivaren ska formulera sig?
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Det är klart att dom kollar det, annars skulle väl "alla" vara beroende av sitt körkort i tjänsten, dum fråga.

Har du kört för fort är det bara att ta lärdom av påföljden, det är därför sådana utdöms.

Är det 30 så är det, inget konstigt i det, bara att vara uppmärksam i trafiken....
t80196 Om du läste lite mer nogrant innan du besvarar så vore ja tacksam...
Eller menar du att Länsstyrelsen gör så stora forskningar om din arbetsgivare ljuger lite och säger att du måste ha körkort i tjänsten?
Hur skall Länsstyrelsen kolla detta när arbetsgivaren styrker ditt behov om han ljuger eller inte?
In
355
Inot
745iA -02
För mig låter det helt korkat att nån som behöver körkortet i tjänsten skall få ett mildare straff.

Aha! Du är yrkeschaufför, ja ja, då straffas du lindrigare. Visst, då det är länstyrelsen som beslutar och det finns speciella fall. Men det är alltså inte bara att säga/skicka in ett intyg idag där det står att du behöver bilen i tjänsten.

Körkortsindrgning sker vid 21km/t för fort på 30-väg Rapport till åklagare vid +31 för fort.

Upp till 30km/t förfort så är bötessatsen 800-2000 över 30km/t så är det åklagare som beslutar om straff + bötesbelopp. Samt att man måste ansöka om att få tillbaka sitt körkort, man får tillbaka det, men det är ett "nytt" körkort som tillverkas, man får alltså inte tillbaka det "gamla" automatiskt.

Har man prövotid och överstiger 21km/t så är det nytt teoriprov som gäller.

Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Inot:

Det märks att du alldrig ahr arbetat som yrkeschafför. Alla kan göra den tabben att missa en hastighets skylt (även om man jobbar som chafför av något slag), däremot tycker du verkligen att det är berättigat att man skall bli av med jobbet om man har gjort det misstaget? Däremot är det upprepade tillbud tar inte länstyrelsen någon hansyn till ditt behov av körkort i jobebt.

Jag kan tillägga att jag har kört yrkes i 5 år utan att ha "tappat" kortet under den perioden.
In
355
Inot
745iA -02
tja vad skall jag säga herr idde?

Jag har kört lastbil och budbil själv i 10 år så dina antaganden är rent åt pepparn.

Alla kan göra misstag ja, men om man skall ha gråzoner där vissa skall slippa följa lagen för att de tillhör en viss yrkeskategori är rent åt pepparn och det är min åsikt.

Sen är det så här vad det gäller jobbet. Om man blir av med det så är det faktiskt INTE länstyrelsen, vägverket eller åklagarens fel eller vad jag tycker som ligger till grund för ett sådant beslut. Arbetsgivaren beslutar om detta ansvaret ligger alltid på den enskilde personen.

Ditt resonemang låter lite som "det var halkans fel att jag körde av vägen" Om du fattar *ironin* i det hela.

Herr idde, du är mera än välkommen att förklara för mig, varför du som yrkeschaufför skall få en månads straff (alt inget straff alls )vid 40 km/t för fort på 30väg vid ett dagis, medans jag som är prickfri (peppar peppar) i mera än 25års bilkörande och straffas med indraget kort + uppkörning + höjd premie på bilen mm.

Gör man fel, så tar man sitt straff/ansvar oavsett om felet var med avsikt eller inte.

Ungefär som att säga, jag missade att köra nykter?
Inot: Tycker du det är lika kännbart med 2000:- i böter och två månaders körkortsindragning för en person som jobbar hemifrån och tjänar låt säga 1 000 KKR/år jämfört med en taxichaufför? En taxichaufför som inte ens har en fjärdedel av den lönen samt är helt beroende av körkortet för att kunna tjäna sitt levebröd?

Böter och körkortsindragningar slår snett.
In
355
Inot
745iA -02
Bjoerck: Nej, jag tycker det inte är lika kännbart, jag har heller inte påstått det.

Men hur är det då med nån som exempelvis är hemmafru och har noll i inkomst? skall hon slippa allt och alla lagar där det döms ut böter?

Min granne exempelvis, han är egenföretagare, tjänar en mille mera än mig, jobbar hemifrån, dock så har han inte mera pengar över då allt är betalt, och för honom så skulle 2k i böter slå hårdare än för mig, så ditt resonemang håller inte fullt ut.

En lösning är att göra böterna till dagsböter, då får det samma effekt oavsett vad man tjänar. Eller rättare sagt, det "borde" får samma effekt (dock inte om man ser till ovan), men det är ju byråkratsverige.........

Det man alltid försöker göra är att komma undan, att slippa ta sitt ansvar, ursäkter hit och dit. Prova med detta för det funkar osv...

Med andra ord så skall de som har det "bra" straffas hårdare och de som har det sämre slippa?

Att åberopa att man behöver bilen i tjänsten håller knappast tycker jag, kika bara på hur många som behöver den där.

jag själv behöver den, och skulle jag bli tagen för fortkörning och riskera att bli av med körkortet en tid så skulle jag knappast gå till min arbetsgivare och tigga om ett intyg för detta. Jag är hellre rakryggad och tar mitt straff
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Ganska konstigt resonemang...
Om jag har 10 mille på banken och rånar nån annan så ska jag få ett längre straff än om en uteliggare gör samma sak? Är det alltså mer befogat av uteliggaren att råna eftersom han är i större behov av pengar? Det finns något som heter "Lika inför lagen". Är man taxichaffis eller har nått annat yrke där man behöver lappen mer än någon annan så får man väl fundera på detta INNAN man bryter mot trafikreglerna! Sedan tycker jag att yrkestrafikanter ska vara ett föredöme för vanliga bilister, dom har ju trafiken som sin arbetsplats.
Tomas: Mitt inlägg i diskussionen gjordes efterom jag till skillnad från Inot tycker att en körkortsindragning svider hårdare för en yrkeschaufför än för en som jobbar hemma. Därför förstår jag att Länsstyrelsen ger dispens för de som kan mista jobbet för en fortkörning.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Min personliga uppfattning är att om man är yrkeschaufför så får man tänka sig för extra noga innan man bryter mot trafikreglerna. Man måste ju inse vad konsekvenserna blir, det är jag ju själv varse om varje dag och jag behöver inte kortet i tjänsten. Hade jag jobbat på länsstyrelsen så hade jag nog tänkt "din dumme fan, tror du att jag ska ge dig dispens för att du behöver körkortet i tjänsten, det skulle du tänkt på innan du dummade dig". Jag tycker inte det finns några ursäkter förutom i nödfall, köra gravida tanten till BB, förblödande medmänniska, eget dödsfall;-) osv. Annars så finns det väl egentligen inga förmildrande omständigheter?
kilroy
Att drabbas av en tillfällig "blackout" så man oavsiktligt missar en 50-skylt kan ju drabba både yrkeschaufförer och vanliga bilister. Det behöver ju inte heller betyda att man helt plötsligt förvandlas till oansvarig förare rent generellt.

Däremot kan man ju dra parallellen med andra yrkesgrupper som också drabbas när/om de begår något fel i tjänsten. Både läkare, sjuksköterskor, advokater, poliser m fl kan mista sin yrkeslegitimation vilket väl kan vara jämförbart med taxichauffören som förlorar körkortet...

Mig veterligt har jag aldrig noterat någon debatt om att dessa mister sin yrkeslegitimation...vilket på ett sätt är ett värre straff eftersom en förlorad yrkeslegitimation är praktiskt taget omöjlig att få tillbaka.

Körkortet får man ju faktiskt tillbaka efter en viss tid...

Mvh kilroy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.