|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Var och bytte olja på min e30 idag och till min stora förskäckelse lyckades jag dra av bulten till oljetråget. Som tur var fanns dessa bultar på OK där jag var. Bulten gick av strax efter det att gängorna börjar men det var inga problem att dra i den nya bulten. Olja forsade ur hålet vilket förmodligen berodde på att den avdragna biten "ramlat" in i oljetråget. En annan orsak kan vara att bulten är ihålig en bit in från toppen, men då borde jag väl inte ha kunnat dra i den nya bulten? Min fråga är om det är skadligt att toppen av den avdragna bulten ligger kvar i oljetråget? Finns det ett filter i tråget som hindrar biten att ställa till problem? Vad ska jag göra? Otroligt tacksam för svar innan jag ska till jobbet i morgon. Har redan kört ca 15km med bilen från OK och hem men vill inte äventyra motorn om finns risk för att bultbiten ställer till problem. | |
|
Bulten är ihålig och kan gå av vid utmattning/för hårt dragen.Men hur fick du i den nya när den gamla satt kvar?ev så har du snurrat i den gamla så den trillat in i tråget nu.Annars så är det inga prob o gänga ur den gamla med en bred mejsel tex. Mvh/Micke |
|
|
Bulten är om jag inte kommer ihåg fel M12*1,5 nyckelvidd 17mm. Mvh/Micke |
|
| Ärligt talat vet jag inte förutom att jag drog i den nya bulten och det funkade. Min fråga är om det är skadligt/farligt om det nu är så att toppen på den gamla bulten ligger i oljetråget? Kan vara så att toppen sitter kvar i tråget. Det verkade som att den nya bulten var något kortare än "orginal" | |
| Det jag kort undrar är alltså: Är det skadligt/farligt att ha den avdragna toppen till bulten liggandes i oljetråget? | |
|
Jadu själv skulle jag inte åka med en lös sak i tråget. Vilken dim var det på bulten du drog i då. Om nu den du drog i var kortare än orginal så finns det stor möjlighet att den avdragna sitter kvar. Mvh/Micke |
|
| Sitter den avdragna bulten kvar så är det väl lugnt för då kommer den ingen vart. Sitter å andra sidan inte kvar är det problem, men det finns väl ett filter innan oljepumpen vilket skulle innebära att bultbiten inte kommer någonvart? Jädrans mkt jobb att demontera oljetråget. | |
Hälge |
Tror det skapar betydligt större problem att försöka plocka bort bulten. låt den ligga där den är nu, den är ju även till viss del magnetisk så den rullar ej omkring hej vilt. Dessutom ligger den på en mkt begränsad yta i oljetråget. Inger kan hända, om du nu inte vänder uppochned på bilen :-) |
sise |
ska inte vara någon fara om den ligger i tråget ,. den ska inte kunna komma nånvart ,, |
|
Pluggen är inte magnetisk! Att ta bort oljetråget är inte så farligt svårt, men köp en ny trågpackning innan du lossar tråget. Att ha lösa metalldelar skramlandes i tråget skulle kännas obehagligt, även om den inte kan sugas in i oljepumpen pga att det finns en grovmaskig sil i ändan av sugröret. Dock vet man aldrig vart skruven kan ta vägen om man kör på extremt skumpig väg...jag kanske överdriver hotet om att den skall fara upp i rörliga delarna, men jag skulle som sagt vilja ha bort den. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Hälge |
Eftrsom du drog i en kortare bult, så misstänker jag att bultbiten fortfarande sitter kvar i de sista gängorna, du kan lossa den nästa gång du byter olja. (Skruva ut den då istället för in ;-)) |
|
ta ut den på en gång. hellre 2 tim jobb med att ta bort olje tråget, än x antal timmar med att renovera motorn. ta inga risker. lycka till |
|
|
Om jag vart du skulle jag åka och tappa ur den olja som finns i motorn i en ren hink och sedan titta efter om bulten sitter kvar en bit i i gängorna, gör den det så hade jag låtit den sitta kvar annars hade jag nog plockat bort den även om det är "riskfritt" att låta den ligga kvar. "Detta är dock min högst personliga åsikt" |
|
| Tack för alla svar! Kommer att tappa ur den nyss bytta oljan och se om pluggen sitter kvar i de innersta gängorna. Gör den det är problemet löst, gör den inte det så får vi se... | |
| En kort fråga till: Är det ingen annan som råkat ut för samma grej? | |
Hälge |
De flesta brukar nog råka ut för "Gängpaj" lite jobbigare läge..Usch. Drog du allt vad dù orkade när bulten gick av ? Var det samma gänga på den nya kortare bulten? Hur fanken kunde du skruva i båda två samtidigt? |
|
Hej 1967! Som Du kan se av dessa länkar är Du inte ensam om detta problem! Länk Länk Länk Vixit, dum vixit, laetus |
|
| hej! På min 318i e36 drog jag av pluggen på en OK-mack en fredag kväll (nåt otur med pluggar och att byta olja på en ok-mack) iaf så satt 1/4 av bulten kvar i tråget men den är ju ihålig så det var bara att stoppa in ett bits till en mejsel i den ihåliga delen och gänga ut den...sen hade dom en enda plugg på hela macken som passa en lite kortare modell. | |
|
1967: ser inte vad problemet är riktigt. det är väl bara ta bort oljetråget och ta bort det resterna. svårt??? vill du fixa det på plats. är det bara ta en borr som är 1mm mindre än gängan, och borra ut det. gjort på 10 min. men bäst av allt är att ta bort tråget. :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.