AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.571

bmw 525i 92 dricker olja

hejsan jag har en bmw 525i 92 som har gått 35000mil snart
och den dricker olja som fan.ca 3liter varannan vecka
å jag vet inte vad felet är den läcker ingeting.
Hur ska jag göra?
vet någon vad felat kan vara?
jag har lagt ut 20.000kr på den nu
med ny lack nya stötdämpare runt om ny koppling ny växellåda
mm..

så jag undrar ska jag lägga mera stålar på rovan eller köpa en ny motor?och då undrar jag om man måste vara en einstein för att få i den elelr om det är som på en volvo?

tacksam för svar //tobbe

firre
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Antagligen så förbränner motorn oljan. Dåliga o-ringar eller ventiltätningar. Det resulterar i att du måste lyfta toppen mao mycket jobb. Om du köper en beg motor så vet du ju inte heller exakt i vilken kondition den är i, så en reparation är således väntande, förr eller senare.

Däremot om du renoverar din nuvarande så byter du topppackning, planar toppen, fräser ventilerna och byter tätningar så kommer motorn med stor sannorlikhet att rulla 10 000 mil till innan den kommer krångla igen.

Det beror på hur mycket pengar du har, eller hur pass duktig du är på att skruva. Men jag skulle ha reparerat den som sitter i. Men som sagt, att oljan försvinner beror på att oljan förbränns, har du inte märkt att bilens avgaser är svarta?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tre liter på 14dgr. låter mycket, men hur mycket kör du på den perioden?

Kan även vara slitna kolvringar/cylinderfoder som resulterar i oljeförbrukningen.

Vilken olja kör du med?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
hur mycket tror du att det skulle gå på om jag fixade det där på verkstad?
topppackning,planar fräser och byter tätningarna.
om jag står för topppackningen själv

å ja jag har märkt att avgaserna är svarta hela skiten där bak blir oljit
och det luktar besin om oljan
men som sagt den har gått 35000mil
så jag måste göra nått åt motorn med tanke på att jag har kagt ut så mycket pengar på den.
60mil på den perioden brukar jag köra ungerfär.
ganska häftigt,men det är ju en bmw så man kan ju inte låta bli att gasa ;)

jag kör med/eller jag körde med 10/40w
så jag är ganska trött på att byta olja hela tiden,framför allt väldigt dyrt!
men vad tror du att priset landar på 3-4k?

mvh tobbe

firre
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om bakre delen av bilen är helt svart och oljig och oljan luktar bensin, är det troligen en eller flera kolvringar som är dålig.

Att byta kolvringar är ingen liten reparation och troligen är det bättre att försöka finna en bättre begagnad motor på en skrot.

Du kan prova en tjockare olja (typ 10W60 eller 15W60) men i ärlighetens namn tror jag inte att det kommer att räcka...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Det går loss på mera än så att lämna in toppen på renovering, bara sotsatsen som behövs kostar 1200, planning brukar gå på runt 500, sedan ska du juh byta kamrem och rulle oxå, kan bli en slant detdära, för verkstäder tar juh som bekant en hel del betalt för jobbet oxå
ok vet du någon skrot som har mycket bmw bilar..

och motorer till bmw?

firre
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
om motorn tar så mycket olja tyder det på att mer än ventiltätningar och styrningar är kass,när en motor har gått så långt som din är garanterat iallafall kolvarna slitna långt under värdena,jag har renoverat bmw motorer som gått 25000mil där kolvarna varit under värdena,det är kolvarna som slits mest på dom flesta bmw,cylindrarna brukar klara sig länge.sen har du kedja på din,ej rem,vad jag vet så håller kammarna bra på dessa motorer jämfört med vissa andra.men om din motor är så sliten som jag får intryck av så är det DEFENITIVT inte lönt att ens lyfta på toppen!
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Det låter som att det är dags för en toltalrenovering. Med tanke på hur mycket som skall göras så tror jag att det mest prisvärda du kan göra är att du köper en beg.motor
T.ex Karstorps bildemontering (norrköping?) brukar ha en del BMW.

MVH:
Sakke
en
40
enzo
BMW 525i 24v -91
hmm inte kommer jag ihåg att en 92:as 525 har kamrem?:b
det är en 24v med kamkedja så den kostnaden behöver du inte oroa dig för..
är det inte ide att göra ett kopressionsprov på den först för om kompet är bra så borde det vara ventiltätningarna bara en idé..
MVH Johan
har redan gjort det..och det skillde max o.7 på en cylinder.. och det var med olja..men jag har fått ner olje förbrukningen nu iaf
men jag tror att tätningarna e slut inte ringarna!!
Jag håller på att byta mina ventiltätningar just nu. Har också en 525i 24v -92
min drog nog någon liter i månaden men åkte inte så mycket. så den drog rätt friskt mycket tror jag. vad var det för fel du sa att du fått ner förbrukningen? MVH Johan

ja du jag bytte olja till ett annat märke,bytte avgas system och luftfilter men den dricker ju olja fortfarande men inte lika mycket..du när man ska byta tätningar måste mnan av med toppen då?har hört att man inte ska behöva det!

mvh tobbe
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
dom flesta motorer kan man byta tätningar på utan att ta av toppen, genom att sätta tryck i förbränningsrummet, och göra ett specialverktyg till att trycka fjädern.
Jag tog av min topp idag i alla fall så ska jag kolla ventilerna så dom är täta och kolla toppen så den är plan. Sen byter jag tätningarna samtidigt tyckte att det var lika bra när man ändå höll på. MVH Johan

Jag tog av min topp idag i alla fall så ska jag kolla ventilerna så dom är täta och kolla toppen så den är plan. Sen byter jag tätningarna samtidigt tyckte att det var lika bra när man ändå höll på. MVH Johan

du är det svårt att lyfta av toppen på bilen?och byta tätningarna?
har aldrig gjort det förut.
du kanske har några knep?mvh tobbe
det var första gången för mej på bmw har lite erfarenhet från volvo saab annars var det inte så svårt det enda som jag tyckte var knepigt var kam kedjan och nollställning av motorn. Eftersom jag inte hittade någon information om detta, men med dessa uppgifter så bör det inte vara några problem inte knepigare än någon annan bil... MVH Johan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.