AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.177

Bästa temperatur

Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Har ställt in bilen nu, och undrar vilken är den bästa temepraturen att ha den i, hörde av en att cirka 0 gradigt är bra att ha den i, om det är för varmt så är det lättare att det kommer rost, stämmer det?
/Oskar
Tvärtom mot vad jag hört, runt 0 och strax över är sämst. Vid höga temperaturer samt minusgrader rostar det minimalt.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Det är egentligen inte temperaturen utan luftfuktigheten som är det väsentliga hur lätt det rostar. 60% RF räcker för att det ska börja rosta.
Varm luft kan dock bära en större mängd fukt vilket i sin tur ökar förmågan att något börjar rosta.

För att undvika rost kan man därmed antingen avlufta varm luft med t.ex luftavfuktare eller sk. Torrboll eller hålla en låg temperatur för att på så sätt hålla ner luftfuktigheten.
Kvitter nog vilken temperatur det är bara den inte varierar.
Ju jämnare desto bättre.

///Micke
Min cabrio → Länk
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Tänkte sätta 1par torrbollar vid bilen med, sen så får man väl stänga av elementet se vad temparaturen hamnar på-
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Som Ztephan sa så länge det inte är så hög luftfuktighet så spelar väl inte temperaturen så stor roll? bara det är bra ventilierat, men om det är varmare är det inte lättare att det bildas kondens?'
/[aws-kahr]
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kondensen bildas vid temepraturväxlingar. Plussgrader och någon form av luftavfuktare borde vara det bästa.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Har några torrbollar se om dom tar i sig något..
Mi
289
MickeM
2002-73
Jag ställde in två torrbollar i mitt kallgarage för 5 veckor sedan, och de är fortfarande snustorra. Hur lång tid ska det ta innan de blir fuktiga, eller kan det vara så att jag har torr luft i garaget?

Mvh

Mícke
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Nej då dom behöver inte vara blöta, om du inte har fukt i luften så blir de torra.. hur många grader håller du i garaget MIckeM??
/Oskar
Mi
289
MickeM
2002-73
Ja, det är ett oisolerat kallgarage så det borde vara samma temp som ute. Dvs skiftande...=)

/micke
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
okej..
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Vid minusgrader så fungerar torrbollarna dåligt.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
vill man vara på den säkra sidan så köper man en riktig avfuktare!

Z MMM Coupe
Eller har man bilen i ett varmgarage som jag.
Temperaturen ligger konstant mellan 18-21 grader. :-)

///Micke
Min cabrio → Länk
Mi
289
MickeM
2002-73
Skulle jag värma upp garaget blir det som att "elda för kråkera"...;) Och det har jag tyvärr inte råd med...får eventuellt framöver isolera och värma upp.

Mvh

Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.