AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.462

Hur många kör sina M3 e46 på vintern, hur många ställer av dom ?

Sida 1 av 2
AC
97
ACS
M3 -01 AC Schnitzer
M3 Cab -96
M5 -90
Tjena!

Undrar hur många M3 e46 ägare som kör med sin M3'or på vintern? Och hur många som ställer av dom ? Tänkte det kanske trots allt är bättre och köra med bilen då o då för att den ska må bra i motor/drivlina ? Finns det några elektroniska gasspjäll eller andra avancerade saker i bilen som ständigt behöver ström för att inte "balla ur" ?? Så man inte får en massa problem 5 mån efter när man ska starta upp bilen igen ?? Ngn som ställt av sin E46 M3 förrut utan några problem ? Ska man byta olja + filter innan till ny TWS olja före avställningen? Bilen ska ev stå avställd i värme garage 18-20C+.

Tackar på förhand!!
sn
99
snoo
M3(E46) - 2003
bilar är till för att köras :)
ACS:

hej, jag körde ett år under vintern med M3:an utan större problem avspolning varje dag på jobbet hörde dock till den trista vardagen. året efter inköptes en vinterbil så då ställdes m3:an kördes dock då och då i garaget som var stort nog att komma upp i högre hastigeter. Vid dessa tillfällen var det inga problem att starta upp bilen rätt temp kom ganska snabbt trots omständigheterna.
M3artin
Självklart ska du köra din bil på vintern. Roligare än bakhjulsdrift när det är halt finns väl inte??
AC
97
ACS
M3 -01 AC Schnitzer
M3 Cab -96
M5 -90
snoo; M3artin , : Jag tänker mest på alla stenskott man får på bilen + all j*vla salt !!
sn
99
snoo
M3(E46) - 2003
ACS: Är saltet verkligen så extremt farlig ? Stenskott får man ju när som ..

Tycker det är skumt som fan med alla som tvättar sina bilar dagligen pg.a salt , smuts och gud vet vad. Sliter ju säkert mer på bilen och lacken än att bara låta den vara ifred.

Farsan är lite extrem, han tvättar bilen alltför sällan på vintrarna, (typ aldrig)
Själv (har jag varit) lite mer rabiat med tvätten, framför allt varje gång man skaffat en ny bil.

Med facit I hand har jag insett att det bästa för bilen (och troligen dig själv) är faktiskt att inte vara för besatt med att tvätta den hela tiden,

låt den vara lite skitig och samla lite salt under vintern, givetvis så spolar du av det lite då och då.

En bil är ju förhoppningsvis tillverkad att tåla lite skit ?

Framförallt BMW? :) Kvalite går väll just ut på att tåla användas.

Det är bara min åsikt, Har själv vinterkört alla mina bilar och dom är precis lika fräsha på våren som förgående höst. aldrig problem med rost, lack eller dylikt pga salt.

AC
97
ACS
M3 -01 AC Schnitzer
M3 Cab -96
M5 -90
snoo, men all sten som VV häller ut vägarna, iaf i Skåne tycker det är rätt mkt på vissa ställen! Och mina däck som är 255 breda samlar upp dom och orsakar faktiskt rätt mkt lackskador på skärmarna bak. Visst går ju och lacka om till våren, men rätt tradigt eftersom jag gjorde det i sommras :)
Jag ställer av och skulle aldrig få för mig att köra på vintern.
Bilar slits en hel del när de körs under vinterhalvåret, inte minst här i Sthlm. Vi fick någon cm snö här om dagen, och då va de ute och saltade som galningar. De har även vällt ut en massa grus/sten på våran gata här utanför! :( Körde bara M3an på sommaren när jag hade den och likaså med Porschen. Varje dag så får man ett stenskott på motorvägen under den här årstiden. När det gäller saltet så är det så sabla starkt så personligen tycker jag att bilen skall tvättas ofta på vintern. Iallafall en gång i veckan. Tror dessvärre ändå att det inte hjälper helt från saltet. Hade en 320i -94 en gång i tiden och den tvättade jag varje vecka. Fick ändå en rostros på våren :( Annars kan man ta polares pappas Subaru Impreza som exempel. Han tvättade inte bilen ens en gång förra vintern. Idag har den rost lite överallt, t.o.m. på takluckan. Årsmodell -99. Sen när man ska tvätta bilen på våren så är det ett h-vete att få bort all ingrodd smuts =( Återigen, polarens mors Ford Foucs årsmod -00 vart i princip genom rostad på ena bakdörren efter en vinter.

Håller bestämmt fast vid att saltet är dåligt för bilen och de som vill köra sina "finare" bilar på vintern kan räkna med rost bara efter några år. Ska lämna in fars 530iAT-02 på goodwill så den har en rostros på bakluckan :(

Kan hända att Hasso ser denna tråd och får sig ett skratt då jag varje år skriver långa inlägg om hur mycket jag hatar vägsaltet :) Så då fick det bli ett inlägg till i år igen Hasso! :-D

Mvh Tobias
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Hade M3 E46 tills i våras. Jag körde året runt. Det handlar ju knappast om en entusiast bil i den bemärkelsen att den endast skall användas i solig väder på söndagarna. Och att inbilla sig att man får mer vid en försäljning är ju bara att lura sig själv. Alla vet ju att köpa bil är ett bra sätt att förstöra kapital.

Så använd bilarna!!! Sen vet man ju inte heller hur länge man lever!!

Mvh

Jonas
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
hatar också vägsalt...
så länge bilen är hyfsat nu klarar de ju sig.. annars rostar ju BMW en del tyvärr...
ställde av min 750 E38 idag, den är nyimport och helt rostfri och vill gärna att den skall förbli de
får hålla till godo med Fabia RS TDI -06 ett par månader...

BMW CS #5139
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Jag kör året om och det funkar kanon bra.
Varför ska man köpa en bil förr 300k och bara låta den stå....

/// Fredrik
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Perfekt vinterbil ju! ;)

/Robban
AC
97
ACS
M3 -01 AC Schnitzer
M3 Cab -96
M5 -90
ZxD: hehe ;) Men inte säkert att nästa ägare delar samma uppfattning ;)
Men ingen som vet ifall det är 110% säkert att ställa av bilen och slippa problem sen när man ställer på den igen 4mån senare, alltså om där är nån elektronik som kan flippa ur utan ström ?
Visa användare
184
Kalle m3
G32 640i GT beställd
535d Xdrive M-sport -16
520d Xdrive Touring-14
M3 -09 Cab
ACS

Koppla till en underhålls laddare. Det gjorde jag i fjor fungerade kanon. Köpte laddaren på Mekonomen för 700 kr. Tror att den heter c-tek.

Mvh
AC
97
ACS
M3 -01 AC Schnitzer
M3 Cab -96
M5 -90
Kalle m3: Japp, Har redan en Ctek MULTI XS 7000. Så den ska jag ha igång och underhålls ladda med :) Men tänkte ifall ngt skulle gå snett, och bilen skulle bli helt strömlös, om det kunde innebära några problem ?
Körde väl 1500 mil förra vinter med min och den tar ju sig fram bättre än alla andra bmw (xdrive undantaget)... Sen så får jag stenskott året runt av alla slöa bilister man måste ligga och trycka i rumpan på ;)
AC
97
ACS
M3 -01 AC Schnitzer
M3 Cab -96
M5 -90
Imola: Hur lyckas du göra bilen så lättkörd på is/snövägar? ;) Kör du med dubbade däck eller? :) Förra året provade jag o köra med friktionsdäck,, och det var verkligen svårt för de var halt som fan =/
Nokian hakka 4 ;)
Jag hade inga som helst problem att ta mig fram, blev glatt överraskad!
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Ni som kör era m3or (och couper generellt) har inte ni problem med dörrarna på vintern. Fönstret åker ju ner en centimeter när man öppnar dörren. Nu kör jag visserligen inte M3 och tvingades förra vintern ha den stående utomhus vilket kanske inte så många M3or gör men ibland måste ni väl ha haft den ute någon timme.

Hur åtgärdar ni detta smidigast, jag har använt silikonstift men inte helt nöjd.
AC
97
ACS
M3 -01 AC Schnitzer
M3 Cab -96
M5 -90
Imola: Hehe,, det förklarar saken :) Men jag blev informerad att med en sån motorstark bil som M3 så kan man ej köra med dubb, för man lär inte ens hinna "sätta" dubben i däcket, innan alla har slitits loss :( Så jag fick inte köpa Hakka 4 hos min däckfirma :P Han sa att han var säker på att jag skulle komma tillbaka inom 1 vecka och klaga över däcken!!

Ekan: Mina dörrar frös som tur aldrig fast ;) Annars finns de nog inte så mkt bättre saker man kan använda för o förhindra fast frysning!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.