AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.398

Köpa 330 i

_m
67
_masitaly_
BMW X4 35d 2017
Som topic, jag och sambon ska köpa våran första BMW kan inte spec. mycket om bmw sen tidigare. Var och kollade på en igår, den var riktigt fin välskött dock lite stenskott på huven, -02 uttagen 01-11, 8300 mil, svensksåld en ägare, standar utr(tror jag) anstisladd, regnsensor, sportstolar halvskinn.
De vill ha 185 000 kr, är det rimligt?

Magkänslan säger att det är rätt, dock den första 330: n vi kollat på, helst av allt hade jag velat ha en som gått ca 5-6k miln men man kan inte få allt antar jag.

Från villket tillverknings datum kom faceliftet och nya framvagnen?

Mvh
Rikard
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Facelften på sedanen kom i och med modellår 02. Jag har för mig att modellåret 02 inleddes i september 01.
ap
21
appetite
330 Ci E-46
En härlig bil med en fantastisk motor. Personligen tycker jag dock att du ska se dig runt lite innan du bestämmer dig. Det finns enormt utbud, och just "din" bil, men den utrustning och milantal du önskar finns garanterat runt hörnet. Priset är det dock inget fel på!

Lycka till..

Hälge
Är det E46 vi talar om ? iså fall "LÅT BLI " den modellen är så extremt rostbenäegen att den närmast kan liknas vid en gammal Renault från tidiga 70 talet.

Sök på forumet om E46 och ROST. Då har du underhållande läsning fram till sommaren. Tidernas största FLOPP.
_m
67
_masitaly_
BMW X4 35d 2017
Tycker inte jag hitat så många 330i sedan till salu har kollat ganska mycket, finns en heldel import men det är inte aktuellt för mindel. Det ända som jag saknade på den bilen vi tittade på var xenonljus men det går ju att fixa.

Är det nån årsmodell man bör akta sig för, något att titta extra efter, rost har jag förstått att det kan vara problem på E46 men någor annat?

Hur ser en fram spoiler ut på en 330 i -02 original ut, storea eller små dimljus, etc.? villka kjolpaket har vad osv.
Hälge
Det formligen jäser av rost i dörrarnas nederkant, samt motorhuv o baklucka.
Se upp för E46 rent allmänt oavsett årsmodell, det är tyvärr samma elände med hela modellserien. Det är lätt att upptäcka en E46 på långt håll, man känner igen dem på att lacken ser ut som ett "Lapptäcke" mängder med olika färgnyanser p.g.a omlack efter rostlagning.
Hälge
Lite läsning om "Problembarnet" E46: Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det var väl ungefär den allra värsta överdriften jag någonsin har hört!!!! Personligen har jag aldrig sett någon rostig e46, annat än småblemmor som beror på dålig skötsel (tex icke fixade stenskott osv). Oberoende testcentrum som vet vad de pratar om rankar modellen högt ang rostskyddet (betyg 4 av 5 möjliga), även om modellen inte är bäst.
Köp en e30.De rostar inte:)

Sony
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
masitaly:
Varför dissa importbilar? De är varken bättre eller sämre än sv-sålda. Snarare bättre när det gäller rost eftersom salt inte används på kontinenten. Om du tänker på risken att bli lurad är risken i lika stor när det gäller en sv-såld bil. Kolla ALLTID historiken oavsätt om bilen är svensk eller importerad.

Undvik dock mindre bilfirmor som till stor del lever på att ta in "billiga" importbilar och sälja dem dyrare i sverige.
_m
67
_masitaly_
BMW X4 35d 2017
LexCom:

Anledningen till att jag dissar import. är att det är betydligt enklare att köpa sv-såld. Jag anser att risken att jag som inte är så bmw kunnig ännu, är överhängande för att jag ska bli blåst. Dessutom vill jag he en svensk såld.

Påbilen jag kollat på så hade färgen släppt lite på undersidan av motorhuven såg dock ingen rost ännu, jag sa till säljaren att jag ville ha huven omlackerad men det gick han inte med på, han skulle bara bättra på, ska jag ligga på och få den omlackad eller invänta rosten?

Vad ingår i de olika M-paketen, jag är en newbi på bmw.

Tacksam för alla svar
Mvh
Rikard
ap
21
appetite
330 Ci E-46
Masitaly

Om du får det allra minsta rostangrepppå lucka eller huv så är det bara att åka till en auktoriserad BMW-anläggning och låta dom besiktiga bilen. De lacksläpp du talar om är säkerligen rostangrepp från början. BMW byter både lucka och huv på garanti. Bilen kan vara upp till 6 år för att dom ska ta detta. Gjorde nämligen detta på min bil nu i veckan. Det blev SKITBRA, jag har kritiska ögon, men kan inte se någon nyansskillnad. Vad jag hört är detta gjort på minst hälften av alla e-46 på vissa årsmodeller.

Summa summarum, du behöver alltså inte vara så petig med rostangreppen, det kostar dig ändå inget.

Är tyvärr kass på M-paketen..

Tycker du gör rätt i att titta på svensksålda om du är osäker. Det är ju generellt lättare att kolla upp en bil som är svensk såld och min uppfattning (obs ej några fakta, bara en uppfattning) är att det fuska mer med importbilar. Helt enkelt då många fortfarande vill tjäna en slant genom att ta in en långmilare och skruva. Svenska bilar går väl i genomsnitt inte lika långt per år heller. Känsligt ämne jag vet :). Sen vad gäller rostproblem så förekommer det men oftast huvar etc som BMW byter på garantin. Och det gäller definitivt inte alla! Själv hade jag satsat på M-paketet (II) då den framför allt blir mycket snyggare med det. Tror bilen blir mer lättsåld den dagen det är aktuellt dessutom.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag har också suktat lite efter en 330iT ett tag, men jag vill ha en 02 eller nyare och dom är ganska dyra fortfarande. Dock blev jag lite förvånad efter att ha läst Folksams betyg på krocksäkerheten. Man har ju hört hur folk lovordar dess väghållning och dess förmåga att hålla sig kvar på vägen med alla hängslen i form av DSC och allt vad förkortningar den har. Men enligt Folksams statistik från verkliga olyckor rankas den som en medelbil. Dvs. att konkurenter som A4, C-klass, Passat, S40/V50 är alla 15-30% säkrare än 3-serien. Whiplash-skyddet fick också underkänt. Känns lite trist på en i övrigt "säker" bil.

Beträffande rost och E30 så minns jag själv en episod med en 323-E30 när jag bromsade inför ett rödljus och den ena fjäderskålen fram lossnade från fjäderbenet varvid fjädern tryckte ned hela tallriken mot däcket. Rökutveckligen som följde hade fått en spinnande M5'a grön av avund. Detta är den enda bil jag ägt som fjäderskålen har rostat bort på... bara en tankeställare. Jag tror att rostmotståndet är lite förbättrat på E46 än på E30. Jag köpte säkert litervis med små sprayburkar hos BMW till mina E30's när jag ägde dom. Skärmar, dörrar, baklucka, motorhuv, det fanns nog inget ställe som E30 inte rostade på;-)
_m
67
_masitaly_
BMW X4 35d 2017
Tack för alla svar, ska prata med bilhanlarn imorgon vad ha tror om huven, han är auk.bmw handlare åandra sida även jävig iomed att han säljer bilen.
När du köper en så pass dyr bil är det lämpligt att låta motormännen M-testa bilen. Godkänner de bilen minskar risken för obehagliga överraskningar och därmed även oron.
För övrigt har jag själv haft en E46 och den var helt rost- och problemfri.
Vidare är det relativt riskfritt att köpa en tyskimport som inhandlats hos en tysk BMW-handlare (Du bör dock kontakta den tyske BMW-återförsäljaren för att kontrollera att säljarens uppgifter är korrekta). Jag har själv köpt mina bilar där och de berättar om eventuella reparationer relaterade till olyckor och om det vill sig väl har de även all dokumentation för bilen iom att de sålt, servat, reparerat och tagit tillbaka bilen i inbyte. Dessutom har bilen troligen mindre skavanker och rost. En del av de bilar som jag sett hos svenska BMW-återförsäljare skulle inte få stå hos en tysk återförsäljare pga sämre allmänskick med repor, stenskott och andra plåtskador.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.