|
|
|
|---|---|
|
En av ca 500st 740i 4,4 6vxl är till salu, hos en Tysk BMWhandlare.. Länk Oxfordgrön/sandbeige läder-6/97, xenon, elstolar+minne, telefon, 1äg till det mycket bra priset av €6480. Detta är det mest ultimata utförandet av 7serie, för mig, ett år efter denna bil tillverkades, byggdes den sista manuella 7:an med V8, ytterligare 3år senare den allra sista manuella 7:an, överhuvudtaget (; Mvh Stephan | |
|
Helt klart intressant bil. Men inte så rolig färg, varken på inredning eller lack. Men det är ju en smak sak. Bra pris är det! |
|
|
Tack för det Zluc :-) Har precis en sådan som nämns ovan fast 4,0. Skall dock tyvärr säljas pga familjeläget. Stepahan735i: Kul att det finns fler som gillar 6vxl 7:or. Själv tycker jag det är kanon. Undrar hur många 6vxl 7:or det rullar i Sverige? Felix Felix |
|
|
Ngn som vet hur många av de tidiga 94-96 byggdes som 6-vx? Jag skulle GISSA att antalet Sv. 6-vx 7or är lika få som M5T. Nu vill jag bli korrigerad av ngn som vet; |
|
|
Felix > Var så lite så! =) Är även jag är sedan några år tillbaka vårdare av en 6vxl 740 -95. Länk Ang hur många som tillverkats så är den enda siffra jag hört så var ca 5% av alla som rullade av bandet bestyckades med den underbara manuella 6växlade lådan. Någon som har mer kött på benen i frågan? |
|
| ...Hehe, blev lite galna meningsbyggnader där va. Så blir det när man går iväg och hämtar kaffe mitt i allt skrivande :P | |
|
Mats-saH; Så få till antalet som M5 Touring är inte 740i E38 4,0 6vxl, däremot har 740i 6vxl, likheten med M5 Touring, om att inte finnas i högerstyrt-utförande, vill du ha 6växlad 7:a, då kommer den ha ratten på vänstersida. Maximalt 1912st 740i 4,0 6vxl, har tillverkats, VINnummer DG00000 8/93-DG01911 2/96, jag har försökt hitta oanvända nummer i serien, men eftersom jag saknar vilken månad modellårsbyten är, har jag inte hittat några, och nej ta bort villfarelsen att BMW byter årsmodell den 1/9, det är felaktigt, ingen modell av 540i E34, byter exempelvis modellår den 1/9. Mvh Stephan |
|
|
4,2 % får jag 1912 manuella till, av 45725st 740i/740iL, procenten höjs rejält om det bara ska räknas kort 740i 4,0, tyvärr saknar jag tillverkningssiffror som delar kort/lång. Det är även svårt att få fram vettig procentandel, på 4,4:orna, M62 och M62TU är ihop buntade i sammanlagda antalet E38 134564st. En rolig detalj, vill du ha en manuell lång E38:a, då är det 730iL som gäller, troligtvis byggd i ett fåtal exemplar, lika ovanliga som högerstyrda 540iT/6 E34? Dom senare byggda i ca 61 exemplar! Mvh Stephan |
|
| Aaah Danke! Jag har alltid gillat manuella versioner av bilar som till ~97% sålts i aut. utförande! | |
|
Åh jag bara säger en sak. Det är skönt med SEX "växlar" |
|
|
Man 5vxl 728-00 5 strax innan SEX "växlar", inte helt fel det heller. |
|
| Hur var det när dessa bilar beställdes nya, var manuell låda då något som gick att välja till som vilket tillval som helst (och kostade den isf extra?) eller var det bara ett "ess i rockärmen" som erbjöds till kunder som var väldigt angelägna om att få manuell låda? | |
|
Freddesix; 6växlat var standard, det kostade extra att få automatlåda! Vilket nästan alla valde, fler för varje år, till slut i så stor utsträckning, att BMW stoppade tillverkningen av manuella(; Många 6växlade är rätt snikiga, en med navi+tv, xenon, taklucka, elstolar+minne, asc+t, cdvxl, telefon, pdc, 18" M-parallell, klimaautomatik, dubbla rutor etc. Är mycket sällsynt, om det nu finns någon?! Den Arktissilverfärgade-98:an, jag var intresserad av, hade rätt många av dom detaljerna, men inte alla. Mvh Stephan |
|
|
Min 740i -95 6vxl är ganska rikligt utrustad då. Jag har all ovan nämnd utrustning utom taklucka. Har även komfortstolarna fast det kanske är ganska vanligt jag vet inte. En annan trevlig sak är bensinvärmare så här års, tog lång tid innan jag upptäckte att jag hade det. Är det vanligt tro? Felix |
|
Scheckheft |
Hej Som Stephan mycket riktigt skriver var den sexväxlade lådan standard hos hos 740, iaf fram till faceliften. Även 728, 730 hade en manuell låda som standard (femväxlad). Endast 750 modellen var det stora undantaget. Stephan: angående hur många som är sexväxlade resp femväxlade: vi skulle behöver klura lite mer på det och jämföra våra siffror. Jag mailar dig. Mvh Scheckheft E9:Länk |
|
Är det nånn som vet hur mycket mindre man ska betala för en 740 manuell jämfört med en automat. För det måste ju vara svårare att sälja en manuell, eller? // Mange |
|
|
Scheckheft/Stephan Min bil ingår i nummerserien 00000-00639 vad jag kan förstå så är alla dom manuella 728ór. Mvh Janne |
|
|
Tja, manuella är ju färre till antalet både vad gäller köpare och säljare så det kanske går på ett ut? För mig så var inte automat ens tänkbart när jag letade efter min 740. Men nu ska vi inte dra upp diskutionen kring automat vs manuell ännu en gång. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.