AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.654

Redline MTL där det ska vara en ATF olja?

Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Tjena!
det är så att jag tänkte byta växellådsolja idag och hade köpt 2 flaskor redline mtl(som ska vara för manuella lådor vilket jag har)

men då jag lossade avtappningen så kom det ut ATF olja,så jag blev lite fundersam om det skulle vara ATF i den men efter ett tag så tvättade jag fram en lapp där det stog just ATF OIL men jag blev osäker och fyllde tillbaka den urtappade oljan så länge...

Har läst i fler trådar att folk säger att mtl är en ATF olja stämmer det?

Så nu är frågan kan jag använda REDLINE MTL med gott resultat eller vilken annan av Redlines oljor ska man ha finns tydligen 3 redline atf oljor?

väldigt tacksam för svar...

Mvh Andreas

Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Det gäller iaf på min 525i -92...

Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Var är du Johan B?
eller nån annan oljekunnig?

Mvh Andreas

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Red Line MTL är helt rätt olja för din växellåda, dessutom oftast bättre än en vanlig ATF!

Så det är bara o byta, resultatet blir oftast bättre än innan!!

///Magnus
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Ok där ser man...tack så mycket som svarade.då slipper jag åka tillbaka till mekonomen med den, dom hade ju 20% då jag köpte den men inte nu längre:)

Mvh Andreas

El
210
Ellinas
535i/E39-99
Tjenare Bostedt!

Jag passade på att ladda ned ett dokument från nätet – RedLine OilProduct Recommendations.pdf – när en annan användare länkade till en URL i sitt inlägg med vidare länk till detta dokument. Jag utgår från att det är ett äkta dokument utgivet av Red Line. För BMW-bilar rekommenderas följande:

Årsmodell 83-92 med grön etikett på v-lådan:
Mobil SHC 630 ersätts med RedLine MT-90.

Årsmodell 83-92 med röd etikett på v-lådan:
ATF ersätts med RedLine D4ATF.

Årsmodell 83-92 utan etikett på v-lådan:
80W GL-4 ersätts med RedLine MTL.

Alla med lifetime olja och gul etikett på v-lådan (årsmodell fr.o.m. 98 ):
MTF LT1(Bärnstensfärgad, P/N 83229 408 942) ersätts med RedLine D4ATF.

RedLine MTL är alltså inte uteslutande den korrekta ersättningsoljan för samtliga manuella BMW-växellådor och oavsett vad som är anledningen till bytet – en uppfattning man får när denna produkt diskuteras här på forumet! Du kanske borde gå tillbaka till Mekonomen med dina MTL-flaskor ändå och be om att få D4ATF istället.

Ha det gott

Ellinas
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Jag har D4ATF med mycket gott resultat i min Getrag-låda i min e34.. Suger i sig växlarna även vid mycket kalla temperaturer.

Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Tjena!
för sent har redan tryckt i MTL i lådan med gott resultat,känns mycket mer lättväxlad redan...
blir det några fler byten så länge jag har kvar den så testar jag med D4ATF då istället...

Mvh Andreas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.