AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.652

Har köpt E39 528 varför går den bättre på 4ans växel

320-325
Hej .. har bytt bort min supra mkIII mot en bmw 528i 96a´´visserligen rejält nedköp effektmässigt men annars är 528 ``mer bil´´ trygg o skön .. så jag är hel nöjd. och att ha bmw igen känns bra har inte varit med på detta forum på typ ett år eller 2.

men nu till lite problem ja har.

1. varför verkar den dra bättre på 4ans växel än vad den gör¨på 3an ex??? tycker allmänt att den är lite väl slö för att vara en 2.8liters modern motor med 24 vent. har ägt 525 90´´m2ob25 innan och tycker inte jag känner nån skillnad alls.. fastän det är mkt mer nm i 528??? och varför är det bara 1hk skillnad mot 525?? är det nåt fel tror ni eller är den så?

2.cdväxlaren är kass.. hur gör ja ?? kan man byta ut den mot nån annat märke eller vad passsar?? eller måste ja köpa en ny på bmw??

tack på förhand.. mvh johannes
hoppas ni svarar.. verkar vara mkt folk här på forumet.

Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan.
52
447
528:n
528i -96
Om bilen känns slö och 4:an drar bättre än 3:an så är det något fel. Bluddrar den eller misständer på högre varv? Jag hade det problemet när svänghjulssensorn var på väg att ge upp. DÅ kändes den slöare när man skulle varva eftersom motorn tvekade vid varvning. Fast då gäller det på alla växlarna såklart.

En 528 är INTE slö! Den har mer effekt än dom flesta motorer i motsvarande storlek)Hk antal. Min är såld och dom 5 åren den gick kan jag säga att även om den stod på verkstad ofta så var det nog den mest fantastiska motor jag någonsin kört! Stark på låga varv, varvvillig som bara den. Snabb o snål som en liten golf om man bara ville snålköra. Fantastisk maskin i gamla 528:an. Snacka om körkultur!

Byt ev. tändstift o gå igenom tändsystemet. Mät upp tändkablarna o se om den får rätta gnistan. Annars så får Du rulla den till Hasso. Han kan den utantill......
Angående CD-växlaren så hade jag inte lagt pengar på den, utan satsat på en iPod och iceLink istället. Mycket bättre på alla sätt...
La
23
Lardman
525i -95
528 har mer Nm än 525, det är där den stora skillnaden ligger effektmässigt. Varför den bara har 1 mer Hk än 525 vet jag ej, men det är inget fel på den.

/jens
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Angående cd-växlaren så går det utmärkt att byta till annat märke men då behövs en adapter som gör att den funkar ihop med original radion , finns mkt att läsa om detta på stereo sidan i forumet.
320-325
hmm okej ,,, det dära med att nån givare kan vara fel kanske gör att den är lite slö.men av min lilla erfarenhet så tycker ja nog att den inte riktigt drar jämnt över varvtals registert. den känns stark upp till ca 3300rpm sen avtar b den ganska tydligt. vad ja vet så brukar bmw s sexor vara ganska rejält tvärtom... så nåt måste vara lite fel.men den är förvånansvärt snål.. kan man kolla upp givare o sånt via diagonsutaget?

detta med adapter till cd växlaren verkar intressant det är ingen som vet nåt specifkt hur man gör samt inköps ställen m.m.

mvh johannes

jätte tacksam för era svar hittills.

320-325
hmm såg att ja skulle kolla upp d et på en annat forum detta med cdväxlaren alltså..

jag säger inte att det fel att skiljer bara 1hk mot 525 men det är lite skumt. sen attt min känns starkare på 3 an mot 4 an är oxå skumt jag har inte gjort nåra prestanda test o jämnfört .. men den kännns slö som sagt. och min gamla 525 a med m20b25 170hk kännns piggare ... visseligen har ju m20b25 ettt sådant temprament så den känns väl piggare men dom dom är nog rätt lika i ax m.m

320-325
mena tvärtom känns starkare på 4an som sagt.

52
447
528:n
528i -96
Om den är slöare efter 3000 varv så ÄR DET FEL PÅ DEN!

Den ska ge extra skjuts från runt 3- 3.500 varv och det ska kännas märkbart att den skjuter på lite extra. ska nästan kännas som en lättrycksturbo.

Definitivt något galet!
320-325
okej.. ska kolla upp det då. men alltså den funkar ju bra ändå. går snålt o så. men som sagt aningens slö för slö känns typ strypt.

cu
146
curigan
528iat-00
Kolla upp vanos den skall ändra kammen någonstans där din bil verkar sluta dra,verkar som om den inte vill göra detta moment.
320-325
öh okej vanos.. är det sånt på min e39?? 528i 96a´´?? vad heter min motor typ beteckningen?? ex min gamla 525 a 90a´´ så hette motorn m20b25

om det är vanos vad sitter den grejen som styr ?? och vad kostar det att laga? och kan man göra det själv? hur kollar man upp det ??

JÄTTE tacksam för era svar httills.

Din motor heter M52 och jag har för mig att jag har läst en annan tråd här på forumet som upplevde exakt samma problem som du. Använd sökfunktionen så kanske du kan hitta lite mera tips.
320-325
okej.. tackar då ska ja kolla sökgrejen... brukar ha lite svårt att hitta nåt bra där. men m52b28 då eller??

320-325
hmm får inga träffar. ingen som vet vad han som starta den tråden med samma problem som ja hur han började sin tråd??

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.