AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.366

Försvinnande kylarvätska.

BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
För ett par veckor sedan lyste lampan för låg kylarvätska. Fyllde på nästan en liter. Igår lös den igen och jag fick fylla på igen. Var med den på verkstaden och dom letade efter läckage men hittade ingen. Sa jag skulle komma tilbaka för en provtryckning om det skulle sjunka igen.

Nån som vet vad det kan vara?
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Det kan vara mycket som gör att det försvinner vatten. De billigaste och enklaste felen kan vara trycklocket till expansionskärlet och det ser man ju inte vid provtryckning eftersom det ersätts med trycksättaren. Har du motorvärmare? Kan ju vara värmekroppen som börjat läcka i blocket? Kan vara slangar och anslutningar. Kan vara vattenpumpen som tappat skoveln men det är mindre troligt på dessa motorer då de har metallskovlar. Sen sitter det en stos på baksidan av blocket som åtminståne går sönder på äldre 318. Den går till vämrpaketet direkt från toppen. Sen är det dyrare delar och felsök såsom defekt cylinderlockspackning, vämepaket, hål i kylarens gavlar mm. Jag har säkert glömt en massa saker men där har du några saker som du kan kolla.
Visa användare
68
Awelon
525iT -02
Hej, jag har samma problem. Men jag har en 318 86'a. Så jag antar att jag har en "stos" som du nämnde då.. men har ingen aning om vad det är för något.. vill du utveckla så är jag tacksam!

Jag tappar ganska mycket vatten, har mistänkt cylinderlockspackningen, men har fått för mig att man måste slipa toppen efter att man tagit väck den och dragit slutsatsen att min gamla bil inte är värd besväret, så länge den startar. Men går det åtgärda "stos'en" enklare än vad cylinderpackningen gör så kanske jag skulle testa det. Jag har nämligen inte upptäckt någon kondens i oljan. Har även lagt märke till att vattnet försvinner snabbare om jag har mycket glyckol i. Kanske pga den lägre ytspänningen men jag vet inte.. Har haft problemet ett bra tag nu, men då det länge handlat om små mängder vatten har jag inte bekymrat mig så mycket. Har haft med mig en vattenflaska helt enkelt =) Har förvånats över hur mycket stryk motorn tål.. antar att det svider i öronen på bmw fantaster, men har lyckats köra den torr ett par gånger. Men den surrar på lika bra som alltid. I med vatten igen så är det bara åka iväg.. Bmw = kvalitet =)
Awelon: som MMM skriver har du en anslutning direkt på toppen i bakkant, denna går in till värmepaketet inne i bilen så att du får värme...den kan bli skör med åren och spricka eller läcka i anslutningen...

hur pass händig är du ? OM vi tänker oss att toppackningen har gått, och man vill köra budgetstil, så behöver man av med toppen, ev plana den och sen slänga ihop med nya packningar...utgifterna är då planing ca 500, en sotningssats 1000-1100 kr och då har du alla packningar du behöver!...mer behöver du inte lägga ut i pengar, om du inte behöver byta kam eller ngt annat samtidigt...

om jag hade varit i den sitsen hade jag lätt valt att ta av toppen och fixa felet...men det förutsätter ju att man har kunskapen samt ett garage att vara i...nu har jag detta och har redan gjort detta på min 320 så jag vet hur det går till...så funkar bilen i övrigt så är det värt besvärt vill jag påstå, spec om man får en pålitlig och fungerande bil!

så tycker jag...

MVH
Johan K
Visa användare
68
Awelon
525iT -02
Bmwfreaken:

Tack för svaret.. Jag skall kolla upp detta snarast möjligt. Kan dock inte påminna mig att jag sett läckor någonstans, förutom runt kylaren när den kokat och det gör den ju när det blir för lite vatten.

Bilen går fin fint för övrigt.. har haft den i snart 3 år och köpte den billigt så jag är väldigt nöjd med den. Det enda är att jag måste laga rost precis bakom bensin pumpen, annars är det risk att den inte går igenom besiktningen och där är väldigt svårt att komma åt om man inte vill riva ut pump/tank.

Låt oss säga såhär om min "händighet" Jag klarar nog det mesta, skulle väl vara elektronik osv som kan vara svårt. Det gäller bara att ta sig tid till det.. jag är nog lite lat ;) Dessutom behöver jag bilen på veckodagarna så det måste gå fixa på en helg. Garage har jag, brukar dock vara fullt med annat skräp ;)

Men kommer nog få lite tid över nu till jul, så jag får ta mig en funderare till. Är det inte dyrare än så så får det väl vara värt det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.