AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.652

Bra jordningsställe.

Sida 1 av 2
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Ska ha en underhållsladdare kopplad när bilen ska vara avställd, och undrar om nån vet en bra jordningsställe i bagaget eller i närheten..
Eller kan man ha + på + och - på -?
Det är en CTEK laddare.
/Oskar
TobbeBMW
Bara jorda i lämpligt ställe på karossen, finns en del att välja på :-)

Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
batteriet finns ju bak så det drar väl ner möjligheterna
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Om du skall låta bilen vara avställd länge är det bästa att koppla bort kablarna från batteriets båda poler och koppla laddarens + till + och - till -.

Även om du underhållsladdar batteriet är det inte bra att det står oanvänt!
Åker du en annan bil på vintern? I så fall kan du byta mellan dom två batterierna varannan månad (om dom passar) så får båda batterierna jobba ordentligt åtminstone då och då!

Per L

Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
men ska ju ha larmet inkopplat
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Koppla laddaren till + resp -. Men det måste vara en underhållsladdare!
Jag har vinteravställda bilar med tio år gamla batterier, så batteriet tar ej nämvärd skada om du håller det laddat.

Om du inte hade behov av larm så hade det räckt bra med att koppla bort polerna och ha batteriet laddat på svalt ställe, gärna minusgrader.
Ju lägre temperatur dessto mindre självurladdning på batteriet.

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Komplettering av första meningen:
Koppla laddaren till + resp - direkt på batteriet.

Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Japp det är en underållsladdare, det är en ctek laddare..
Hälge
der_meister_: Klart du skall ha laddaren inkopplad under hela vintern, anslut laddarens poler direkt på batteriets + & - Låt även bilens ordinarie el vara inkopplad, annars laddar alla backupbatterier ur. (inge bra)

Skall du tex, ha larmet inkopplat, så kan du EJ använda dig av CTEK:s lilla laddare modell XS-3600. Detta p.g.a att den aldrig övergår till underhållsladdning när larmet är påkopplat/aktiverat. Detta innebär då att laddaren laddar med full kraft tills batteriet är förstört.(Överladdat)
Skaffa dig istället den lite större CTEK laddaren modell MXS-7000 då går det bra att underhållsladda med larmet inkopplat. Den laddaren har en valbar extra funktion som heter: SUPPLY detta s.k supply läge underhållsladdar batteriet hela vintern med 13.6 volt. (Med eller utan larm)
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Jag köpte den som underhållsladdare kommer inte ihåg vilket nummer den har. men stod nåt med puls o grejer med..
Hälge
Den lilla CTEK modellen kostar 595:- Den något större bättre kostar 1.495:-
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
den jag har heter xs 3600 tror jag det var.
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
xs 3600 är ju visst underhållsladdare.
Hälge vad har du fått ifrån att den inte är underhållsladdare, när strömmen i batteriet sjunker så laddas den igen..
Hälge
Jovisst är MXS3600 en underhållsladdare, men icke med larmet aktiverat, larmets förbrukning stör laddautomatiken, så den kommer aldrig till steget underhållsladdning. Varför tror du jag själv köpte MXS7000?
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Ok men då blir det aldrig överladdat heller som du skrev innan, eftersom larmet drar lite..
Hälge
Men laddaren vräker ju på med full laddning, under flera dygn, veckor, månader? Det blr inget kvar av batteriet till slut, (det slutar på tippen.)
Den lilla spänning larmet tar räcker ej för att balansera laddningen. Men den är ändå fullt tillräcklig för att störa/slå ut laddautomatiken.

Köp istället en Ctek MXS-7000 så är problemet löst. (Jag vet, då jag har köpt båda laddarna.)
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
se om man kör utan larmet på räcker med larmet på garaget, sen med laddaren kopplad..
Hälge
Testa själv med larmet påslaget/aktiverat. testa nu med att försöka ladda upp batteriet, övergår det ej till underhållsladdning efter ett dygn så funkar det ej.

Så var det för mig, jag har ett Defalarm. Laddaren XS-3600 orkar ej att driva både larmet samt även ladda upp batteriet.

Låter du batteriet överladdas under flera veckors tid..så kokar det sakta bort...
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Själv så tycker jag ju att det inte bli fullladdat då eftersom larmet drar lite..
Hälge
Hallåå...det blir väl snarare överladdat, eftersom laddaren "HUVUDLADDAR" hela tiden, utan att övergå till fasen underhållsladdning.
Har du mätt upp batteriets laddning? Koppla ur laddaren och låt bilen stå stilla ca: 1 timma. Sedan mäter du med en multimeter över batteriets plus & minuspol, ett fulladdat batteri visar: 12,74 volt eller mer. Visar det bara 12v så är det kaputt.
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Satte på laddaren igår eftermidag, kollade nu på morgonen och den hade övergått till underhållsladdning, med larmet på..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.