AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.458

Skrot eller möjlig att reparera? (e34, tds - 96)

Sida 1 av 2
a9
51
a96larol
E34 525 tdsT -96
Hej BMW-vänner!

Idag, när nu kung Bore anlänt till oss, blev jag tvungen att väja för en _mycket_ äldre herre som mötte mig genom att vara placerad mitt i i vägbanan på en mindre och kurvig väg, och jag nödgades välja mellan frontkrok och dikeskörning.

Mitt val föll på det sistnämnda.

Den _mycket_ äldre herren reagerade inte på min närvaro utan körde lugnt vidare.

Polisanmälan är gjord, "smitning" är brottet, bilen är bärgad och hemtransporterad och jag sitter här med gråten i halsen...

Min underbara E34 TDS är under sommaren iordninggjord med bl.a. pumpbyte, förpumpsbyte, omfylld AC, ny hardyskiva, nya glödstift, ny topplockspackning plus andra fix och pyssel som gjort bilen suverän att långpendla med.

Skulle ni som är kunniga som mekaniker och reparatörer vilja ge mig råd, omdömen eller tröst?

Titta gärna på bilderna på Länk och skänk mig era kommentarer. Är det lönt att försöka få bilen reparerad eller skall jag skrota den och kanske försöka avyttra lite delar, såsom t.ex. motorn?

Ha ni alla en trevlig och mysig 1:a advent 2005 - för min egen del vill jag bara glömma den... :(

// Lars Olofsson
Nöjd BMW-ägare
Skövde
Nu är ju inte jag någon expert på bilplåtslageri men nog ser väl det där ut att vara åtminstone "hyffsat" lättfixat för en bilplåtslagare...
Själva plåten är ingen anledning att skrota, men hur är det med motor, kylare och annat? Hur mycket har flyttat sig och hur mycket har fått sig en tryckare?
Är inte det ett fall för ditt försäkringsbolag att bedöma?
a9
51
a96larol
E34 525 tdsT -96
Motorn går och utan missljud eller oroväckande nya röktyper (blått, vitt etc) och synes sitta där den "skall". All el fungerar, växellådan likaså - inga varningar eller indikeringar på instrumentbrädan. Alla dörrar öppnar och stänger som de skall.

Spolarvätsketanken är spräckt, likaså halvljuset höger, blinkers höger samt båda dimljusen. Helljuset höger är faktiskt helt även om kromringen runt insatsen verkar sned. Plastdeljaterna inne i motorrummet bakom lyktor och insug är kass, likaså plastdelarna i framspoilern och grillen. Motorhuven är veckad höger fram.

Eventuellt har kylaren i högerkant "hängt med" något in i motorrummet och det läcker någon vätska i fram som inte är motorolja, snarare kylarvatten eller AC-vätska (vatten med "blåskimrande" inslag. Läckaget är inte omfattande. Kylfläkten tar inte i någonstans.

Jag har talat med försäkringsbolagets telefonjour och deras "stående" bedömning är att de löser in till beg-värdet, d.v.s. ca 40.000 minus självrisk. Det är den "sista" årsmodellen av E34, 1996 (uttagen november 1995), "basutrustad" och den har tuffat iväg i 31.300 mil, så beg-värdet är kasst. För mig är det en enormt dålig affär eftersom jag har kostat på den ca 25.000 kronor i underhåll bara under 2005. Pumpbytet är här den "stora" posten med en kostnad i september i år om ca 15.500 kronor. Jag hade tänkt köra den här bilen 10.000 - 20.000 mil till, innan jag skickar iväg den för 10.000 kronor, eller till bilhimlen.

Kommentarer?
parolof
en j*vla otur, det som ser värst ut är höger innerskärm. Är novis på hur en sådan här typ av skada hanteras av bolagen, men jag har dealat två gånger med vindrutor. Har fått dem gratis (ingen själrisk) mot att jag åtagit mej att montera dem själv. Be att få 20000:- i ersättning och behålla bilen, det borde räcka en bit
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Vad trist, ännu en anledning till att äldre borde testats regelbundet. Systemet idag är ju totalt vrickat.

Men skadorna är ju mestadelas plåtarbete verkar det som, motor och det viktigaste tycks ju ha överlevt. Synd att behöva skrota bilen när du lagt ner så pass mycket pengar och eventuellt jobb på den på sistone.

Instämmer med föregående talare att du ska kräva 20 000 från försäkringsbolaget och få till nya skärmar och ny huv + diverse plastdetaljer. Spolarvätskebehållaren lär ju gå att få tag på billigt på skroten, likaså andra plastdetaljer o.d.

Jag förstår inte hur vägverket och dessa myndigheter tänker. Ännu ett exempel som talar för tester för äldre. Men först måste nog ett 20 tal personer dö i trafiken pga äldre innan dem fattar någonting... Alltid så med den svenska byråkratin.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ett exempel: Länk
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
ska ju inte vara nått större prioblem att lappa ihope denna, den vätsa som rinner ut kan kanske vara spolarvätska.
kylaren brukar oftast hoppa ur sina fästen är bara plast och kylaren har jag för mig sitter bara fast i överkant och nertill ligger den på gummikuddar i en slags skål.

kärde på med min förra e34 en 525 tds -94 en betonggris, tog höger hörn som på din, där bytte de all plast mm och ramända, den del som dragögglan i sitter framtill, samt den svarta stången som håller i kofångaren syns bakom lycktan i motor rummet,den ska bytas om den fått sig en smäll.

fb stod för det repet, så du borde nog få din bil repad med.
a9
51
a96larol
E34 525 tdsT -96
Jag har i e m skruvat bort plast och förstörda delar i syfte att bilda mig en bättre uppfattning kring hur skadorna ser ut. Det finns lite nya bilder:

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Jag känner mig betydligt mer dyster till mods ikväll, när jag bl.a. kunnat avslöja följande:

- På bild 9 ser man hur "nära" kylarpaketet har kommit motorn. Anledningen till detta är att frontbalken längst fram och underst (ej på bild) fått en "körare" underifrån vilket tryckt hela kylarpaketet "uppåt-bakåt".

- På bild 11 ser man hur motorfästet på _vänster_ sida "hoppat ur" sin kudde, dunsat ner igen framför kudden och slagit sönder den. Av detta drar jag slutsatsen att hela tvärbalken tryckts snett mot bilen, från höger. Motorbenet står nu liksom "framför" sin kudde. På höger sida är motorfästet + kudden fortfarande helt. Märkligt?

- AC-kondensorns fläkt "tar i" de (f.ö. väldigt rostiga) metallrören som utgör till- och avlopp för AC-vätskesystemet.

- Hjulbrunnen (innerskärmen) höger fram är veckad på åtminstone 2 ställen.

- Strålkastarinsasten höger, dekorplasten runt om, hela stötfångaren fram och motorhuven är skrot.

- Hälften av alla jordkablar är avskalade.

Ack och ve, var skall detta sluta?
TobbeBMW
För det första:
Det är inte DU som är vållande till att din bil ser ut som den gör, det är det gamlingen som inte höll sig på sin plats som är, alltså är det den personen som skall bekosta hela kalaset, förutsatt att han/hon kan hittas.

Alltså ta det lugnt och låt polisen leta efter den skyldiga, kommer rapporter om olyckan ut i tidningar o dylikt så kanske personen ger sig tillkänna, man kan ju hoppas.

Blir det så så ser du till att den här personens försäkringsbolag reparerar din bil, eller så ser du till att bilen blir inlöst MEN då ska du se till att visa upp kvitton och eventuella andra papper med vilka du kan bevisa att du under det senaste året har lagt ner stora summor på bilen, i ditt fall dryga 25.000, detta borde rimligen också läggas på inlösningssumman på bilen, helt eller delvis.
Min spontana reaktion är; tur att ingen blev skadad i alla fall. För hur motigt det än känns med bilen just nu så kan det kvitta i det långa loppet. Hälsan är viktigast, och du hade trots allt "tur" i sammanhanget.
Ett litet inlägg om gamlingar och bilkörning:
Igår när jag körde hem från Umeå (bor i Övik, 11 mil söder ut) så hamnade jag bakom en nyare korean, med en dam modell mycket äldre bakom ratten. Hon låg och marshade i 70km/h på 110-väg. När jag sen fick läge att köra om så blinkade jag med helljuset innan jag skulle gå ut för att köra om, tanten vinglade då till ut mot väggrenen och _bromsade_! Riktigt skrämmande.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ja, dessa gamlingar... Helt otroligt egentligen.
bm
304
bmwtouring
523i touring -00
ErikR,

för c:a två veckor sen, när jag och flickvännen som vanligt åke mellan Umeå/Övik för att kolla på MoDo, så mötte vi en tant i första rondellen (nya som precis har fått "rätt håll") som kom körande åt fel håll!

Mindre rolig var också matchen, såvida man inte hejade på Luleå :)

mindre skojigt!

/Martin
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
a96larol:

Jättetråkigt, verkligen, men jag har ett tips:

Har ni någon Lernia-utbildning i bilplåtslageri på orten? De kan fixa detta till en kostnad på låt säga 7-10.000:- Sedan får Du låta lacka det som behövs, för kanske 4-5.000:- till!

Din bil är med största sannolikhet ramsned, eftersom balken tagit stryk, men det fixar ju Lernia, då de har bänk o jiggar :-) Jag har låtit fixa en av mina 735:or på just detta sätt, o den hade jag mosat in i en björk, så att hela aktern såg ut som ett V, o hade dragit med sig rambalkarna, så pass att bakdörrarna knappt gick att stänga.... :-( Det löste jag med förs. bolaget, o det var de med på, trots att min bil var gammal, o hade rullat långt! Det var ju billigare än att lösa in den....

Lycka till :-)

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
kan du hantera en mig svets är det nog inga större problem om inte fjäderbenstornen har flyttat sig,man kan ju byta en hel del på en bil utan att behöva upp i en bänk,att det sen inte blir 100%kan du kanske leva med om man tänker på allt du lagt ner på den.många nya bilar är inte helt 100 raka i karossen heller!är inte själva kupen sned så borde det gå att fixa,men visst det är ändå en hel del jobb!!!
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Nja, men har man krökt ett ramben så SKALL bilen åtminståne mätas i bänk, anser iaf. jag, för det är oftast snedare än man tror, o på allt som inte är folkracebilar, så bör man tänka på vägegenskaperna, att det kan bli otätt o dragigt, o att det kan bli ett mindre h-vete att försöka kompensera en ej helt korrekt spårbild, endast med hjälp av 4-hjulsinställning, mm, mm, mm...

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel.
a9
51
a96larol
E34 525 tdsT -96
Vad tror ni, rent spontant, om strategin att köpa ett annat exemplar med fräsch och fin kaross (men kanske kass i maskin etc) och därefter inleda projekt, "skruva över" sådant som är nyrenoverat och ordnat på mitt smällda exemplar, till den andra bilen?

// LarsO, som undrar hur han skall göra...
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Kör över den till Estland på ett biltransportsläp i samband med ex en weekend semester samtidigt som dom lagar upp bilen för säkerligen mycket billigare, vem vet dom lägger säkert på en hel lack samtidigt Länk stod om detta i en svensk biltidning nyligen att även svenska försökringsbolag skickar över bilar ibland,
Det är ju iallafall bättre än att skrota bilen.

Mvh Danne
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
det är hela tiden en kostnadsfråga,om den måste upp i bänk är det inte lönt att reparera den om man inte känner nån med en,så det skall man undvika till varje pris.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.