AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
36.950

Trimchip till 750 E32

Sida 6 av 7
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Jag har en teori.. Alla pratar om 'jetplansacceleration' med 12:an, min teori är att man(dvs EML-programvaran) ger successivt mera trottelöppning med ökad hastighet, dvs begränsar momentet på lägre växlar. Med annat EML-chip så kanske detta är ändrat, vilket skulle ge en märkbar förändring i acceleration på lägre växlar.. Kan ju vara så att drivlina/kaross inte riktigt ansågs klara fullt moment på låga växlar?
OBS, endast teori!
Men jag tycker dom känns lata på lägre växlar, som man inte får 'fullt flås' förrän man är uppe i fart..typ på 3:an Återstår att verifiera på rullar, eller något annat sätt att se spjällvinkel vid körning.. någon som känner för att ge fullgas utan huv med pinnar fasttejpade på spjällaxlarna? :-)
Naturligtvis upplevs bilen snabbare om dom mappar om throttel-kurva (pedal/spjäll), men det ger ingen prestandahöjning!
En effekthöjning på 5-10% kan man vänta sig av chip på sugmotor, och en lägre förbrukning. Responsen och maxmoment brukar bli betydligt bättre med aggressivare tändning.
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Om man istället för att bara snacka en vinst på 0,3 s från 0-100 ställer sig frågan om ett trimchip kan vara svaret på att "trimma" ner förbrukningen på en M70 ?
Har någon någon som helst verklighet att berätta om ? Det finns ju t.ex. Unichip som har en "öppet köp" policy.

Länk

Kunde man få ner förbrukningen en dl milen och kör 1500 mil om året tjänar man 150 ltr soppa á 1700 om året. Då har man tjänat in chipet på mindre än tre år ...

Paap Reeder
Gör man en företagspolicy-analys så var det - och är så även idag - att BMW/MB/Audi "jagar" varandra med prestanda.

Prestige börjar i prestandans origo!

VILKET motiv skulle BMW ha att inte "ta ut allt som gick" ur sin motor?? Skulle vara miljömotiv i s f... att motorn inte skulle klara avgaskraven ... därför "lämnar" man 30 hk åt sitt öde.

Samtidigt som man i annonser tvingas se att MB plussar på med 30 hk.

Skulle BMW vara sämre på motorer än exvis MB? Never!

Givetvis tar man ut allt inom sin ekonomiska kalkyl. Att sedan Alpina för ytterligare 500Kkr kan förädla fram ytterligare 20-50 hk är inget konstigt i sig eftersom man optimalt bearbetat kammar, polerat insug, kolvar, kompression, lättningar av rörelsemassan o s v men det är inga grejor man ytterligare skulle kunna bättra på i ngn källare med nån ny smart chipning.

Det ENDA lilla motiv till att kunna "hitta nått extra" med en ny chipning skulle vara att man optimerade sin motorkaraktär till andra körprofiler än de som miljöspecarna skall köras efter. Jag menar de körprogram som efter hårda förhandlingar mellan producenter och miljö"talibaner" framförhandlats för "typning" av resp modell.

Insug - Kammar - Avgass samt den inprogrammerade motorkaraktäristiken hänger ihop.
Visst ... man kan byta kam mot en s.k "vassare" kam men då tappar man i bottendrag och vice versa.

Genom att "riskera" att hamna i "HC- helvetet" kan man chansa att chipa efter 10-15 hk.

Att med std- kammar hitta mer än 10 hk ur en M70 "är bara rent bullshit"!

MVH /// Paap R
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Håller med dig i varje detalj Paap. Mitt inlägg syftade på att man kanske kunde optimera den inprogrammerade motorkaraktäristiken till att verkligen snålköra motorn vid lätt gaspådrag. En kompis hade en Cheva van där han medelst en knapp på panelen kunde switcha insprutningen till ett snålläge. Motorn tappade ganska mycket i kraft men hade ändå 350 kubiktum vridmoment för uppförsbackarna kvar. Den gick på 0,9 ltr milen istället för 1,3 i standardläge. OBS OBS detta är en faktisk bil i verkligheten med dokumenterat resultat !
Tänk er ...glid fram i 110 på 0,8.....en störig risbulle nalkas...tryck på knappen och fröjdas...tryck på knappen igen ....tillbaka i 0,8....
Tänk sen ...detta utan knapp, inprogrammerat !?? Vill ni inte ha ??
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Komfortnissen:
Precis vad man vill! Att äta kakan men ändå ha den kvar.

/Fredrik

Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Ofta när man köper ett chip till en sugmotor, så får man aggressivare tändning och möjlightvis lite justerad bränslekurva för WOT(wide open throttle). Vissa tillverkare lägger på extra soppa på WOT för att kyla och evenuellt för toleranser i bränslesystemet (man har ingen lambdareglering på fullgas, förutom tex nya M5 med bredbandslambda). För mycket soppa sänker effekten, samtidigt minskar marginalerna när man ligger i 250 blås mil efter mil (när gör man det?).
Att ändra tändningen minskar marginalerna för spikning, och ger olika mycket effekt på olika motorer. Oftast blir tändningen optimerad till 98-99 okt, så man kan glömma att tanka 95 om man gillar att gasa! Detta kompenseras av att den går snålare med högre tändning, samtidigt kan gången bli lite 'råare', lite mer vibrationer och kanske lite aggressivare ljud (varierar mellan olika bilar)
Som sagt, ska man ha mer effekt så minskar marginalerna!
Jag har goda erfarenheter av förbrukningen på 735:an, och 750 ska också justeras så snart som möjligt! Kan köra lite bänkningar och se vad det ger när det är dags.
Chip borde inte ge sämre avgasvärden, så länge lambdaregleringen fungerar, för tänding & soppa på tomgång borde inte påverkas (separat mapp tror jag).
Enda negativa jag hört om M70-chip (som 850-ägare) är att dom bränt tändspolarna med vissa chip, tydligen har dom ökat dwell-time (laddningstid för tändspolen) för att få bättre gnista, som gjort att spolen gått varm..
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag monterade i chip i min 750 för några dagar sedan. Det verkar som att soppaförbrukningen sjunkit med ca 1dl/mil, kanske lite mer. Jag kommer få lite bättre siffor om någon vecka då jag kört lite längre. Jag gasar inte så ofta fullt, så jag har inte märkt någon effektökning. Jag läste av chippen innan jag monterade dom så jag tänkte jämföra med originalen för att se hur mycket som är ändrat. Ärdet inte så mycket kanske jagorkar spåra vad som är gjort. Men mest troligt är att tändkurvorna är meständrade.

/Mats J
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Mats J,
var köpte du chipen ? Pris ?
Var det enkelt att montera ?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag köpte chippen privat, beg för 1200 tror jag (över ett år sedan). Skulle vara JWR, men jag tror att det är kopior på dessa, pga handskriven etikett på chippen... Men dom funkar ju lika bra ändå, och man kan ju göra egna kopior om man vill ha backup exemplar. Men det är ju ingen garanti på dom direkt. Men dom är enkla att montera, öppna boxarna och sätt i.
/Mats J
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Jag har också chippat min nu, har inte verifierat förbrukningen exakt, men den ligger ca 1dl snålare nu. Märkte ingen större skillnad i rapphet/effekt, kanske en aning piggare på gasen.. Får se om jag kan(orkar) bänka den för att se om det är någon skillnad..
Lo
111
Lone Star
750iaL -91
Hade du bänkat den innan då? Eller tar du bort chipet och testar först om du bänkar? Annars är det ju svårt att jämföra.. visst det lovas 300 på veven, men lite lär väl vara borta nu ;P Dessutom får du väl siffror på hjulen?
skulle man få ner förbrukningen med 1dl/mil skulle 750an dra lika mycket som en 320. 4000-5000rpm på motorväg är inte så ekonomiskt kan jag berätta...

Mats J, du har inga planer på att göra kopior och sälja då? JWR är väl kopia också.
Lo
111
Lone Star
750iaL -91
På motorväg kan man inte klaga direkt. La iväg neråt skåne och tillbaka (100mil) i förra veckan och då gick den under 1.2 med farthållaren på dryga 130 =)
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Har inte funderat så långt, tog mest kopia i studiesyfte, vill kunna kolla mot originalpromet. Men det är ju inte svårt att kopiera om man har ett par tomma prom förstås. Men jag skulle nog helst ställa tändningen ännu tidigare eftersom det är rätt bra oktantal på Svensk soppa jämfört med tex Amerikansk (som originalchippen också måste klara)
Med min körning har soppaförbrukningen gått ner från ca 1,3 till ca 1,2 l/mil.

/Mats J
menar du inte ställa tändningen senare?
byter man chip genom att bara plocka ur det gamla och stoppa ner det nya, dvs utan lödning?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Tidigare tändning innebär att förbränningen kan utföra ett arbete på kolven under längre tid innan avgasventilen öppnar. Men risken för spikning ökar, så man är beroende av bra oktantal på soppan. Förbränningstemperaturen kan nog öka också så risken för NOx bildning kanske ökar.
På mina boxar satt chippen i hållare så det behövdes inte löda. Enda mekket är att boxarna har metallflikar som man måste bända upp, så det syns efteråt att boxen varit öppnad.

/Mats J
fast det spelar ju inte så mycket roll då det nog inte finns någon e32 med garanti kvar :)
vad skulle du ta för att göra en kopia och skicka i brev?
bi
130
bimmerboy735
750ial -88
735ia -87
524td -86
fjantigt med chip å sportfilter, en riktiga äkta 7a ska vara orginal! Om du inte är en riktig karl skall du inte köra en 7a då skall du köpa en 3 serie å styla å trimma :P
bi
130
bimmerboy735
750ial -88
735ia -87
524td -86
TA bort katten under bilen så har du fått lite effektökning med :P
bi
130
bimmerboy735
750ial -88
735ia -87
524td -86
Jag skulle aldrig i mig montera chip. jag skulle ha el tänker nog trycka ner dubbla turbos och kompressor så behövs inga chip vad tror ni om d?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.