AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
36.948

Trimchip till 750 E32

Sida 3 av 7
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Har jobbat med motorer i över 30år så jag har inte tummen mitt i näven,så finns alla data på ZF30 lådan på nätet,de är inget som är taget ur luften!
teamchameleont
inget som är taget ur luften?? det är skit samma förvisso när det gäller lda, skall köra med shiftkit...

men till motor, så vet jag att man kan ta ur över 1000HK i dom..
går en 200 med samma maskin överladdad, funkar kanon med haltech monterat..

o till min bil så skall jag också få en överaskning när jag ser vad pappret säger...

Paap Reeder
Som jag nu kan sammanställa finns följande spår i denna diskussion om vad ett chipning av en i övrigt original M70 kan åstadkomma:

A) "Spåret 400 hk på drivhjulen"

B) "Spåret 370 hk ut på vevaxeln"

C) "Spåret Alpina med 350 hk ut på vevaxeln" ... fast då är det väl dessutom tal om "minst" en M73:a ... detta är dessutom sanna kusar ... men då har Alpina även ändrat på mycket annat som exvis Dinan insug o s v.

D) "Spåret Bullshit" ... d v s mitt påstående att maxxxxx 15 kusar får man ut om man samtidigt är beredd att försaka M70:ians flexibilitet och smidighet, avgasvärden samt tar stora haveririsker.

Vi väntar med spänning på vilken häst som vinner. Bangar inte en sekund för att göra avbön inför hela AP om jag skulle ha fel.

MVH /// Paap R
teamchameleont
okej... o vad krävs för att du skall göra avbön?? enligt mitt tycke med det du spaltat upp så är det:
A)över 400HK på driv
B)över 370HK på vev
C)över 530HK på vev
D)över 15HK.

stämmer detta??

Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Det ska bli väldigt intressant att se det där pappret.

Som jag skrev är jag väldigt oinsatt i chippning, men jag satsar på häst D. dvs max 15hk.

Anledningen till att jag tog upp Alpinan var tanken att Alpinamotorerna måste vara betydligt mer än chippade för att vinna en effektökning av 50 hk. Vilket dom också är, har jag just lärt mig på "Unofficial Alpina"-sidan. Högre komp. omarbetade insugskanaler, avgassystem m.m

Därför känns det föga troligt att ett chip, nåväl tre då, skulle öka på effekten så väldans mycket som 70hk.

/Fredrik

Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk
Paap Reeder
... min står nu utan "BH med nakna kammar" varför jag väntar med spänning på var man skall killa härnäst ... innan jag monterar ihop allt igen.

MVH /// Paap R
teamchameleont
he he... ja det kan ajg tänka mig... men som sagt, det kommer visa sig inom kort...

Paap Reeder
.. kollade ikväll upp min kaminställning.
Båda stod nu 5 grader före rek inställning. Vill minnas att jag ställde dem så förra året.
Skall nu dock ställa dom helt enligt "boka".

Upplever trots allt att mina stift - 7-12 ser mer sotiga ut än 1-6.

Inte kan det väl förhålla sig så att för glappiga styrningar på avgassidan kan ge upphov till oljiga stift?
Olja kan väl inte sugas in i cyl via avgasventilernas skaft?
Att den kan elda olja genom avgasv kan väl stämma i o m att förbränningsgaserna "tvättar" de oljiga ventilskaften.

På min M30 behöver jag aldrig efterfylla mellan oljebytena men på V12:an får jag pytsa i litet mellan oljebytena.

Har ingen koll på hur mycket men säg 1 lit på 400 mil.

Imorrn blir det leakdown-test så får vi se hur läget är.

MVH /// Paap R
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
1 liter olja på 400mil är väl lite i överkant tycker jag?Länk
We
82
Wetterstrand
BMW 335i M-Sport sedan
En bra riktlinje skulle väl vara att titta vad som är gjort med 850csi. Det är en V12 på nästan 5,6L och är optimerad för maximal prestanda 381hk(modellen är ju trots allt kallad M8)
Så skulle din 5L V12:a med tvåventilstektik ifrån -88 kunna skugga 850csi med en chipning!!?? Vi pratar verklighet.
Glöm det grabben!!!
We
82
Wetterstrand
BMW 335i M-Sport sedan
Jag måste väl rätta mig själv lite.
Maximal prestanda kan ju alltid disskuteras.
Jag menar man kan ju alltid tänja gränser.
850csi är kallad M8 av många men är tydligen bara en M-bil om nu det är så bara :)
MVH
teamchameleont
kunna skugga 850 csi??
hmm... nja, det vete fan, åker nog snarare om :)

skämt åsidå, det får vi se när bänkningen är klar...

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Vad har du för tidsperspektiv på bänkningen?

DANNE
Min bil:
Länk
Visa användare
153
Baader Meinhof wagen
325 Xi Touring -06
Själv bytte jag till kromad oljesticka och luftfilter gjort av trolldeg.
Tro det ellet ej: 150 extra hk på veven...

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Kromad oljesticka! HA HA HA HA !!! Klockrent.

DANNE
Min bil:
Länk
Lo
111
Lone Star
750iaL -91
"kromad oljesticka" made my day!
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Citat: "jaså?? varför kör dom med den o 800HK??" .

Vilka är dom?
Vart bänkar du motorn?
Vad är det för firma som tagit fram chipen?

teamchameleont
en kopmis till mig känner en kille som specialskriver prog...
o dom ja, det finns en 200SX med över 800HK, en tjeje som kör, åker utan problem om alla härinne på tvären:)

jag bänkar i linköping..

320-325
intressant.. ska bli kul o s resultatet.. synd att ni hoppar på varndra så mkt. vi har olika åsikter. och antagligen får vi s på svart o vitt här. på resultatet.

är sugen själv på att byta bort min E39 528i mot en 750.

Byt fjädrar på E39.. höj din liv försäkring innan.
teamchameleont
ja, att folk inte kan ta vad som sägs... o att folk tror att dom är bmw kungar, det är lite underligt för mig...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.